به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام بنیادی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی اظهار داشت: تمامی انسان‌ها در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند به‌غیر از وظایف فردی، وظایف اجتماعی نیز بر عهده‌دارند و اصولاً تعالی و رشد یک جامعه ایمانی لازمه‌اش انجام وظایف اجتماعی انسان‌ها در جامعه است.
وی افزود: رفتار صادقانه در اعمال و کردار انسان‌ها در جامعه نسبت به همدیگر از جمله وظایفی است که انسان‌ها باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند چراکه انبیاء الهی و حضرات معصومین(ع) همواره با مردم رفتار صادقانه داشته و انسان‌هایی که خود را پیرو آن‌ها می‌دانند باید از این مسئله الگو گیرند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: معامله صادقانه، معاشرت صادقانه و تعامل سازنده و صادقانه جامعه را متعالی و رشد خواهد داد و وجود ابزارهای صداقت و زمینه‌های رشد صداقت در جامعه امری ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: صداقت در وعده‌ها، عمل به تعهدات، صداقت در همسایه‌داری، رفتار صادقانه در کسب‌وکار و صداقت در معاملات موجب می‌شود جامعه به سمت کمال پیش رود.
بنیادی یادآور شد: رشد یک جامعه به سمت موفقیت‌های معنوی مشروط به رفتار صادقانه کاسبان، عالمان، دانشمندان، نخبگان، بزرگان، مسئولین و تصمیم گیران یک جامعه است چراکه اگر یک جامعه دچار ریا و تزویر و دروغ‌گویی شود شاکله جامعه دچار آسیب می‌شود.
سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: انسان‌های صادق در هر جامعه‌ای حکم گنج الهی دارند و اگر انسانی بخواهد اعمالش رنگ و بوی خدایی به خود گیرد باید بر اساس صداقت باشد.
وی افزود: رفتار بر اساس انصاف و عدالت دومین وظیفه انسان‌ها در جامعه است چراکه نیاز انسان‌ها به همدیگر غیرقابل‌انکار است به همین علت باید در تعامل با دیگران از دایره عدل و انصاف خارج نشویم چراکه عدل و انصاف نشانه ایمان بوده و انسان‌های مؤمن و با ایمان همواره مواظب رفتار و گفتار خود بر اساس عدالت و انصاف هستند.
بنیادی تأکید کرد: گفتار محترمانه و رفتار بر اساس احترام و کرامت با دیگران از دیگر وظایف انسان‌ها در جامعه‌ایمانی است چراکه نجات یک جامعه از گمراهی لازمه‌اش حفظ احترام و کرامت افراد جامعه است.
وی افزود: داشتن وجدان آرام مشروط به تفکر قبل از سخن گفتن است و باید همواره قلب فیلتر لسان انسان باشد.
سخنران حرم بانوی کرامت در پایان گفت: همکاری و تعاون در جامعه، چهارمین وظیفه انسان‌ها است و باید انسان‌های جامعه همدیگر را در راه درست کمک کنند و غمخوار همدیگر باشند و داشتن مدینه فاضله بدون حکم‌فرمایی اصول دینی امکان‌پذیر نیست.