به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه‌برنامه تفسیر سوره انبیاء در حرم بانوی کرامت که از شبکه‌های ملی و استانی منعکس می‌شود، اظهار کرد: سه شخصیت مهم حضرت ابراهیم(ع)، اسحاق(ع) و یعقوب(ع)، علاوه بر پیامبری، امام هم قرار داده شدند و خداوند آن‌ها را برای انجام نبوت، رسالت و امامت انتخاب نمود.

وی افزود: امامت از نبوت جداست و زمانی که خداوند به فردی وحی می‌کند نبی است یعنی دریافت‌کننده وحی و زمانی که این وحی به مردم توسط نبی اعلام و ابلاغ شود آن نبی رسول می‌شود و مقام رسول بعد از مقام نبی است و مقام سوم نیز مقام امامت است و در فردی که به مقام امامت می‌رسد باید مردم خودشان به امام مراجعه نمایند درحالی‌که  نبی و رسول باید به سراغ مردم بروند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بر اساس آیه ۷۳ سوره انبیاء حضرت ابراهیم(ع)، اسحاق(ع) و یعقوب(ع) باید مردم را به امر خدا هدایت نمایند و خداوند نیز در درون آن‌ها خیر قرار داده و اقدامات آن‌ها نیز خیر است و آن‌ها مبعوث شده‌اند برای اقامه دین و ادای زکات و این افراد بندگان و عابدین درگاه الهی هستند.

وی افزود: فرق امام باطلی مثل فرعون و نمرود با امام حق این است که امام باطل مردم را به خود دعوت می‌کند اما امام حق مردم را به‌سوی خداوند دعوت می‌نماید و انبیاء و ائمه معصومین خودشان مظهر عبادت و صداقت بودند و مردم را نیز به‌سوی خداوند دعوت می‌کردند و انبیاء و اهل‌بیت(ع) در حقیقت محور و مرکز نماز و کار خیر بودند.

رفیعی در ادامه با اشاره به داستان حضرت لوط که در سوره انبیاء آمده است، گفت: حضرت لوط بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده‌اش گذاشته‌شده بود به سرزمینی رفت که مردم آن منطقه مع الاسف در سقوط اخلاقی شدید قرار داشتند که بررسی فضای جامعه امروزی یادآور فضای جامعه زمان حضرت لوط است چراکه فضای مجازی، سایت‌های مبتذل، ماهواره و غیره دقیق اقدام به اعمالی می‌کنند که قوم لوط انجام می‌دادند.

وی یادآور شد: مشخصات این قوم فاسد این بود که در سقوط اخلاقی شدید و شهوانی بودند و به‌هیچ‌وجه در برخورد با پاکان منطق صحیح و درستی نداشتند و مردم با ایمان را از شهر اخراج می‌نمودند و قومی بسیار ستمگر و ظالم، اهل اسراف اقتصادی و جنسی، بی‌حیایی بسیار داشتند و در انظار عریان می‌شدند و با تجمع در مکان‌هایی خاص به قماربازی، عیاشی، عریان شدن در مقابل همدیگر مشغول شده و با زدن موسیقی مبتذل و حرام به خوش‌گذرانی می‌پرداختند.

عضو هیأت‌علمی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: در کل می‌توان گفت قوم لوط مسیر حق را مسدود نموده بودند و امروزه نیز فضای مجازی و سایت‌های مبتذل درصدد گسترش روابط نامشروع و حرام، ممانعت از ازدواج، سست نمودن بنیان خانواده، قماربازی و شرب خمر و غیره هستند و خطر تهاجم فرهنگی از تهاجم نظامی بیشتر است چراکه با این اوضاع،جوانان مبارز تربیت نخواهند شد.

وی افزود: حلال و حرام خداوند از روی مصلحت است چراکه خداوند طبیب نفوس بوده و حرمت زنا و شراب و غیره بر اساس حکمت است.

رفیعی در ادامه گفت: بعد از اقدامات فاسد قوم لوط عذاب شدید بر آن‌ها نازل شد و آن قوم نابود شدند و به‌واسطه باران سنگ از بین رفتند.

وی افزود: اگر جامعه دچار دو عیب شود به‌طور قطع و یقین سقوط خواهد کرد که نخستین عیب ضایع نمودن نماز است و ضایع نمودن به‌غیراز ترک کردن نماز است و به معنای بی‌توجهی و سبک شمردن نماز می‌باشد و دومین عیب، تبعیت از شهوات است.

رفیعی در پایان اظهار کرد: قلبی که دچار میل جنسی حرام شود از حکمت خالی می‌شود و فساد عقل را به دنبال خواهد داشت و اگر جامعه‌ای دچار بی‌حیایی شود دین از بین می‌رود درحالی‌که شهوت‌رانی مقدمه‌اش خوش است اما آخرش بیچارگی است.