به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یکی از خصوصیات حضرت معصومه سلام الله علیها روشن بینی، بصیرت و موقعیت شناسی است و هر کس از چنین خصیصه‌ای برخوردار نباشد قطعا از همراهی با امام زمانش باز خواهد ماند.

بصیرت و روشن بینی درتشخیص تکلیف در موقعیت‌ها سه مرتبه دارد؛

مرتبه نخست بصیرت آن است که در آن شرایطی که غبار فتنه بلند شده و حق و باطل در برابر هم قرار گرفته‌اند، اهل  بصیرت کسانی‌اند که حق را از باطل شناخته و در تشخیص حق از باطل متحیر و معطل نمی‌مانند.

مرتبه دوم بصیرت آن است که اهل بصیرت پس از شناخت حق از باطل در تشخیص زمان نصرت رساندن و همراهی با حق به هیچ وجه خطا نمی‌کنند و گرفتار خطای توابین نمی‌شوند که یقین داشتند حسین بن علی علیه السلام حق و یزید باطل است؛ ولی در زمان نصرت رساندن به سید الشهدا(ع) گرفتار خطای محاسباتی شده بودند و زمانی به فکر جبران خطا افتاده بودند که دیگر فایده نداشت.

مرتبه سوم بصیرت آن است که به هنگام نصرت رساندن به حق  کم نیاورد و حاضر شود از جان، مال، فرزند و آبروی خودش هزینه کند؛ همچون بلال و ابوذر برای پیامبر(ص) و قنبر، میثم، عبدالله بن خباب، رشید هجری و هجربن عدی برای امام علی علیه السلام که از همه هستی‌شان در راه ولایت هزینه کردند.

آنچه حضرت معصومه سلام الله علیها را به فاطمه ثانی تبدیل نمود بصیرت در این سه عرصه است؛ چراکه فتنه و شبهه‌ای که واقفیه راه انداخته بودند و انکار امامت حضرت رضا علیه السلام را می نمودند، ایشان حق را شناخت و در امامت حضرت رضا علیه السلام و یاری ایشان لحظه تردید نکردند.

ایشان نه تنها در همراهی و نصرت رساندن امام زمان خویش بازنماندند بلکه کاروانی با امیری خود به راه انداختند و عازم طوس شدند تا به امام شان بپیوندند و از هزینه کردن جان خویش نیز کوتاهی نکردند.

حضرت معصومه سلام الله علیها با جمعی از مردان سفر پرخطری را به جان خرید که بنابر بعضی از گزارشات در ساوه مورد کمین دشمنان قرار گرفتند و جمعی از همراهان‌شان نیز به شهادت رسیدند.