به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، از ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها «محدثه» بودن است به این معنا که احادیثی را از معصومین علیهم‌السلام نقل کرده اند.

تاریخ اسلام بانوان محدّثه متعددی را در صفحات خویش جای داده است که محدّثاتی که از پیامبر اسلام نقل حدیث کرده اند ۴۵ نفر، از امیرمؤمنان علیه‌السلام سیزده نفر، از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هفت نفر، از امام حسن علیه السلام چهار نفر، از امام حسین علیه السلام سه نفر، از امام سجاد علیه السلام سه نفر، از امام باقر علیه السلام چهار نفر، از امام صادق علیه السلام ۳۳ نفر، از امام کاظم علیه السلام پنج نفر، از امام رضا علیه السلام هشت نفر، از امام جواد علیه السلام پنج نفر، از امام هادی علیه السلام سه نفر و از امام حسن عسکری علیه السلام یک نفر می‌باشند.

از آنجایی که با توجه به اختناق موجود در زمان امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل حدیث از معصوم علیه السلام بسیار سخت و دشوار بود اما با این وجود از حضرت معصومه علیها‌السلام احادیثی نقل شده که همه آنها حول محور امامت و ولایت می‌چرخند و به نظر می‌رسد آن حضرت با بیان این احادیث، سعی در سوق دادن افکار جامعه به سمت امامت و ولایتی که در غربت مانده بود داشته‌اند.

برای آشنایی با این خصیصه برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها احادیثی را که آن حضرت نقل کرده و با سلسله سند خود، به حضرت فاطمه زهرا علیها‌ سلام می‌رسند و به احادیث فواطم معروف هستند را در اینجا می‌آوریم.

«حدیث غدیر» به «حدیث منزلت» هم مشهور است، ابتدا سند و سپس متن این روایت را می خوانیم؛

حَدَثتنا فاطمه اخت علی بن موسی الرضا علیه السلام قالت حدثتنی فاطمه و زینب و ام کلثوم بنات موسی بن جعفر علیهما السلام قلن: حدثتنا فاطمه بنت جعفر بن محمّد الصادق علیه السلام عن فاطمه بنت محمّد بن علی علیهما السلام عن فاطمه بنت علی بن الحسین علیهما السلام عن فاطمه و سکینه ابنتا الحسین بن علی علیهما السلام عن ام کلثوم بنت فاطمه بنت النبی صلی الله علیه وآله عن امها علیها السلام قالت:

«أنسیتم قول رسول الله یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلیٌ مولاه و قوله: أنت منّی بمنزله هارون من موسی علیه السلام؛ آیا فراموش کرده‌اید سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را در روز غدیر خم که فرمود: من مولای هر که هستم، علی هم مولای اوست. و فرمود تو (علی) برای من همانند هارون برای موسی علیه السلام هستی».(الغدیر، ج۲، ص۱۷۹)

دومین حدیث نیز با موضوع بشارت به شیعیان حضرت علی علیه السلام با همان سندی که گذشت، حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از فاطمه زهرا علیها السلام روایت کرده اند که:

«سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول: لمّا أُسری بی الی السماء دخلت الجنه فاذا انا بقصر من درّه بیضاء مجوّفه و علیها بابٌ مکلّل، بالدُّر والیاقوت، و علی الباب ستر؛ فرفعت رأسی فاذا مکتوبٌ علی الباب: لا إله إلاّ الله، محمّد رسول الله، علیٌ ولیّ القوم. و اذا مکتوبٌ علی الستر: بخٍ بخٍ من مثل شیعه علی علیه السلام. فدخلته فإذا أنا بقصرٍ من عقیق احمر مجوف و علیه بابٌ من فضه مکلّل بالزبرجد الأخضر، و اذاً علی الباب الستر، فرفعت رأسی، فاذاً مکتوبٌ علی الستر، شیعهُ علیٍ هم الفائزون. فقلتُ: حبیبی جبرئیل لمن هذا؟ فقال: یا محمّد لابن عمّک و وصیّک علیّ بن ابی طالب علیه السلام. (ثم قال) یحشر الناس کلهم یوم القیامه حفاه عراه إلاّ شیعه علی علیه السلام؛ یدعی الناس بأسماء أُمّهاتهم إلاّ شیعه علی علیه السلام فانهم یدعون باسماء آبائهم. فقلت حبیبی جبرئیل: و کیف ذاک؟ قال: لأنهم أحبّوا علیّاً فَطاب مولدُهم» (بحار، ج۶۸ص۷۷ح۱۵)؛

‌حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: پدرم رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: شبی که مرا به آسمان (معراج) بردند داخل بهشت شدم؛ در آنجا قصری از درّ سفید دیدم که وسط آن خالی بود. آن قصر دری داشت که با درّ و یاقوت مزیّن شده و روی آن پرده‌ای بود. وقتی سرم را بلند کردم، دیدم بر بالای آن نوشته شده بود: خدایی جز الله نیست، محمّد فرستاده خدا و علی سرپرست قوم مسلمانان است و به روی پرده نوشته بودند: به به، چه کسی همسنگ شیعه علی است. وقتی داخل قصر شدم، قصری دیدم از عقیق سرخ که وسط آن نیز خالی بود، این قصر نیز دری داشت از نقره که با پرده ای از زبرجد سبز زینت شده بود. سرم را بلند کردم، و بر روی آن پرده نوشته بود شیعیان علی علیه السلام رستگارانند.

سپس از جبرئیل پرسیدم که ای دوست من این قصر برای کیست؟ جبرئیل فرمود برای پسر عمو و وصی تو علی بن ابی طالب علیه السلام است. (سپس گفت) مردم در روز قیامت، همگی عریان و برهنه محشور می‌شوند، مگر شیعیان علی علیه السلام و همه را به اسم مادرانشان صدا می‌زنند، مگر شیعیان علی علیه السلام که به اسم پدرانشان صدا زده می شوند. (پیامبر(ص) فرمود) پرسیدم: حبیبم جبرئیل! چرا این گونه می شود؟ فرمود: چون علی علیه السلام را دوست داشتند، لذا حلال زاده اند».

حدیث سوم با موضوع ثواب دوستی آل محمد صلی الله علیه وآله است که چنینی است «عن فاطمه موسی بن جعفر علیه السلام… عن فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قالت: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: ألا من مات علی حُبّ آل محمّد ماتَ شهیداً، بدانید که هر کس بر دوستی و محبت خاندان حضرت محمد صلوات الله علیا و آله بمیرد شهید از دنیا رفت است» (عوالم العلوم، ج۲۲، ص۳۵۴، ح۳).

زمخشری این حدیث را درکتاب خود با تفصیل بیشتری بیان نموده و دنباله حدیث را چنین نوشته است: «ألا و من مات علی حبّ آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم بَشَّرهُ مَلک الموت بالجنَّه ثم منکر ونکیر؛ ألا و من مات علی حبّ آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم یَزف الی الجنّه کما تزف العروس الیبیت زوجها؛ ألا ومن مات علی حبّ آل محمد صلی الله علیه وآله وسلم فتح له فی قبره بابان الی الجنّه؛ ألا و من مات علی حبّ آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم جعل الله قبره مزار ملائکه الرحمه؛ ألا و من مات علی حبّ آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم مات علی السنّه والجماعه؛

ألا و من مات علی بغض آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم جاء الیوم القیامه(مکتوباً) بین عینیه آیس من رحمه االله؛ ألا و من مات علی بغض آل محمّد صلی الله علیه وآله مات کافراً؛ ألا و من مات علی بغض آل محمّد لم یشم رائحه الجنّه» (تفسیر کشاف، ج۴ص۲۲۰).

«آگاه باشید هر کس بر محبّت آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، ملک الموت ونکیر ومنکر او را به بهشت بشارت می‌دهند و همانند عروسی که او را برای خانه شوهر زینت داده اند او را برای بهشت زینت می‌دهند و زمانی که او را در قبر می گذارند، دو در از درهای بهشت گشوده می‌شود و قبر او محل رفت وآمد ملائکه رحمت می گردد؛ هر کس بر حبّ محمّد و آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، بر سنّت و جماعت مرده است.

آگاه باشید هر کس که بر بغض آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، روز قیامت می‌آید، در حالی که بین دو چشم او نوشته شده است: «مأیوس از رحمت خدا» و به حال کفر می میرد وهرگز بوی بهشت را استشمام نمی‌کند.»

سید محمد تقی قادری