به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم پیرامون شاخصه های دولت اسلامی در آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۲ سوره حج برنامه ریزی منسجم برای پاسداشت و تعظیم شعائر الهی را نشانه تقوای قلب ها دانسته است و دولت اسلامی باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

وی با اشاره به آیات متعدد قران کریم در رابطه با تعظیم شعائر گفت: شعائر الهی به معنای علامت های خدا و هر چیزی که انسان را به یاد خداوند بیندازد است بنابراین علاوه بر حج و مناسک آن که در قرآن از مصادیق شعائر الهی بیان شده است، مساجد، نمازهای جمعه و جماعت، بقاع متبرکه، پرچم جمهوری اسلامی ایران و یا حتی مناطق جنگی جنوب و غرب ایران همگی از شعائر الهی محسوب می شوند.

استاد علوم قرآنی حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دولت اسلامی موظف است برای تجلیل و تعظیم این مراکز و نمادها برنامه ریزی کند، افزود: منظور از تعظیم شعائر این است که مقام و موقعیت این شعائر در افکار و اذهان مردم بالا برده شود و می شود درس هایی را در کتاب های درسی دانش آموزن درباره تعظیم شعائر الهی قرار داد.

وی دومین نکته از شاخصه های دولت اسلامی در جزء هفدهم قران کریم را تقویت نیروهای نظامی برای حراست از ارزش های دینی و ملی دانست و گفت: خداوند در آیه ۳۹ و ۴۰ سوره حج جهاد و دفاع را به عنوان عنصر اصلی بازدارنده دشمنان از تعرض به ارزهاش دینی و ملی معرفی می کند و می فرماید اگر جهاد نباشد دنیا طلبان اثری از مراکز دینی باقی نخواهند گذاشت.

حاج ابوالقاسم با تأکید بر لزوم قدرتمند شدن در برابر دشمنان با توجه به آیات و روایات متعدد، گفت: دفاع از هویت دینی وملی جامعه اسلامی وظیفه مهمی بر دوش دولت اسلامی است و لازم است که نظام اسلامی از نیروی نظامی قوی و مقتدر برخوردار باشد و حمایت از ارتش و سپاه و نیروهای نظامی باید در دستور کار دولت اسلامی باشد.

وی این تفکر که آینده اسلام آینده گفتمان است نه موشک را منطبق با آموزه های دینی ندانست و افزود: اگر قدرت موشکی نباشد مذاکره راه به جایی نخواهد برد بنابراین نباید در مقابل دشمن تجاوزکار کوتاه آمد و باید جوابش را داد و خداوند هم در جای جای قرآن فرموده است که هر کس در راه خدا جهاد کند خدا او را نصرت می کند و این یک وعده الهی است و به این وعده باید اعتماد کرد.

پژوهشگر علوم قرآنی با بیان اینکه سومین نکته از شاخص های دولت اسلامی که در جزء هفدهم بیان شده حمایت از فریضه امر به معروف ونهی از منکر است، گفت: خدای متعال در آیه ۴۱ سوره حج می گوید جامعه اسلامی جامعه ای است که وقتی مسلمانان به قدرت می رسند نماز را به پا می دارند و زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهند.

وی ادامه داد: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند که مردم پیوسته به سوی خیر و خوبی خواهند بود تا وقتی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و اگر این کار را نکنند خداوند برکت را از آنها می گیرد و برخی را بر برخی دیگر مسلط می کنند و در زمین و آسمان یاوری نخواهند داشت.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه وظیفه دولت اسلامی است که از راه‌های مختلف به تشویق و ترغیب این فریضه مهم بپردازد و از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کند، گفت: امروز از طرق نوین ماننده رسانه ها، نشریات و صدا و سیما می توان امر به معروف را انجام داد و قوه قضائیه سامانه گزارش گران فساد را راه اندازی کرده که خودش نهی از منکر است.