به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب تاسوعا در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه کهف که تطبیق بر سیدالشهدا(ع) شده است، اظهار کرد: سر مبارک امام حسین علیه السلام بر روی نیزه آیه ۹ سوره کهف را قرائت کردند که آیا گمان می‌کنید جریان اصحاب کهف از آیات و نشانه های عجیب ما است؟ یعنی گمان می کنید که این جریان تکرار نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه خداوند در ابتدای سوره کهف به پیامبر(ص) می‌فرماید گویا می‌خواهی خود را هلاک کنی که مردم به این کتاب ایمان نمی‌آورند، افزود: خداوند می فرماید که ما امکاناتی روی زمین قرار دادیم که این امکانات زینت زمین است و ما این زمین را تزئین کردیم تا امکان امتحان فراهم شود و مقصود ما از این امتحان این است که کسانی که اهل بهترین اعمال هستند آشکار شوند.

استاد حوزه علمیه جلوه‌های دنیا را برای امتحان الهی دانست و گفت: شبیه این آیات را خداوند در سوره تبارک می‌فرماید که خداوند عالم مرگ و زندگی را آفرید تا شما را امتحان کند که کدامیک اهل بهترین اعمال هستید زیرا اگر مرگی در عالم دنیا نبود دل کندن از این دنیا و عمل خوب انجام دادن کار بسیار دشواری بود.

وی با بیان اینکه در دنیا فرصت بهترین و بدترین شدن وجود دارد، گفت: کسانی که در لشکر بنی امیه بودند به این دلیل کار زشت کشتن ولی خدا را به زشت‌ترین شکل ممکن انجام دادند که دنبال زینت‌های دنیا بودند و کسی که دنبال زینت‌های دنیا باشد می‌تواند بدترین آدم شود ولی کسی که وارد وادی ولایت الهی و حیات طیبه شد می‌تواند بهترین آدم شود.

میرباقری ادامه داد: خداوند می فرماید اگرچه ما به کسانی که به دنبال زینت های دنیا هستند مهلت می‌دهیم و شکوفه‌های دنیا را در دستانشان قرار می‌دهیم ولی در نهایت بساط دنیا که وادی امتحان است را جمع می‌کنیم و این زینت های دنیا از بین می رود.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۰ سوره حدید می‌فرماید بدانید که دنیا چیزی جز بازی، بیهودگی، زینت، تفاخر و تکاثر در مال و اولاد نیست و این امکانات و جلوه‌های دنیا برای امتحان است و روزی این بساط جمع خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر(ص) نگران مؤمنین بودند که در بساط دنیا فریب نخورند، افزود: خداوند به پیامبر می‌فرماید آیا گمان می‌کنی که جریان اصحاب کهف از آیات عجیب ما است که تکرار نمی شود؟ به این معنی که همانطور که اصحاب کهف را در غار پناه دادیم و آنها را حفظ کردیم ما برای افراد با ایمان در دنیا کهف و پناهگاه قرار می دهیم.

وی ادامه داد: خداوند می فرماید ما افراد با ایمانی که اعمال خوب و حیات طیبه را به زینت های دنیا ترجیح می دهند را نجات می‌دهیم و قلوبشان را استوار می‌کنیم و دشمنان ممکن است تا پشت این پناهگاه بیایند ولی دستشان به مؤمنان نمی‌رسد و نمی توانند آنها را از این راه منحرف کنند.

میرباقری تصریح کرد: امام حسین علیه السلام همان کهف و پناهگاه خداوند است و کسی که به این کهف پناه ببرد خداوند او را از مکر دشمنان در امان می‌دارد و دشمنان نمی‌توانند ایمانشان را بگیرند.