به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست افتتاحیه کنگره علامه طباطبایی که در سالن امام خامنه ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه شخصیت علامه طباطبایی نمادی از اندیشه ایران و اسلام که قابل عرضه به جهانیان است، گفت: این کنگره می تواند به وسیله آشنا کردن جامعه با شخصیت اجتماعی و سیره شخصی علامه طباطبایی برای نسل جوان هویت سازی کند زمینه رشد علمی جامعه را فراهم کند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی ذیل مکتب فلسفی ملاصدرا تعریف می شود، افزود: از جمله نو آوری های علامه طباطبایی در مکتب صدرایی تأکید بیشتر بر برهان گرایی و کاهش دادن استفاده از ذوقیات و عرفان و شهود است بنابراین علامه ضمن اینکه عرفان و برهان را در کنار هم لازم می داند بر استفاده از برهان تأکید بیشتری دارد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نظم منطقی و نظاموارگی در مباحث معرفتی از ویژگی‌های اندیشه علامه طباطبایی دانست و گفت: علامه طباطبایی ضمن اینکه ریشه در اصالت فقه دینی و ارزش های تاریخی دارد فرزند زمانه خویش است و در جهان امروز زیست می کند و ذهن ایشان ناظر بر آراء، انظار و تئوری های روز است.

وی نگاه منصفانه و نقادانه نسبت به اندیشه های غربی را از ویژگی های برجسته علامه طباطبایی برشمرد و افزود: نه نفی مطلق اندیشه غرب و نه انفعال و پذیرش بی قید و شرط آن از ویژگی های اندیشه علامه طباطبایی است و اندیشه غرب را به خوب می‌ شناسد و آن را به صورت منصفانه و با تأکید بر برهان منطقی نقد می کند.

اعرافی ادامه داد: علامه طباطبایی در فلسفه به مفهوم پیشین آن توقف نکرد و در قلمروهای جدید به فلسفه امتداد بخشید و از روش شناسی جامع عقلی اجتهادی برخوردار بود که از شاخصه های یک فقیه اصولی است که در عین حال یک تصویر دقیق از مسائل فلسفی و منطقی در ذهن داشت.

وی با اشاره به رویکرد سیاسی و اجتماعی علامه طباطبایی برای پایه ریزی مبانی انقلاب اسلامی تفسیر المیزان را منشوری برای اسلام سیاسی، اجتماعی و فعال در صحنه دانست و گفت: علامه طباطبایی در مدار دین و اجتهاد  و بر اساس مظاهر دقیق شریعت حرکت می کرد و تسلیم عمیق قلبی در برابر شریعت بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: جامعیت علمی در زمینه علوم غریبه، حلقه وصل بودن علمای زمان خود، جریان‌سازی اجتماعی از طریق تربیت شاگرد و نوشتن کتاب، تحول آفرینی در عرصه تفسیر، داشتن رویکرد فرا حوزوی و حرکت به سمت دانشگاه و جهان بین الملل و داشتن مجموعه ای از فضائل اخلاقی و ارزش های متعالی از جمله ویژگی های شخصیت علامه طباطبایی است.

وی با بیان این که چهره، سلوک و رفتار اجتماعی علامه طباطبایی در برخورد با دیگران برای جوانان درس و جاذبه است، گفت: صبوری، تحمل، اخلاص، ایثار، تمرکز بر وظیفه و کنار گذاشتن شئونات برای انجام وظیفه الهی از ویژگی های علامه بود و این کنگره باید با تعمیق اندیشه ها و هویت سازی برای نسل امروز و تولید گفتمان های علمی و معرفتی برای دنیای امروز برا ترویج این شخصیت علمی تلاش کند.