به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به عوامل معنوی ایجاد آرامش در زندگی انسان اظهار کرد: اولین عامل معنوی ایجاد آرامش در آیات و روایات یاد خدا و استقامت در راه خدا است.

وی با بیان اینکه دومین عامل معنوی آرامش رفاقت با خدا است، گفت: در هیچ شرایطی با خدا قهر نکنید و بدانید که خدا شفیق، رفیق و مهربان است و اگر مشکلی برای شما پیش آمده است اقتضای طبیعت دنیا است زیرا نمی شود که انسان خانه ای بسازد که سایه نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا بشر را مختار آفریده است، گفت: دین و خدا را نباید به اعمال دیگران گره زد و به خاطر اینکه یک مسئول خطا کرده و یا فلان طلبه گناه می کند ما از خدا رو برگردانیم.

وی گفت: سومین عامل آرامش توکل بر خدا است و توکل به معنای انجام وظیفه و واگذاری نتیجه به خدا است؛ بنابراین اگر من برای سخنرانی دعوت شدم وظیفه دارم که مطالعه و تحقیق کنم و مطالب را دسته بندی و آماده کنم ولی اینکه من یادم نرود و زبانم نگیرد دیگر باید توکل بر خدا داشته باشم نه اینکه وظیفه خود را انجام ندهم و بگویم هرچه خدا خواست به زبانم جاری می کند.

رفیعی عامل چهارم آرامش دلها را صفت رضایت دانست و گفت: معروف است که لقمان حکیم که خداوند در قرآن یک سوره را به نام او کرده است فردی سیاه چهره بود که نه قیافه آنچنانی داشت، نه فامیل برجسته ای داشت و نه پیامبر بود؛ در ادبیات فارسی ما هم داستان‌های زیادی از لقمان آمده از جمله مثنوی که نقل می کند لقمان اربابی داشت که خیلی او را به خاطر رفتار خوبش دوست داشت به همین جهت او را در سفره خود می نشاند و همه جا او را با خودش می برد.

وی ادامه داد: روزی فردی خربزه ای برای ارباب لقمان حکیم آورده بود، ارباب، لقمان را صدا زد و گفت من میل ندارم و این خربزه را تو بخور، لقمان خربزه را چند قاچ کرد و می خورد و پوستش را زمین می گذاشت، همین که قاچ آخر را می خواست بخورد ارباب هوس کرد که مقداری از خربزه را بخورد؛ همین که خربزه را در دهان گذاشت دید چنان تلخ است که نمی شود خورد، از لقمان پرسید تو چطور این را خوردی؟ لقمان گفت یک عمر تو به من خربزه شیرین دادی حالا یکبار هم تلخ بود دلم نیامد به روی شما بیاورم و گله و شکایت کنم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن می فرماید ما زندگی بشر را آمیخته با تلخی و سختی قرار دادیم، گفت: صفت رضا معنایش این است که انسان در نزد مردم از خدا گله و شکایت نکند و اگر هم  گله و شکایتی دارد در خلوت خود با خدا باشد.

وی عامل پنجم آرامش را صبر دانست و افزود: خداوند در آیه آخر سوره آل عمران که چکیده تمام سوره است می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید در حوادث فردی و اجتماعی صبور باشید؛ زیرا صبر به انسان آرامش می دهد و نفعش به خود انسان می رسد و انسان احساس آرامش می کند و از همین جهت است که در روایت داریم که آرامش نشانه عقل و خرد انسان است.

رفیعی با بیان اینکه برخی از امور آرامش انسان را به هم می ریزد، گفت: در روایتی نقل شده است کینه، حسادت و سوء ظن سه چیزی هستند که زندگی انسان را به هم می ریزند؛  در روایات داریم که کینه قلب انسان را تیره می کند، حسادت ضررش به خود انسان می رسد و خوش گمانی نسبت به مردم به زندگی آرامش می دهد.