به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت در روز هشتم ماه رمضان در حرم بانوی کرامت گفت: در آیه ۴۸ سوره عنکبوت خداوند به نبی خدا می‌فرمایند قبل از آنکه به پیامبری مبعوث شوی قدرت خواندن نداشتی و نوشتن هم نمی دانستی، اگر تو خواندن و نوشتن می دانستی ممکن بود انسان های گمراه و شبهه افکن در قرآن شک کنند و بگویند این قرآن کلام خدا نیست و کلام محمد است.

وی افزود: دو نکته مهم در آیه ۴۸ وجود دارد مبنی بر اینکه رسول خدا ۴۰ سال در مکه مشغول کار بودند که شغل ایشان چوپانی و بازرگانی بود و حضرت به صداقت، شجاعت، امانت داری و تقید به ارزش‌های اخلاقی و موحد بودن مشهور بودند اما نوشتن و خواندن را به سبب حکمت و مصلحت الهی فرا نگرفته بودند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: نبی خدا در حقیقت درس ناخوانده بودند و این مسئله با بی‌سوادی فرق می‌کند و در حقیقت معلم نبی خدا، خداوند بود و رسول خدا علومی را آموخته بود که دیگران نیاموخته بودند.

رفیعی تاکید کرد: نبی خدا هیچ کلاس و مکتبی نرفته بودند اما درحقیقت حضرت شهر علم و علوم الهی را فرا گرفته بودند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: قرآن کریم در تمام دنیا همین یک نسخه واحد است و مطالبی در این قرآن کریم وجود دارد که اصلا امکان اینکه از طرف نبی خدا باشد وجود ندارد؛ قرآن کریم دارای مطالب و علومی است که در زمان بعثت رسول خدا احدی از انسان‌ها از این علوم مثل جنین شناسی، وضعیت ستارگان و چرخش زمین به دور خورشید و غیره خبر نداشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: در سال‌های اخیر با علم جنین‌شناسی و سونوگرافی مراحل تشکیل نوزاد شناسایی شده است در حالی که ۱۴ قرن پیش قرآن کریم موضوع جنین را مطرح کرده و این کتاب الهی همیشه از کشفیات علمی بشر جلوتر است.

رفیعی در ادامه گفت: نکته دوم این است که قرآن کریم کلام چه کسی است؟ سه قول وجود دارد که قول اول که اجماع تمام مسلمین است این است که قرآن تماما کلام خداست و پیامبر واسطه نقل است. قول دوم این است که خدا مفاهیم را به نبی خدا منتقل کرده است و رسول خدا بر زبان جاری ساخته و قول سوم این است که قرآن سخن جبرئیل است اما قول صحیح قول نخست است.

وی اظهار داشت: طبق آیات صریح قرآن کریم خداوند فرموده است که این قرآن کلام ما است و حتی نبی خدا در موارد متعددی خطاب به مخاطبان و مراجعان فرموده است من قدرت تغییر در جملات و کلمات قرآن کریم را ندارم.

رفیعی خاطر نشان کرد: بیشتر مسلمانان در صدر اسلام حافظ قرآن بودند و امکان کتابت زیاد قرآن به سبب نبود کاغذ و امکانات وجود نداشت و بعد از رحلت نبی خدا فقط ۶ نسخه از قرآن کریم تهیه و تنظیم شده بود.

وی افزود: کسانی که به دنبال بهانه باشند هر زمان به قرآن کریم خدشه وارد می کنند و هر دفعه به گونه ای سعی می کنند قرآن را تحریف شده نشان دهند اما این قرآن هیچ تغییری در طول این سال‌ها نداشته است.

رفیعی در پایان گفت: حیف است انسان سواد داشته باشد اما در عمر خود یکبار ترجمه و مفاهیم قرآن را مطالعه نکند و طبق روایت قرآنی که در منزل باشد اما مطالعه نشود غریب است.