به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در ویژه‌برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیه ۷۸ سوره انبیاء در خصوص حضرت سلیمان(ع) و حضرت داود(ع) است که حاوی نکات مهمی است.

وی افزود: حضرت داود(ع) از پیامبران بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت یعقوب(ع) و پدر حضرت سلیمان(ع) است و خداوند در هفت جای قرآن از این پیامبر نام‌برده است.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: خداوند ۱۰ ویژگی برای حضرت داود(ع) درآیات مختلف ذکر نموده است که نخستین ویژگی عبد بودن حضرت بوده چراکه عبد خدا بودن یک افتخار بزرگی است.

وی یادآور شد: حضرت داود(ع)، صاحب قدرت و قدرتمند بود، ایشان بسیار اهل ارتباط و گفتگو با خالق بود و کوه‌ها با حضرت نجوا می‌کردند و پرندگان با وی هم‌نوا می‌شدند.

رفیعی در ادامه افزود: حضرت داود(ع) حکمت خدادادی داشت و خلیفه خداوند بود و خداوند نیز به وی ملک و حکومت عطا کرده بود و حضرت در تمام داوری‌ها و قضاوت‌ها فصل الخطاب بود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از نظر فقهی هر فردی صاحب املاک و اموال خود است و دیگران حق ندارند حیوانات خود را طی روز و به ویژه شب به باغات و چراگاه ببرند و در صورت خسارات به باغات مردم باید خسارت را جبران نمایند.

وی تأکید کرد: در زمان حضرت داود(ع) شخصی گوسفندان خود را به باغات انگور دیگری برد و باعث خسارات شد و طرفین دعوا خدمت حضرت داود رسیدند و تقاضای داوری داشتند که حضرت به روش خود قضاوت نمودند و سپس طرفین با دستور حضرت خدمت حضرت سلیمان(ع) رفتند و حضرت سلیمان(ع) نیز قضاوت دیگری نمود و خداوند مبنای قضاوت حضرت سلیمان(ع) را تائید و صلاح دانست.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هر دو قضاوت صحیح و درست بود و اجرای هر دو مشکلی نداشت اما خداوند قضاوت حضرت سلیمان(ع) را بیشتر تائید نمودند و یکی از معجزات قرآن این است که قرآن مضامین بلند را با کلمات کوتاه بیان می‌کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین درس‌های این آیه رعایت عدالت در حکم و قضاوت است چراکه بر اساس روایات عدل و عدالت اساس ایمان بوده و آیات متعددی در این خصوص وارد شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: عدالت وجه مشترک دعوت همه انبیاست و ظلم پایدار نمی‌ماند البته عدالت به معنای تساوی نیست بلکه هر فرد به‌اندازه تلاش و جایگاهی که دارد باید به‌حق خود برسد به‌طور مثال فردی که مدرک دکتری دارد حقوقش از فردی که مدرک دیپلم دارد باید بالاتر باشد.

وی یادآور شد: عدالت اساس حکومت دینی و مبنای بسیاری از امور اسلامی است به‌گونه‌ای که یکی از اهداف ارسال انبیاء اقامه عدل و قسط بوده و این واژه مهم و کلیدی می‌تواند در بسیاری از امور نقش‌آفرین باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: عدالت انواع مختلفی دارد و رعایت آن‌ها می‌تواند در حقیقت شکوفایی مادی و معنوی را در جامعه به ارمغان آورد.

وی تأکید کرد: عدالت در سخن گفتن، عدالت در نگاه، عدالت در رفتار با کفار، عدالت در اقتصاد، عدالت در شهادت و گواهی دادن، عدالت در حکومت‌داری، عدالت در رفتار با خانواده و فرزندان، عدالت در رابطه با نفس و… همگی از جمله عدالت‌هایی هستند که یک فرد هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت اجتماعی باید رعایت نماید.

رفیعی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) نیزبرای اجرای عدالت در جهان ظهور خواهند کرد و مدیران دولتی و مسئولان باید بدانند هر فردی در حوزه کاری خودش تلاش کند عدالت را پیشه خود سازد چراکه ظلم نمودن، ظلمات را در قیامت به دنبال دارد و ظلم پایدار نمی‌ماند.