به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در آیین احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت گفت: لازم است قدر و منزلت شب های قدر را به درستی بشناسیم چرا که هم شب نزول قرآن و شب نزول فرشتگان به زمین و هم شب کلیدی در زندگی انسان ها است و پرونده عبادی انسان در سال گذشته بسته می شود و اگر کسی بیدار باشد و استغفار کند گناهان وی آمرزیده خواهد شد و پرونده عبادی  سال بعد انسان در چنین شبی گشوده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است ضرورت دارد آیه ۲۸۶ سوره بقره که مرحوم علامه طباطبایی می فرماید خلاصه سوره بقره در همین یک آیه آمده است را مورد بررسی قرار بدهیم. آیه ۲۸۶ سوره بقره تلخیص تمام ادعیه قرآن است که در این آیه دو اصل کلیدی و هفت دعا و تقاضا مطرح شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تاکید کرد: اصل اول این است که خداوند مهربان است و برگردن انسان تکلیفی که انسان توان ندارد نمی گذارد که همان قاعده «لاحرج» است و هر کس تکلیفش بر اندازه وسعش است. مثلا جهاد از گردن بانوان و روزه از گردن بیماران و حج از فقرا برداشته شده است که معنایش این است که نباید در دین سخت بگیریم و این آیه به کسانی که وسواس دارند و در عبادت خود را اذیت می کنند تذکر داده شده است.

رفیعی در ادامه گفت: احکام تعبدی با عقل ناقص بشری هیچگاه سنجیده نمی شود و نمی توان برای احکام تعبدی دلیل خاصی را بیان نمود بلکه دستور الهی بوده و تشخیص دلایل احکام تعبدی از عهده بشر خارج است.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت یادآور شد: اصل دوم در آیه ۲۸۶ سوره بقره این است که هر کسی اگر کار خیر و شری انجام بدهد مال خود انسان است؛ کار خیر مطابق فطرت و خلقت و وجدان انسان است و کار شر نیز به خود انسان بر می گردد.

رفیعی خاطر نشان کرد: اصل آسانی در دین و اصل مسئولیت پذیری و دوری از فرافکنی دو اصل کلیدی و مهم آیه ۲۸۶ سوره بقره است و انسان باید پاسخگوی اعمال خیر و شر خود باشد و نمی تواند از مسئولیت‌های عبادی خود شانه خالی کند.

وی اظهار داشت: در این آیه از خداوند می خواهیم ما را به فراموشی و خطاها عقاب نکند که فراموشی انسان بر دو گونه است که اولین فراموشی مربوط به کم حافظگی است که ایرادی ندارد و دومین فراموشی بر گونه ای که انسان عمدا خود را به فراموشی می زند و خداوند و اعمال حسنه را در زندگی خود اختیارا و عمدا فراموش می کند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: نسیان سهوی مواخذه ای ندارد اما نسیان عمدی خداوند مواخذه خواهد داشت وانسان باید پاسخگوی نسیان عمدی خود در خصوص خداوند و دستورات الهی باشد؛ شیطان دائما به دنبال این است که انسان را به نسیان عمدی دچار کند.

رفیعی در ادامه گفت: شب های احیا یک جلسه برای فراموش نکردن خداوند است که بسیار ارزشمند است و باید دقت کافی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام گرفتاری های انسان به خاطر غفلت از خداوند است که مناسبت هایی وجود دارد که می تواند منشا تحول انسان شود که شب های احیاء از همین مناسبت های الهی است.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: در این آیه از خداوند می خواهیم تکالیفی که طاقت فرسا است را از عهده ما خارج کند که این نشان دهنده این است که کسانیکه وسواس عملی در اعمال دارند باید اعمال را خود را تغییر دهند.

وی افزود: در این آیه از خداوند عفو در مقابل معاصی، غفران در قبال خطاها، رحم و یاری خداوند را در مقابل دشمنان طلب می کنیم که نشان دهنده اهمیت دعا می باشد.