به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نخستین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم به ریاست آیت الله سیدمحمد سعیدی، دبیری سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و حضور جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی استان قم پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

در این نشست علی اصغر شعاعی با بیان اینکه اولین برنامه کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم برپایی جلسات قرآن در مساجد بود اظهار کرد: در مساجد استان قم ۱۵ جلسه قرآنی راه اندازی شد که در حال حاضر عملا ۹ جلسه فعال است و امیدواریم که تحولی در این زمینه رخ دهد.

وی افزود: دومین کاری که انجام شد برگزاری طرح استعدادیابی و آموزش استعدادهای درخشان قرآنی است که یک سایت به این منظور راه اندازی شده است و تبلیغات تلویزیونی هم خواهد داشت تا این طرح با حضور نخبگان در سطح ملی اجرا شود.

دبیر کمیته مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با بیان اینکه در شهر قنوات به صورت ویژه وارد مدارس شدیم و تک تک مدارس شهر استعدادیابی شدند، افزود: یکی از پیشنهادات بنده این است که در قم کمیته فرهنگ سازی قرآنی تشکیل شود و بررسی کنیم که چکار کنیم که مردم ایران با قرآن بیشتر انس بگیرند.

در ادامه سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآن در فضای باز بلوار بهار گفت: این نمایشگاه با همکاری شهرداری، حرم مطهر، اوقاف و مجموعه های مختلف در ده غرفه برپا شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به صورت فصلی در چهار نقطه شهر برگزار خواهد شد، افزود: بنا داریم از ظرفیت همه مجموعه ها در برپایی این نمایشگاه استفاده کنیم و حضور مؤسسات قرآنی با موضوعات کودک، مشاوره و عفاف و حجاب و مؤسسات هنری را شاهد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه در معاونت قرآن وزارت ارشاد مصوبات خوبی درباره مباحث قرآنی انجام شده است و اعطای مجوز مؤسسات قرانی به استان ها واگذار شده است ، گفت: فعالان قرانی می توانند در صندوق حمایت از هنرمندان عضو شوند و از حمایت های این صندوق بهره مند شوند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به گزارش فعالیت های قرآنی این اداره کل در ماه رمضان پرداخت و گفت: در مجموع در امام زادگان استان قم ۳۳۰ جلسه جزء خوانی برگزار شد که بیشتر آنها بعد از نماز ظهر و عصر بود و در چند امام زاده شاخص یک ساعت مانده به نماز مغرب و عشا همراه با افطاری ساده بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت و یک جلسه هم در امام زاده حمزه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار شد.

وی ادامه داد: برگزاری ۱۵ محفل انس با قرآن و جلسات تفسیر قرآن با حضور مفسران و مراسم تسبیح سحر در امام زادگان استان قم با همکاری صدا و سیما از دیگر برنامه های قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برپایی نمایشگاه قرآنی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در ماه مبارک رمضان گفت: در این نمایشگاه غرفه های احکام، جهاد تبیین، وقف های قرآنی، شهدای قرآنی، مشاوره خانواده، نجوم و قرآن، معرفی علمای قرآنی و دقایقی با قرآن برپا شد و در کنار آن ویژه برنامه های قرآنی در صحن امام رضا علیه السلام و صحن صاحب الزمان(عج) با اهدای هدایای فرهنگی برگزار شد.

 وی با بیان اینکه ۶۰ مبلغ روحانی آموزش دیده برنامه های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه در ماه رمضان را اجرا می‌کردند، گفت: برگزاری همایش قرآنی با عنوان پیگیری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری با حضور آیت الله میرباقری در امام زاده ابراهیم، ویژه برنامه های رحلت حضرت خدیجه(س)، میلاد امام مجتبی علیه السلام، شب های قدر و شهادت امیرالمؤمین نیز از دیگر برنامه های فرهنگی اوقاف در ماه رمضان بوده است.

اسکندری افزود: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اینکه امام زادگان باید قطب فرهنگی باشند در طول سال برگزاری برنامه های فرهنگی و به ویژه قرآنی را در امام زادگان دنبال می کنیم و چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآنی را هم در استان خواهیم داشت.

در ادامه این نشست حجت الاسلام دیرباز گزارشی از روند سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان ارائه کرد و گفت:  این جشنواره در هفته اول خرداد در دانشگاه قم با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که از بین آنها هزار و ۳۰۰ نفر به مراحل پایانی رسیده اند و در ۹ بخش و در ۴۰ رشته به مسابقه می پردازند و ۸۰ داور ملی و بین المللی در این مسابقات حضور خواهند داشت.

همچنین در این نشست حجت الاسلام سیداحمد مشرف مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) گزارشی از برنامه های قرآنی حرم در ماه رمضان ارائه کرد و گفت: شاخص ترین برنامه قرآنی حرم مطهر در ماه رمضان آیین با شکوه ترتیل خوانی است که مورد عنایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری آیین ترتیل خوانی نوجوانان در حرم مطهر بانوی کرامت در ماه مبارک رمضان، گفت: اتفاق جدیدی که امسال افتاد برنامه ترتیل خوانی حافظان قرآن در حرم مطهر بود که بعد از نماز صبح در حرم مطهر برگزار شد و امیدواریم در سال های دیگر هم تداوم داشته باشد و رسانه ای شود.

مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(س) افزود: یک برنامه قرآنی ویژه هم با عنوان خیمه ضیافت الهی با مشارکت اوقاف در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد که در قالب نمایشگاهی و ترویجی بود.

وی با اشاره به برنامه های قرآنی حرم مطهر در تابستان امسال گفت: پذیرش دوره های تابستانی آموزش قرآن و معارف اهل بیت(ع) در مقاطع سنی و رشته های مختلف از ۱۷ خرداد آغاز می شود و آموزش به صورت حضوری و مجازی و به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی انجام خواهد شد.

در پایان این نشست نیز مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رزمندگان اسلام به عنوان مؤسسه برتر به ارائه گزارشی از فعالیت های قرآنی خود پرداخت و در ادامه از دو چهره برتر قرآنی استان به نام های علی اصغر آمیغی و علی اصغر شعاعی تقدیر شد.