به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهالاسلام، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: «سُفْيَانُ إِذَا أَنْعَمَ اَللَّهُ عَلَيْكَ بِنِعْمَةٍ فَأَحْبَبْتَ بَقَاءَهَا فَأَكْثِرْ مِنَ اَلْحَمْدِ وَ اَلشُّكْرِ عَلَيْهَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فِي كِتَابِهِ اَلْعَزِيزِ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ…» اظهار داشت: این حدیث کاربردی در جای جای زندگی انسان می تواند نقش مهمی داشته باشد؛ امام(ع) این خطاب را به یکی از افراد سرشناس آن دوران ذکر نموده‌اند.

وی در ادامه با بیان این که انسان حالات مختلفی دارد و گاهی از نعمت های الهی اعم از مال، سلامتی، عزت، امنیت، اولاد خوب و… برخودار است، اظهار داشت: یکی دیگر از حالات انسان این است که گاهی در تنگناهای مالی و مشکلات روحی و جسمی گرفتار می شود؛ گاهی نیز انسان از نظر روحی شاید هیچ مشکلی نداشته باشد، ولی محیط پیرامونی روح آدمی را کدر، آزرده، نگران و مضطرب می سازد.

وی با تاکید بر این که امام صادق علیه السلام خطاب به سفیان الثوری برای هر یک از حالات «نعمت»، «فقر و ناراحتی روحی» و «اضطراب و حزن و اندوه» راهکارهایی را ذکر می کنند، اظهار داشت: امام(ع) می فرمایند: برای پایداری نعمت سلامتی، روزی وسیع و امنیت اعطایی ذات اقدس اله، باید خداوند متعال را حمد و شکر نمود؛ انسان زمانی که در نعمت است بیشتر باید به یاد خداوند متعال باشد.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) افزود: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»؛ اگر خداوند را سپاسگزاری کردیم، خداوند نعمت را افزایش می دهد؛ شکر نعمت باید همراه با زبان و عمل  باشد؛ صرف نکردن نعمت‌های الهی در مسیر عصیان و گناه مهمترین شکرگزاری عملی است.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام در حدیثی دیگر برای عاقبت بخیری می فرمایند: حق خداوند را عظیم بشمار و نعمت هایش را در معصیت صرف نکن؛ نباید این نعمت هایی که خداوند اعطا نموده را در گناه و معصیت صرف نمود.

این استاد حوزه، با بیان این که امام صادق علیه السلام برای مقابله با تنگ دستی، مشکلات مالی و روحی و دوری از فشار و سختی‌های فقر مسئله استغفار را مطرح می سازند، اظهار داشت: استغفار گشایش‌هایی را در زندگی ایجاد می کند؛ با استغفار خداوند متعال باران رحمت خود را فرو می ریزد و به مال انسان برکت می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی در رابطه با تاثیر استغفار خاطرنشان کرد: توبه و استغفار زندگی آدمی را به گونه‌ای رقم می زند که انسان از زندگی بهره مند گردد. استغفار انسان را پاک می‌کند و این امر مهمترین پایه سرازیری نعمت‌ها و برکات الهی است.

وی به سومین راهکار امام صادق علیه السلام در مواجهه با روحیات آدمی اشاره کرد و یادآور شد: اگر از نظر روحی در زندگی ناراحت شدیم و حزن و اندوه بر ما چیره شد، برای خلاصی از آن باید جمله «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» را زیاد به کار گیریم. این جمله ناراحتی های روحی انسان را برطرف می سازد.

سخنران حرم کریمه اهل بیت (س)، با تاکید بر این که کلمه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» اعتراف به توحید افعالی است، خاطرنشان کرد: زمانی که انسان به این معنا معتقد شده این عبارت را به زبان جاری سازد، خداوند متعال نسبت به این بنده لطف نموده، ناراحتی ها، اندوه‌ها و اضطراب‌های درونی و استرس های زندگی را به آرامش تبدیل می‌سازد.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه «…أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »( آیه ۲۸ سوره رعد)، یادآور شد: بر اساس روایات اسلامی ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» کلید فرج و گشایش در امورات زندگی و گنجی از گنج های بهشت است که غصه‌ها، ناراحتی‌ها و هموم را از انسان می‌زداید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد، در ادامه با تاکید بر این که اهل بیت(ع) فرموده‌اند: شفاعت ایشان نصیب کسی که نماز را خفیف و سبک می شمارد نخواهد شد، اظهار داشت: نماز موفقیت هایی را در زندگی برای انسان فراهم می سازد؛ چرا که نماز نور چشم نبی مکرم اسلام(ص) است و متقین را به خداوند متعال نزدیک و آدمی را به اوج می رساند.