به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام والمسلمین فؤادیان در مراسم زمزم مهدویت که شامگاه جمعه در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن اشاره به هدیه امام زمان (عج) به علامه مجلسی در معرفی کتاب صحیفه سجادیه، خاطرنشان کرد:  کتاب شریف صحیفه سجادیه سرشار از مطالب و معارفی است که انسان با تمسک و عمل به آن می‌تواند دنیا و آخرت خود را آباد نماید.

وی دعاهای چهل ششم و چهل هشتم صحیفه سجادیه را دعاهای مخصوص روز جمعه دانست و اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام در فرازهایی از دعا می‌فرمایند. «قَد عَلِمتُ (یا اِلهی) اَنَّهُ لَیسَ فی حُکمِکَ ظُلمٌ وَ لا فی نَقِمَتِکَ عَجَلَةٌ، و انّما یَعجَلُ مَن یَخافُ الفَوتَ، وَ یَحتاجُ اِلَی الظُّلمِ الضَّعیفُ، وَ قَد تَعالَیتَ یا الهی عَن ذِلکَ »؛ حقیقتاً دانستم که در حکم تو، ستمی و در عذابت، شتابی نیست. آن کسی شتاب دارد که می‌ترسد از دست بدهد و ناتوان [است که]، به ستم نیاز دارد و تو بسی برتر از اینهایی.

این کارشناس حوزه مهدویت خاطرنشان کرد: تمام ظلم‌هایی که انسان‌ها در حق خود و دیگران می‌کنند به‌خاطر ضعف است، انسانی که در وجود خود قدرت کارآمدی داشته و بتواند رخدادهای زندگی را مدیریت کند، هیچ‌گاه به کسی ظلم نمی‌کند.

فؤادیان، به وجود احساس آسیب‌پذیری در ظلم به دیگران اشاره کرد و یادآور شد: امام سجاد علیه‌السلام نکات دقیق معارف الهی را در اوج خفقان دوران امویان و زبیریان، در قالب دعا به ما یاد می‌دهند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، ضمن اشاره به بخش‌هایی از دعای مکارم‌الاخلاق؛ دعای «وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ» را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: کسانی کبر می‌ورزند که در درون خود عزت‌نفسی حس نمی‌کنند و انسان‌های ضعیف فکر می‌کند با فخرفروشی به دیگران صاحب عزت‌نفس می‌شود.

 وی در ادامه به حدیث «ما مِن رَجُلٍ تَكَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلا لِذِلَّةٍ وَجَدَها في نفسِهِ» از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و یادآور شد: امام صادق عليه السلام می فرمایند؛ هيچ مردى تكبّر يا گردن فرازى نمی کند، مگر به سبب احساس خوارى و حقارتى كه در خود يافت. اگر احساس ارزشمندی در وجود انسان باشد ترسی از تواضع در وجود آدمی شکل نخواهد گرفت.

سخنران این مراسم با تاکید بر این که رفتار متکبرانه یا ظلم به‌خاطر ذلت نفس است، خاطرنشان کرد: مهدویت صرفاً یک موضوع اعتقادی نیست؛ مهدویت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، روان‌شناسی، فرهنگی و مسائل مهم سیاسی حرفی برای گفتن داشته، می‌تواند بحران‌های مختلف را برطرف سازد. کسی که منتظر واقعی امام زمان هیچ‌گاه به بن‌بست نمی‌رسد و همچون کسی است که در خیمه حضرت حضوری امیدوارانه دارد.

وی ضمن اشاره به کتاب «امید و انتظار» علامه جعفری با بیان این که اگر امید به انتظار چراغ هدایت را در وجود آدمی فروزان‌تر می‌سازد، خاطرنشان کرد: امید به انتظار، ناامیدی انسان در عرصه‌های مختلف زندگی و رویارویی با مشکلات را برطرف می‌کند.

فؤادیان، با بیان این که یاس و ناامیدی از رحمت الهی از گناهان کبیره است، خاطرنشان کرد: کافران، منافقان و گمراهان مسیر الی الله همواره ناامید از ذات اقدس الهی هستند. ناامید سازی از شگردهای شیطانی برای نابودی انسان‌هاست. این که انسان بر این واقعیت که خداوند متعال همیشه ناظر بر تمام اعمال بشر است، باور داشته باشد؛ امید، رجا و دلگرمی در تمام فرازهای زندگی جریان خواهد داشت.

وی امیدواری را پایه موفقیت تمام انسان‌های موفق در زندگی مادی و معنوی  برشمرد و ابراز داشت: امید، قوه تلاش و حرکت در انسان را تقویت می‌کند؛ چرا که اگر امید را از انسان بگیریم، هیچ‌کس هیچ کاری انجام نمی‌دهد. در معارف اسلامی نقش مهدویت به‌عنوان مؤلفه امیدبخش، بسیار پررنگ است.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، تصریح کرد: اگر مهدویت را آن‌گونه که هست اراده و وعده حق الهی بدانیم، همواره امید به ریشه‌کنی ظلم توسط رهبر آسمانی تجلی‌یافته، در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان این که بسیاری از احادیث اهل‌بیت علیهم‌السلام بر نهی و نفی توقیت تاکید دارند، اظهار داشت: تعیین وقت برای ظهور هرچند موجب دلگرمی اولیه می‌گردد؛ اما در صورت عدم تحقق آسیب‌های بزرگی را به همراه داشته، امید را از بین برده، اعتقاد به مهدویت را متزلزل خواهد برد.

فؤادیان، به آیات شریفه «إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا»(آیات ۶ و ۷ سوره معارج) اشاره و با بیان این که کسانی که مهدویت را قبول دارند، همواره ظهور حضرت را نزدیک می‌دانند، خاطرنشان کرد: نزدیک دانستن ظهور به معنای تعیین وقت نیست؛ منتظر واقعی باید امید به انتظار را نزدیک بداند و برای درک این مهم از هیچ تلاشی دریغ نکند. ظهور از باب حتمیت همواره نزدیک است.

وی با بیان این که کسی که همواره به یاد مرگ باشد، تلاش خود را برای کسب رضایت الهی ارتقا خواهد داد، یادآور شد: همان‌طور که انسان معاد باور، از بسیاری از کارهای ناپسند پرهیز می‌کند؛ منتظر واقعی امام زمان نیز رفتار خود را مدیریت نموده، دست به هر اقدامی نمی‌زند؛ زیرا بسیاری از رفتارهای ناپسند، انسان را از جاده انتظار و جلگه یاران حضرت خارج می‌سازد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، به تأثیر گناهان بر دوری انسان از معارف تاکید کرد و با بیان این که نگاه درست به انتظار و ظهور رفتار آدمی را اصلاح می‌کند، ابراز داشت: روایات انتظار پاداش‌های بزرگی را برای منتظر ثبت و درج کرده‌اند، چرا که انتظار عمل و حرکتی است که از آن به افضل الاعمال یاد شده است.

وی، با اشاره به این که آمادگی و انتظار یعنی انجام برخی کارها و ترک بعضی از افعال، خاطرنشان کرد: این که پاداش‌های عظیمی برای منتظر واقعی در نظر گرفته شده است و زندگی دینی و حفظ ایمان در آخرالزمان را همچون نگه‌داشتن آتش گداخته در کف دست سخت ذکر می‌کنند، نشان‌دهنده جایگاه والای منتظر واقعی است.

فؤادیان، در بخش پایانی سخنان خود، با تاکید بر این که یاد امام زمان (عج) انسان را در منظر حجت خدا قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: این که انسان از دید امام زمان (عج) بیفتد سرآغازی بر سقوط آدمی خواهد بود.