به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم حسینی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام و توفیق اشک برای اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و قرار گرفتن در مسیر معرفت الله را عنایتی الهی و در سایه‌سار نظر امام زمان(عج) دانست و ضمن اشاره به حدیثی از  اهل‌بیت علیهم‌السلام، تصریح کرد: دشمن تمام طراحی‌های خود را برای از بین بردن و به پایین کشیدن پرچم اهل‌بیت علیهم‌السلام و نابودی حوزه‌های علمیه به کار بسته است؛ تا اثری از قال الباقر و قال الصادق علیهماالسلام باقی نماند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که دشمن هیچ‌گاه توان خاموشی نوری که خدا روشن ساخته را نخواهد یافت، اظهار داشت: همواره باید از خداوند متعال توفیق خدمت در مسیر نورانیت معارف الهی را درخواست نماییم.

حسینی به فرازهایی از آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»[۱]؛ ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی، اشاره نمود و ابراز داشت: اگر انسان در سخت‌ترین شرایط توجه اش به خداوند متعال و اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، تأثیرات ارزشمند آن را قطعاً حس خواهد نمود.

وی در اشاره به آیه شریفه « فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ»[۲] بابیان این‌که خداوند متعال جلوه‌ها را طبق مشیت خلق نموده است، اظهار داشت: امام حسن علیه‌السلام در روایتی تصویر و تجلی ظهور انسان‌ها در دنیا را نشان می‌دهند؛ هرکسی در مسیر زندگی حرکت خاصی انجام دهد، تصویر، تجلی، ظهور و بروز و تظاهر او نشانی از بزرگان را خواهد یافت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از خطبه‌های سیدالشهدا در کربلا اشاره کرد و تصریح کرد: صورت و تصویر شخص و باطن و حقیقت فرد با توجه به سبک زندگی که در دنیا در پیش می‌گیرد، یا به ولی از اولیای الهی و یا در وادی سقوط به شیاطینی از انس و جن شباهت پیدا می‌کند.

وی نهضت کربلا را رویارویی جلوه‌هایی از تجلی چهره‌های حق و باطل مقابل هم توصیف کرد و ابراز داشت: کربلا تجلی مقابله دو جریان، نگاه و جبهه است که یک‌طرف جلوه حیا، عفاف و پاک‌دامنی، رعایت حق‌الله و حق‌الناس و مراقبه در مال و نیز توجه به کمالات انسانی و نقطه مقابل جلوه بی‌بندوباری، بی‌حیایی، خیانت، فساد اقتصادی، فساد فکری و لاابالی‌گری است.

حسینی ضمن تأکید بر این‌که واقعه کربلا تجلی زیباترین نقش‌ها، جلوه‌ها و تصویرهای جبهه حق و خبیث‌ترین انسان‌های جبهه باطل بود، اظهار داشت: در هر جای عالم مقابله این دو فکر ظهور می‌یابد؛ تجلی تقابل افرادی است که گروهی در اسفل‌السافلین در مقابل انسان‌هایی که به حد اعلی علیین رسیده‌اند، می‌ایستند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام تصریح کرد: تاریخ مملو از انسان‌هایی است که هر جا پرچم مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام را مشاهده کردند، در سایه‌سار آن ایستادگی نموده در مسیر اعتلای آن جان‌فشانی کرده‌اند.

حسینی در ادامه ضمن اشاره به چگونگی این‌که جوانانی چون علی الکبر علیه‌السلام خلقا و خلقا اشبه الناس به رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌شوند، یادآور شد: اگر کسی خصوصیات اهل‌بیت علیهم‌السلام را در زندگی خویش در پیش گیرد، قطعاً تجلی انسان‌های وارسته، کامل و اثرگذار خواهد شد.

وی به فرازهایی از زیارت‌نامه حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: اگر کسی می‌خواهد راه علی‌اکبر و جریان کربلا و عاشورائیان را در زندگی خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پیاده نماید، نخستین نکته مهم، صدق و راست‌گویی در رفتار، کردار، گفتار و احوال در تمام شرایط است.

حسینی به روایتی در رابطه باعرضه دین خدمت اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره کرد و اذعان داشت: اگر فردی می‌خواهد با اهل‌بیت علیهم‌السلام و در مراتب بالا قرار گیرد، باید به چند نکته دقت داشته باشد؛ نخست این‌که کسی که ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام را در دل داشته باشد، شیطان او را بیشتر وسوسه و اذیت و آزاد می‌کند.

وی به روایت « اتّقوا اللّه و عليكم بالورع، و صدق الحديث، و أداء الأمانة، و عفّة البطن و الفرج تكونوا معنا في الرفيق الأعلى» اشاره نمود و بابیان این‌که باید به حق‌الله، حق‌الناس و شبهات توجه داشته باشیم، اظهار داشت: مسئولیت امانتی الهی است که باید آن را به زیباترین نحو ادا نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت پاکی در رزق و پرهیز از لاابالی‌گری و بی‌بندوباری و فحشا  تصریح کرد و اذعان داشت: کسی که می‌خواهد با اهل‌بیت علیهم‌السلام معیت داشته باشد، باید مراقب نفس خود باشد. کسی که به اهل‌بیت علیهم‌السلام تمسک جوید، اوج می‌یابد.

حسینی صیانت از طیب نفس و دوری از خباثت‌ها و پرهیز از سیاهی دل را از دیگر الزامات قرار گرفتن در مسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست و یادآور شد: انسان در کل عمرش باید دقت کند تا فطرتش را آلوده نسازد، تمام انبیا و اولیای الهی برای تجلی فطرت پاک انسانی در سبک زندگی و نشان دادن خلیفه الهی انسان، مبعوث شده‌اند.


[۱]آیه ۶ سوره انفطار

[۲]  – آیه ۸ سوره انفطار