به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار اعضای کانون مساجد استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با اشاره به جریان اصحاب کهف در قرآن کریم که محل خواب و حضورشان را مسجد قرار دادند، اظهار کرد: وقتی محلی نام مسجد می‌گیرد اهداف، نگاه ها و انگیزه ها برای حضور در آن فرق می کند.

وی با بیان اینکه بنا بر روایات یکی از مکان هایی که خداوند در زمین برای خود اختیار کرده مسجد است، افزود: اگر مسجد به برخی وقایع گره بخورد پویا می شود و یکی از کارهایی که در کانون های مساجد باید انجام شود این است که مسجد را به مسائل دیگر گره بزنند و پویایی مسجد را بالا ببرند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه جای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مساجد خالی است، گفت: در قرآن و روایات امر به معروف مقدم بر نهی از منکر است زیرا ریشه مبارزه با منکرات و از بین بردن منکرات در رشد معروف است و وقتی معروف رشد کرد زمینه برای منکر باقی نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه امروزه افرادی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می کنند بیشتر نهی از منکر می کنند، گفت: اگر امر به معروف رشد کند زمینه ای برای منکر و رشدش باقی نمی ماند و مساجد بهترین جا برای احیاء معروف است.

آیت الله سعیدی بالا بردن کارآیی مساجد را از وظایف روحانیت دانست و گفت: مساجد ظرفیت بالایی دارد ولی درهایش بسته است و فقط در وقت نماز درها باز می شود و نماز می خوانند.

وی بر لزوم برقراری ارتباط میان منزل، مدرسه و مسجد تأکید کرد و گفت: حضور و همکاری دستگاه های مختلف در مساجد یک ظرفیت است ولی باید مدیریت واحد داشته باشند وگرنه به آسیب و بار اضافه تبدیل می شود.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمدرضا حیدری مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه کانون های مساجد استان قم ۴ محور برای برنامه ها به عنوان راه برد خود طراحی کرده است گفت: هویت بخشی و توانمندسازی در حوزه آموزش، تشکیل انجمن های تخصصی در حوزه هنر و فرهنگ، گسترش ایده ها و الگوهای موفق در قالب بیان تجریبات و عملیات مشترک بین کانونی و محله محوری از مهمترین راهبردهای کانون های مساجد استان قم است.

وی با بیان اینکه ما در کشور ۵ هزار ۴۰۰ گروه سرود داریم که زیر مجموعه کانون مساجد است، افزود: در استان قم ما ۱۲۰ گروه سرود داریم که تا کنون ۵۰ گروه ساماندهی شده اند؛ از دیگر اقدامات کانون های مساجد استان قم نیز کادر سازی کانون های مساجد به وسیله افراد نوجوان است که از ۴۲۹ کانون برادران ۱۲۰ کانون از کارد نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله استفاده کرده اند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به برگزاری کلاس های اوقات فراغت تابستانه توسط کانون های مساجد گفت:  تمام اعتبارات استانی برای اوقات فراغت در تابستان امسال به کانون های مساجد داده می شود و  هیچ دستگاهی حق ندارد که خودش به صورت مستقل در تابستان اوقات فراغت برگزار کند.