به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایت « أصلُ الإيمانِ حُسْنُ التَّسليمِ لأمرِ اللّه» اصل و اساس ایمان را بهترین تسلیم در مقابل امر الهی توصیف نمود و اظهار داشت: بر اساس سنت الهی حزب خدا و حزب شیطان همواره در تقابل هم قرار دارند و غلبه با حزب‌الله است.

وی بر اهمیت تسلیم شدن در برابر اوامر الهی تأکید نمود و با بیان این‌که شیطان و نفس دائماً انسان را به سمت بدی‌ها سوق می‌دهند، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام در تبیین ایمان به کمال ایمان و یقین اشاره و به‌خوبی مؤلفه‌های تقویت و ضعف ایمان را موردتوجه قرار داده‌اند.

سعیدی آریا با بیان این‌که ایمان قوی رهایی‌بخش انسان در دوراهی گناه است، اظهار داشت: مضجع شریف اهل‌بیت علیهم‌السلام، مکانی مقدس برای آمادگی کسب معرفت الله است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه به جایگاه و تفاوت کسب شناخت و معرفت درونی در مقابل معرفت به لسان اشاره نمود و اذعان داشت: معرفت به قلب و شناخت نسبت به خداوند متعال معرفت به تمام صفات الهی است؛ اگر خداوند را به‌درستی باور داشته باشیم، هیچ‌گاه گرفتار گناه و اسباب گناه نخواهیم شد.

وی اقرار لسانی، ذکر شهادتین و اعتقاد بدان را اقل ایمان توصیف نمود و با بیان این‌که لسان نخستین گام در ظرفیت‌یابی نفس برای کسب معارف است، اظهار داشت: سرآغاز بیشتر مباحث انسان با لسان و زبان رقم می‌خورد؛ مسئله زبان مسئله مهمی است و ممانت از گناهانی که با لسان رقم می‌خورد، تنها بخشی از آن‌هاست.

سعیدی آریا در ادامه با تأکید بر این‌که ایمان صرفاً مقوله‌ای اعتقادی و تنها منحصر در ذهن نیست اظهار داشت: ایمان همراه با عمل بوده، اگر تجلی بیرونی نداشته نباشد، همچون لقلقه لسان اثرات سطحی خواهد داشت، رعایت حلال و حرام و تغییر خواست‌های نفسانی در مقابل خواست الهی و پرهیز از خطاها به خاطر خدا و اخلاص در عمل از مهم‌ترین مؤلفه‌های مقوم ایمان است.

وی ضمن اشاره به جایگاه اخلاص در عمل، به آثار ریا و شرک خفی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی، کسانی که اعمال خود را در دنیا تنها به خاطر خدا انجام داده، همواره بر خلوص در نیت و عمل توجه دارند، در قیامت از جایگاه ویژه و برتری برخوردار خواهند بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ناامید کردن امید کسی که به غیر خدا امید بسته را از سنت‌های الهی توصیف نمود و یادآور شد: فقط برای خدا بودن و نیت را پاک و خالص کردن، در تقویت ایمان بسیار مهم است؛ ایمان عفت نسبت به حرام را در انسان متجلی می‌سازد.

وی با بیان این‌که اگر انسان در محیط‌های مستعد گناه قرار گیرد، ناخودآگاه به سمت گناه کشیده خواهد شد، تصریح کرد: نباید با اهل دنیا نشست و بر خواست کرد؛ چراکه نشست و بر خواست با اهل دنیا و مرور مداوم سختی‌ها و دشواری‌های ذات دنیا و تمرکز بر طمع و خواست‌های نفسانی، در دل انسان دلهره ایجاد و آرامش را از انسان می‌گیرد.

سعیدی آریا با بیان این‌که طمع آدمی انتها ندارد و انسان را به وادی تباهی می‌کشاند، اظهار داشت:  آرامش قلب هیچ ربطی به داشته‌ها و نداشته‌های دنیا ندارد، رفع طمع از برجسته‌ترین پیش‌نیازهای سیر در تقویت ایمان است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر صبر بر طاعت، معصیت و مصیبت را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: تسلیم شدن به امر الهی و این‌که انسان به طاعت الهی راضی باشد، نشان‌دهنده و تجلی ایمان واقعی است.

وی گذشت را یکی دیگر از شئون ایمان برشمرد و با تأکید بر این‌که گذشت از خطای دیگران، از صفات اهل آسمان است، یادآور شد: از صفات انسان‌های پست و اهل دنیا این است که گذشت نداشته، هیچ‌گاه از دیگران راضی نمی‌شوند. وقتی انسان نسبت به دیگران گذشته داشته باشد، ایمانش تقویت می‌گردد.

سعیدی آریا به آثار صبر بر بلا و مصیبت‌ در ارتقاء ایمان اشاره نمود و یادآور شد: گستره صبر، نه‌تنها در خویشتن، بلکه انتقال آن به دیگران و ایجاد آرامش در دل‌ها، نشان‌دهنده اوج تجلی ایمان به خداوند متعال است.

وی با تأکید بر این‌که ایمان به این است که انسان همواره و در هر شرایطی شاکر بر تمام گشایش‌ها و نعمت‌ها باشد، اظهار داشت: اگر انسان اهل احسان و نیکی باشد، به‌واسطه صبر، از تمام امتحانات الهی پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این‌که صدق مجموعه‌ای از راستی بر گفتار و عمل و از رفتار صالحان و نوعی انطباق گفتار و عمل است، اظهار داشت: صدق در گفتار و رفتار، نشانه ایمان انسان و کذب نیز مهم‌ترین مؤلفه کم‌فروغ سازی ایمان در دل است.

وی انفاق حتی در دوران تنگ‌دستی را از رموز تقویت ایمان توصیف کرد و یادآور شد: نخستین تأثیر کمک به دیگران و رهایی از توجیهات شیطانی، به خود انسان برمی‌گردد؛ خداوند متعال می‌فرمایند، ده برابر آنچه انسان درراه خدا انفاق نموده را به خود انسان برخواهد گرداند.

سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مصادیقی از انصاف در نفس، مقابله با حب نفس را نشانه ایمان دانست و اظهار داشت: سکوت در مقابل بدی دیگران در عین توانمندی، انصاف در نفس را تقویت می‌سازد؛ حرکت در مسیر حل مشکلات طرفین و گوشزد کردن زیاده‌روی‌ها، از مباحث مهم مراقبات نفسانی است.