به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله میرباقری، پنجشنبه شب در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)،  روز مباهله را روز نزول سوره مبارکه هل اتی دانست و با بیان این‌که خداوند متال در آغاز این سوره از خلقت انسان، امکاناتی که به انسان اعطا نموده و آزمون‌های الهی را متذکر شده است، اظهار داشت:  خداوند متعال در آیه نخست این سوره با ذکر «هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» از دورانی سؤال می‌کنند در آن انسان موجودی قابل ذکر نبوده است؛ حتی به حسب ظاهر کمتر از نطفه بودیم و خداوند ما را آفرید و از عوالمی عبور داده به این عالم وارد نمود و در تمام این فرایندها همواره تحت توجه ذات اقدس الهی قرار داشتیم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: خداوند متعال در ادامه سوره می‌فرمایند؛ ما این انسان را از نطفه‌ای که استعدادهای متفاوتی دارد و انسان می‌تواند راه‌های مختلفی را طی کند آفریده‌ایم و او را مورد ابتلا قرار می‌دهیم؛ امکانانی که برای زندگی در این عالم و عبور از امتحان‌ها لازم است را به او اعطا کردیم.

وی مسیر سمع و بصر را دو راه عمده کسب علم در این دنیا توصیف نمود و یادآور شد: خداوند متعال می‌فرمایند؛ در این عالم مسیری قرار داده‌ایم که از انسان می‌خواهیم از آن عبور کند؛ لذا از انسان توقع داریم امکاناتی را که برای او داده‌ایم، برای عبور از این راه استفاده کند. ما راه را به او نشان دادیم یا شاکر خواهد بود یا ناسپاس.

میرباقری تصریح کرد: وقتی خداوند متعال راهی به‌سوی معرفت، بندگی و تقرب به ذات اقدس الهی می‌گشایند، تا انسان تمام امکانات را در آن راه رهنمون سازد، هر قدمی که آدمی در آن برمی‌دارد بر معرفت، بندگی و خضوع و خشوعش در مسیر بندگی افزوده می‌شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که هر امتی راهی که برایش به‌سوی خداوند متعال گشوده می‌شود از تغییر پیامبر و اوصیای پیامبر است، اظهار داشت: راه اصلی که خداوند متعال در عالم گشوده و مسیر ما را باز می‌کند، با انبیا و اولیای الهی است؛ اهل‌بیت علیهم‌السلام سبیل الله بوده، راه ما به سمت الهی با همراهی ایشان گشوده می‌شود.

وی ضمن اشاره به فرازهایی از جامعه کبیره، حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله را سبیل اعظم الهی توصیف نمود و ابراز داشت: سبیل اعظم مسیر تمام موحدان عالم هستی است؛ تمام راه‌های دیگری که با انبیای الهی گشوده شده، در درون این سبیل اعظم الهی که وجود نازنین رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله است و اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار دارد.

میرباقری با تأکید بر این‌که اگر امامی وجود نداشته باشد، راهی به‌سوی الله باز نمی‌شود، خاطرنشان ساخت: ما در این عالم اضطرار به حجت‌های الهی داریم و بدون نبی و امام نمی‌توانیم زندگی کنیم. باید مخلوقات و حجت‌هایی باشند که اتصال ایشان با ذات اقدس الهی ما را نیز به خداوند متعال مرتبط سازد؛ راهی که خداوند متعال ما را به‌سوی خودش گشوده با انبیا و اوصیای الهی است.

وی طریق معرفت بودن انبیا و اوصیا را از حکمت‌های الهی توصیف نمود و اذعان داشت: باب توحید با امام گشوده می‌شود و اگر امام نباشد دربی به‌سوی وادی توحید گشوده نخواهد شد؛ چراکه باب مدینه العلم، توحید و معرفه الله با امام گشوده می‌شود. اگر کسی می‌خواهد به علم معرفت امام و توحید دست یابد باید متواضع، فقیر و مستکین باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه صراط معرفت الله و محبت خدا را همان مسیر امام برشمرد و با بیان این‌که حرکت در صراط مستقیم، حرکت با امام و حرکت در وادی ولایت و نور هدایت امام است، خاطرنشان ساخت: صراط مستقیم راه معرفت الله است که در دنیا همان انبیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند.

وی با تأکید بر این‌که امام باب صراط سبیل ما به‌سوی خداوند متعال است و اگر کسی نعمت امامت که همان سبیل الله است را کفران کند، کفور است، اظهار داشت: بر محور امام علیه‌السلام راه خدا گشوده می‌شود و مردم شکور یا کفور می‌شوند.

میرباقری در ادامه تبیین فرازهایی از سوره الانسان، ضمن اشاره به آیه شریفه «إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا » با بیان این‌که خداوند متعال برای کافران زنجیرها، بندها و آتش فروزان آماده کرده است، خاطرنشان ساخت: آیه شریفه «إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا» به‌نوعی توضیح شفاعت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است؛ کسانی که با امیرالمؤمنین بودند می‌شوند ابرار، ابرار کسانی هستند که به‌اندازه ظرف و جام معرفتشان از چشمه‌ای که متعلق امام است سیراب می‌شوند.