به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، مجید امیری مدیر فنی مهدسی حرم مطهر بانوی کرامت در گفت و گویی خبری اظهار کرد: مدیریت انرژی و ارائه دستورالعمل های صرفه جویی در مصرف برق و همچنین استفاده از دیزل ژنراتور در زمان پیک بار باعث کاهش مصرف برق در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها شده است.

وی با بیان اینکه حرم مطهر جزو مجموعه هایی است که در مصرف انرژی در حد امکان صرفه جویی می کند، افزود: علیرغم خدمت رسانی ۲۴ ساعته حرم مطهر به زائرین و مجاورین و وجود محدودیت هایی در کاهش مصرف برق، یکی از سیاست‌های همیشگی آستان مقدس به ویژه در مدیریت فنی مهندسی، کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی است تا افزون بر کمک به زیرساخت‌ها و همسویی با سیاست‌های کلان کشور، در رفع موانع و حل مشکلات مردم استان و شهر قم نیز سهیم باشد.

مدیر فنی مهندسی حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در این خصوص جلساتی با نمایندگان شرکت توزیع برق استان برگزار شد و راهکارهایی جهت همکاری هرچه بیشتر آستان مقدس به منظور کاهش مصرف برق و همچنین همکاری متقابل مورد بررسی قرار گرفت .

وی با اشاره به اقداماتی که در حرم مطهر جهت کاهش مصرف برق در ساعات پیک بار صورت می گیرد گفت: با اجرای دستورالعمل مدیریت مصرف که توسط مدیریت فنی مهندسی به دیگر مدیریت‌های آستان ابلاغ و ارائه شده است شاهد کاهش مصرف ۵۰ کیلو واتی برق در این ساعات بوده ایم.

امیری افزود: با خارج نمودن چیلر تراکمی ساختمان اداری آستان مقدس در میدان آستانه و استفاده از چیلرهای جذبی ضلع جنوبی حرم مطهر با مصرف برق کمتر، کاهش مصرف ۶۰ کیلو واتی برای تامین سرمایش این ساختمان میسر شده است.

وی گفت: همچنین با استفاده از دیزل ژنراتورهای حرم مطهر در برخی از ساعات پیک بار حدود ۴۰۰ کیلو وات از برق مورد نیاز مجموعه تأمین می شود و در صورت امکان و در نظر گرفتن شرایط خاص، تامین برق توسط دیزلها تا حدود ۵۵۰ کیلو وات نیز میسر خواهد شد.

مدیر فنی مهندسی حرم مطهر ادامه داد: در این راستا شرکت توزیع برق استان نیز نسبت به نصب کنتور جهت اندازه گیری و محاسبه میزان تولید انرژی توسط دیزل ژنراتورهای حرم مطهر به منظور تامین سوخت مورد نیاز و در نظر گرفتن طرح های تشویقی کاهش مصرف و تولید برق ، اقدام کرده است.

وی بیان کرد: همچنین از سال‌های گذشته تا کنون با جایگزین کردن لامپ‌ها و پرژکتورهای پرمصرف با تجهیزات فوق کم مصرف LED و استفاده از اینورتر جهت پمپ‌های آبرسانی و به کارگیری گسترده اتوماسیون صنعتی و ایجاد طرح های مختلف هوشمندسازی، جایگزین کردن کولرهای گازی گیت‌های ورودی حرم مطهر با کولرهای آبی و مدیریت مصرف مجدد این تجهیزات در فصل تابستان، خصوصا در ساعات پیک بار ، شاهد کاهش ۳۵۰ کیلوواتی مصرف برق بوده ایم.

امیری گفت: امیدواریم با کاهش مصرف ۱۱۰ کیلو واتی و همچنین تامین برق مورد نیاز مجموعه توسط دیزل ژنراتور به میزان ۴۰۰ تا ۵۵۰ کیلو وات در ساعات پیک مصرف، کمک کوچکی در حد توان ، به کاهش بار شبکه توزیع برق و جلوگیری از قطع برق هم میهنان عزیر کرده باشیم.