به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در جمع زائران حرم مطهر امام رضا علیه السلام در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام زینت عبادت کنندگان هستند اظهار کرد: عبادت منحصر به نماز و روزه نیست بلکه تمام مراحل زندگی امام سجاد علیه السلام و تمام رفتارهای ایشان در مسیر کربلا، جریانات عاشورا و گریه کردن ایشان بعد از عاشورا زینت عبادت کنندگان بودند.

وی با بیان اینکه هرگریه ای نمی تواند تأثیرگذار باشد، گفت: اشک باید با معرفت و از عمق جان و دلسوختگی باشد و پیام داشته باشد تا کارکرد داشته باشد، اینکه در روایات وارد شده هر کس گریه کند بر اباعبدالله(ع) به او ثواب می دهند و عبادت محسوب می شود به خاطر تأثیرگذار بودن این گریه است.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت، گریه حضرت سجاد علیه السلام بر سیدالشهدا(ع) را مانند ضربت امیرالمؤمنین(ع) در جنگ خندق دانست و افزود: گریه امام سجاد علیه السلام، هدفمند است زیرا ایشان در زمانی زندگی می‌کردند که دیگر شمشیر کشیدن تأثیری نداشت و مردم نیاز به تربیت و هدایت داشتند.

وی با بیان این که تربیت با زور و اجبار صورت نمی‌گیرد، خاطر نشان کرد: تربیت یک کار اقناعی است و اقناع با تحمیل و زور انجام نمی شود؛ بنابراین باید اول انسان قانع شود تا به چیزی که تبلیغ می شود مؤدب شود.

آیت الله سعیدی تصریح کرد: اگر در اسلام ائمه ما قیام کردند، برای برطرف کردن موانع رشد و تربیت انسان‌ها بوده است وگرنه تربیت و رشد با زور صورت نمی‌گیرد و تربیت یک کار اقناعی است.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) چراغ‌های هدایت هستند، گفت: چراغ زمانی معنا پیدا می‌کند که تاریکی و گمراهی وجود داشته باشد، یکی از کارهای بزرگ امام سجاد علیه السلام در زمان امامتشان هدایت مردم و بیان کردن ظلم یزیدیان به امام حسین علیه السلام بود.