به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال ۱۴۰۲ با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سید محمد آقامیری استاندار قم و سایر مدیران استانی پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست اظهار کرد: هر کدام از مسئولان باید در حوزه‌های شخصی و اجتماعی الگو باشند و به‌گونه‌ای زندگی کنند که وقتی مردم آنان را می‌بینند به یاد خدا بیفتند و اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مسائل فرهنگی جامعه حل می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را صرف به چالش کشیدن همدیگر کرد، تصریح کرد: اگر از بیت‌المال درست استفاده کنیم اگر تقوای الهی را در کار خود رعایت کنیم و اگر دغدغه دین و اخلاق را داشته باشیم مطمئناً در جامعه هم تأثیرگذار خواهد بود و مردم از ما الگو خواهند گرفت.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی با بیان اینکه باید شورای فرهنگ عمومی به قرارگاه فرهنگی هر استان تبدیل شود، گفت: وظیفه ما نسبت به دو شهر قم و مشهد مضاعف است؛ زیرا دو حرم اهل‌بیت در این شهرها وجود دارد و این دو استان باید در زمینه فضای سالم فرهنگی به‌عنوان الگوی سایر استان‌ها مطرح شوند .

همچنین در این نشست سید محمد آقامیری استاندار قم با اشاره به اهمیت مسائل و موضوعات فرهنگی در استانداری قم گفت: نباید همه امور را به بودجه گره بزنیم؛ زیرا اگر منتظر بودجه باشیم و کاری انجام ندهیم دشمن در تک‌تک خانه‌های ما وارد می‌شود و بر مغز و تفکر بچه‌های ما تأثیر می‌گذارد و ما هنوز درگیر بودجه و این مسائل خواهیم بود.

سپس حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بیان اینکه اعتقادات بسیاری از جوانان در دانشگاه‌ها زائل می‌شود، گفت: ما سرمنشأ را رها کرده‌ایم و در پایین‌دست به دنبال حل مسائل فرهنگی هستیم؛ متأسفانه متون سکولاریستی، استاد سکولار و محیط آلوده سکولاریستی در دانشگاه‌های ما حاکم شده و همین باعث می‌شود مدیرانی که از دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند باور و اعتقاد درستی ندارند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام شعبان زاده مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم با ارائه گزارشی از اقدامات شورای فرهنگ عمومی استان قم با بیان اینکه قم شهر قیام و اقامه است و این نگاه بر همه برنامه‌های قم حاکم است، گفت: خانواده و جوانی جمعیت اولویت نخست ما شورای فرهنگ عمومی است و موضوعات عفاف و حجاب و طلاق هم قابل پیرامون موضوع خانواده قابل طرح است.

 وی با بیان اینکه موضوع دوم ما در شورای فرهنگ عمومی امر تعلیم‌وتربیت است، افزود: متولی رسمی تعلیم‌وتربیت آموزش‌وپرورش است و بخش غیررسمی آن را هم در مسجد تعریف کردیم که مکمل و معین آموزش‌وپرورش و خانواده است.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: محور سوم فعالیت‌های شورای فرهنگی عمومی استان قم امور مهاجرین است که نزدیک ۲۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود و به‌خاطر اینکه هم سفیر انقلاب هستند، هم میهمان هستند و هم تأثیرات فرهنگی در قم دارند پرداختن به امور آنها به‌صورت ویژه از اهمیت برخوردار است.

 وی مسئله فضای مجازی را چهارمین محور فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی دانست و گفت: فضای مجازی امروزه مسئله مهمی است که حکمرانی و زیست مخصوص به خود را دارد و حتماً باید موردتوجه قرار گیرد.

 شعبان زاده با بیان اینکه در هر یک از محورهای اساسی یک دستگاه مسئول و بقیه معین هستند، گفت: ما در استان قم ۱۲ اقدام اصلی در جریان داریم که اولین اقدامات ما در حوزه مسائل نوجوانان است و مشخصاً با مجموعه‌های جبهه فرهنگی، آموزش‌وپرورش، حوزه علمیه و سازمان تبلیغات چند پروژه را در دست اقدام داریم.

 وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که از میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه ۱۰ درصد دانش‌آموز کنشگر پیشران انقلابی در استان قم تربیت شوند، افزود: در این موضوع مجتمع نور یکی از قرارگاه‌های محوری ما است و زیر ساخت اردوگاه‌های ۱۵ خرداد، ملاصدرا، بهاءالدینی و نور در خدمت این پروژه است.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم افزود: به همت حوزه علمیه ۸۶۰ مبلغ روحانی روزانه در مدارس حضور پیدا می‌کنند و مخاطبشان نوجوانان هستند و ظرفیت ۸۰۰ مربی پرورشی در مدارس و ۷۰۰ مسجد نیز در این راستا به کار گرفته می‌شود.

 وی دومین اقدام در جریان شورای فرهنگ عمومی استان قم را احیای همه‌جانبه نهاد مسجد عنوان کرد و ادامه داد: اقدام سوم ما جاانداختن قرارگاه ۱۹ دی به‌عنوان مرکز تصمیم‌گیری و بازوی اجرایی و هماهنگ‌کننده نهادهای فرهنگی استان است که باید تعالی و رشد پیدا کند.

 شعبان زاده سامان‌بخشی ۳۰۰ هیئت ویژه مهاجرین را از دیگر اقدامات در دست اجرا دانست و گفت: از دیگر اقدامات ما اختصاص ۵ پایگاه و زیر ساخت بزرگ در استان به امور فرهنگی است؛ متأسفانه در سفر نخست ریاست‌جمهوری به قم هیچ بودجه‌ای به امور فرهنگی اختصاص نیافت و جهت‌گیری دولت در امور عمرانی و اقتصادی بود درحالی‌که اگرچه مسئله اقتصاد فوریت دارد؛ ولی اهمیت فرهنگ از اقتصاد بیشتر است و نباید رها شود.

 وی ادامه داد: مسئله بعدی اجرای طرح فراگیر زیست عفیفانه در ۲۰۰ مدرسه دخترانه استان قم است که از یک ماه قبل از اغتشاشات مدیران مدارس دخترانه متوسطه اول و دوم را جمع کردیم و تا کنون مدیران و معلمان ۲۰۰ مدرسه متوسطه دخترانه در این طرح توجیه شده‌اند.

 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قم اقدام بعدی شورای فرهنگ عمومی استان قم را موضوع جهاد تبیین دانش‌آموزی عنوان کرد و گفت: این کار بزرگ توسط جبهه فرهنگی با همکاری آموزش‌وپرورش و پشتیبانی صداوسیما در حال انجام است و تا کنون ۶۲۵ تیم ۵ نفره تشکیل شده است و چشم‌انداز ما تشکیل هزار تیم در استان قم است.

 وی با بیان اینکه اقدام بعدی ما تقویت هدفمند و کیفی هزار روحانی حوزه علمیه در مدارس و محلات قم بوده است، افزود: اقدام بعدی نیز برپای مناسبت‌های پرشور مذهبی در سطح استان است که نمونه آن مهمانی ۸ کیلومتری قم در سال‌های قبل بوده است.

 شعبان زاده با اشاره به اجرای پویش سراسری «حریفت منم» توسط سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تا کنون در سراسر کشور ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند که بر اساس آمار بیش از ۵۰۰ هزار نفر از این افراد از استان قم بوده‌اند و این یک نشانه از وضعیت فرهنگی استان قم است.

 وی تمرکز بر احیای نقش مادری و کنشگرسازی مادرانی که می‌توانند رسالت اجتماعی داشته باشند را از اقدامات دیگری این شورا در قم دانست و گفت: ما هر هفته بیعت با امام عصر (عج) را در طریق المهدی داریم به این صورت که سه‌شنبه هر هفته ۳ الی ۵ هزار نفر در مسیر حرم مطهر بانوی کرامت تا مسجد مقدس جمکران به عشق امام زمان (عج) حضور پیدا می‌کنند.