به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک ولادت باسعادت امام حسن علیه‌السلام به فرازهایی از سیره و زندگانی و شخصیت امام حسن علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله کلمات والایی را در رابطه با امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند؛ «أمَّا الحَسَنُ فَإِنَّهُ ابنی و وَلَدی، و بَضعَةٌ مِنّی، و قُرَّةُ عَینی، و ضِیاءُ قَلبی، و ثَمَرَةُ فُؤادی، و هُوَ سَییِدُ شَبابِ أهلِ الجَنَّةِ، و حُجَّةُ اللّه ِ عَلَی الاُمَّةِ، أمرُهُ أمری، و قَولُهُ قَولی، مَن تَبِعَهُ فَإِنَّهُ مِنّی، و مَن عَصاهُ فَلَیسَ مِنّی».

 وی افزود: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: امّا حسن، او پسر من و فرزند من و پاره تنم و روشنایی چشمم و نور دلم و میوه قلبم است. او سرور جوانان اهل بهشت و حجّت خداوند بر امت است. دستور او دستور من، و گفته او گفته من است. از هر کس از او پیروی کند، از من است و هر کس نا فرمانیش نماید، از من نیست .

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تاکید بر این که سنت الهی گسترده است و سخن ائمه اطهار علیهم السلام همچون حدیث پیامبر حجت بر همگان است، به روایت نبوی هرکسی فرزندم را آزار دهد، مرا آزار داده و هرکسی مرا آزار دهد، خدا را آزار داده است، اشاره نمود.

 وی به تبیین روایتی نبوی در کتاب امالی شیخ صدوق اشاره کرد و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند؛ وقتی فرزندم حسن به شهادت برسد، ملائکه در عزای او گریه می‌کنند و تمام مخلوقات دریا و آسمان برای او متاثر می‌شوند؛ کسی که برای حسنم اشک بریزد چشم او در روز قیامت نابینا نخواهد شد و کسی که قلبش برای او محزون شود روز قیامت قلبش محزون نخواهد بود.

 رفیعی در تبیین روایتی با تاکید بر این که امام حسن مجتبی علیه السلام عابدترین، زاهدترین و برترین مردم زمان بود، خاطرنشان کرد: سفارش به خواندن قرآن، پاسخگویی به سوالات از طریق قرآن، تفسیر آیات، استدلال در مقابل دشمن از طریق قرآن و رفتارهای قرآنی ۵ محور قرانی در زندگی امام حسن علیه السلام هستند.

 وی در ادامه تبیین سیره قرآنی امام حسن مجتبی علیه السلام به روایت «إنَّ هذا القُرآنَ یَجِئُ یَوْمَ القِیمَةِ قائِدا وسائِقا…» اشاره نمود و اظهار داشت: قران کسانی که همواره مسیر «أَحَلُّوا حَلالَهُ وَحَرَّمُوا حَرامَهُ» را در پیش بگیرند به سمت بهشت رهنمون می‌سازد.

 رفیعی افزود: قران کریم روابط غیر ازدواج نامحرم را زنا و فحشا می‌داند؛ در حالی که جامعه این حرام الهی را حلال و توجیهات غیر معقولی برای آن ذکر می‌کند. کسانی که حلال قران را حرام و حرام آن را حلال می‌دانند و احکام و حدود قران را مخدوش می‌سازند، به آتش دوزخ هل داده خواهند شد.

 وی به روایاتی از امام حسن مجتبی علیه السلام در رابطه با تاکیدات ایشان به قرائت و تلاوت قرآن اشاره و با بیان این که اگر کسی صبح و شب حداقل سه آیه از قرآن را بخواند، اگر از دنیا رود شهید خوانده خواهد شد، یادآور شد: امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرمایند؛ اگر کسی بعد از نماز آیه الکرسی بخواند، تا نماز بعدی در امان الهی است و خدا او را از خطرات محفوظ می‌دارد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به استفاده از آیات در پاسخگویی به شبهات در اندیشه امام حسن علیه السلام اشاره نمود و اذعان داشت: امام حسن مجتبی علیه السلام در پاسخ به شبهه ای در رابطه با پوشش لباس و تواضع می‌فرمایند؛ خداوند در قران تصریح می‌کند، وقتی به مسجد می‌روید، با بهترین لباس‌ها و زینت های خود وارد شوید.

 وی بر اهمیت تحقیر دشمن در استناد به آیات الهی تأکید و ضمن تبیین نمونه‌هایی از سیره امام حسن علیه السلام در این رابطه، با بیان این که امام علیه السلام قرآن ناطق، شریک القران و ترجمان قرآن است، خاطرنشان کرد: امام حسن علیه السلام در پاسخ به بی ادبی فردی که می‌گفت؛ نمی‌دانم چرا من از تو بدم می‌آید! به آیاتی از قرآن کریم استناد نموده، فرمودند؛ قرآن کریم می‌فرماید؛ شیطان در نطفه و مال برخی شریک و نطفه و مالش را شیطانی می‌سازد؛ لذا چنین افرادی همچون شیطان از انسان مومن متنفر می‌شوند.

 رفیعی به تفسیر آیات قرآن کریم در سیره زندگانی امام حسن مجتبی علیه السلام اشاره و در تبیین رفتارهای قرآنی امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح نمود: اگر بتوانیم اقتصاد و روابط خانوادگی خود را قرآنی سازیم و مسئولان بر اساس قرآن حکمرانی و اجتماعات خود را قرآنی سازیم، بسیاری از چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی رنگ خواهد بست.

 وی با بیان این که جامعه ما با آموزه‌های قرآن فاصله زیادی دارد و ربا، کم فروشی، پارتی بازی، درهم آمیختگی کارهای بد و خوب نشان دهنده فاصله ما از قرآن است، اظهار داشت: طلاق زیاد و ازدواج کم و غوغای تجمل گرایی و بددهانی هیچکدام از ویژگی‌های خانواده قرانی نیست؛ اگر در جامعه مردم هم را تحمل نمی‌کند، صله رحم و عفو و گذشت ندارند و کینه جولان می‌دهد، این جامعه قرآنی نیست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که اگر کسی به شما خدمتی کرد و هدیه ای داد و کاری برای شما انجام داد باید بالاتر از آن پاسخ داد، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم برخوردمان را با مردم یک پله بالاتر قرار دهیم؛ در این صورت جامعه به سمت جامعه قرآنی حرکت خواهد کرد.

 رفیعی بر لزوم پرهیز از حرمت شکنی و آبروریزی در محافل و مجالس و دورهم نشینی‌ها تأکید نمود و خاطرنشان کرد: خداوند متعال از سوء الظن برحزر داشته است؛ باید خودمان را بر اساس اخلاق قرآنی حفظ نماییم و کاری کنیم قرآن روز قیامت جلودار ما در بهشت باشد، نه این که ما را به جهنم هل دهد.