به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، سبحانیان معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در دیدار با آیت سعیدی، گزارشی از هزینه‌های جاری کشور از منابع مالیاتی اشاره نمود و اظهار داشت: اتکای هزینه‌های جاری دولت به منابع نفتی، عرصه را برای جولان بنگاه‌داری‌های غربی برای تحت‌فشار قرار دادن کشورمان باز و اقتصاد کشور را در گیر تلاطم‌های مالی و اقتصادی می‌ساخت.

 وی به حرکت پرشتاب کشور در نگاه به سمت نظام مالیاتی هوشمند اشاره نمود و اذعان داشت: برای گذر از نظام مالیاتی سنتی و حرکت به سمت نظام مالیاتی هوشمند، درآمدهای مالیاتی کشور از ۳۶ درصد از کل منابع بودجه دولتی به ۵۲ درصد ارتقا یافت و هم اکنون تنها ۴۸ درصد از درآمدهای کشور وابسته به نفت است.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نفتی بودن اقتصاد کشور را از چالش‌های مهم مالی کشور در سنوات گذشته توصیف و بر اهمیت افزایش رضایت‌مندی مودیان تصریح نمود و ابراز داشت: رضایت‌مندی مردم مهم‌ترین پایه در اخذ مالیات است که مبتنی بر تبیین و روشنگری هزینه‌ها صورت می‌گیرد.

 معاون وزیر اقتصاد گزارشی از درآمدهای مالیاتی استان قم ارائه نمود و ابراز داشت از محل مالیات و عوارض مردم استان قم، بالغ بر ۱۳۷۰ میلیارد تومان به شهرداری، دهیاری و روستاهای استان قم اعطا و در مسیر خدمت‌رسانی بایسته به مردم قرار گرفته است.

 سبحانیان ضمن اشاره به تفاوت اشخاص حقوقی و حقیقی در اخذ مالیات‌ها، با بیان این که بخش قابل‌توجهی از منابع مالیاتی از اشخاص حقوقی و دانه‌درشت‌ها اخذ می‌گردد، خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از کل منابع مالیاتی کشور تنها از ۱۰ درصد مودیان اخذ می‌گردد و فشار مالیاتی چندانی بر اشخاص حقیقی وجود ندارد.

 وی با بیان این که علی‌رغم سهم ۳۰ درصدی کسبه و بازار در کل تولیدات کشور، تنها ۶ درصد از مالیات کشور از ایشان اخذ می‌گردد، خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از اصناف و مشاغل کشور که بیش از ۴ میلیون نفر را در بر می‌گیرند، در سال گذشته مالیاتی، مالیاتشان صفر بود.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گزارشی از میزان مشارکت اصناف در نظام مالیاتی کشور ارائه نمود و با اشاره به این که به طور متوسط برای عملکرد فعالان حوزه طلا و جواهرات در سال ۱۴۰۱، ۹ میلیون ۴۰۰ هزار تومان مالیات اخذ شده است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط رستوران‌داران کمتر از ۱۰ میلیون، فروشندگان لوازم‌خانگی ۶ میلیون، نمایشگاه‌داران خودرو ۲۰ میلیون و پزشکان ۳۵ میلیون تومان مالیات پرداخت کردند.

 سبحانیان در پایان تصریح کرد: بر آنیم تا با اشراف بر اطلاعات فعالان اقتصادی باید با شیبی ملایم و تدریجی به سمت عادلانه کردن نظام مالیاتی حرکت و با سیستمی شدن فرایندها جلوی برخی از تشخیص‌های سلیقه‌ای را بگیریم.