به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم شریف در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با اشاره به اینکه بیماری التهاب روده یا کرون، بیماری است که در اثر تغییر شکل طبیعی روده‌ها در بدن انسان ایجاد می‌شود، گفت: در این بیماری‌ها روده‌ها دچار تورم شده و همین تورم موجب می‌شود که روده‌ها نتوانند نقش خود را به‌درستی در سیستم گوارشی بدن انجام دهند.

شریف ادامه داد: یبوست متناوب یا اسهال متناوب از دیگر علائم بیماری التهاب روده است که گاهی فرد دچار یبوست بوده و به‌سختی اجابت مزاجت دارد و گاهی فرد دچار اسهال است و دفع از بدن به‌راحتی صورت می‌گیرد و گاهی تعداد دفعات اجابت مزاج در این بیماران در طول روز زیاد است و گاهی دفعات اجابت مزاج در این افراد کم است؛ بنابراین این علائم می‌تواند نشانه اختلال عملکرد روده‌ها باشد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین علت التهاب روده و از بین رفتن حرکت روده‌ها سردی روده و غلبه بلغم بر روده‌ها است.

استاد حوزه علمیه خواهران کاهش سردی و تری روده یا همان بلغم را روش درمان بیماری التهاب روده عنوان کرد، افزود: با از بین رفتن بلغم و سردی روده بیماری التهاب روده در فرد درمان می‌شود.

شریف با اشاره به اینکه طبع مزاجی انسان در بدو تولد گرم خشک است و به‌مرور در اثر مصرف غذاهای سرد، نوشیدن مایعات در میان غذا و استرس و نگرانی مداوم سرد می‌شود، تصریح کرد: این سه عامل از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری کرون و کولیت روده در افراد است بنابراین برای درمان بیماری در وهله اول باید از انجام این سه عامل یعنی خوردن غذاهای سرد، مصرف مایعات در میان غذا و استرس و نگرانی پرهیز کرد.

وی افزود: برای اینکه بتوان بیماری التهاب روده را درمان کرد فرد باید از نیم ساعت تا یک ساعت قبل از غذا و از یک ساعت تا دو ساعت بعد از غذا از مصرف مایعات خودداری کند و این موضوع در احادیث و روایات به فراوانی آمده و مستحب است که قبل از غذا آب نوشیده نشده و آب به حالت نشسته در هنگام روز و شب میل شود تا فرد دچار سردی و تری روده و به‌عبارت‌دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش نشود.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: همچنین به افرادی که در محیط‌های استرس‌زا هستند توصیه می‌شود که آرامش خود را حفظ کرده و برای افزایش آرامش از دم‌نوش‌ها و آرامش‌بخش‌های گیاهی استفاده کنند.

شریف ادامه داد: به افرادی که دچار التهاب روده هستند اگر یبوست دارند توصیه می‌شود در نوبت صبح به‌صورت ناشتا یک قاشق چای‌خوری بارهنگ را با اسفرزه یا اسپرزه به مدت ۲۰ دقیقه دم‌کرده و پس از دم کردن با عسل و گلاب مخلوط کرده و میل کنند و اگر بیمار یبوست نداشت می‌تواند این دم‌کرده را در نوبت عصر با مقداری عرق نعناع  میل کند و باید دقت کرد که این مخلوط گیاهی در درمان بیماری التهاب روده بسیار مؤثر است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرد شدن روده به افراد مبتلا به التهاب روده توصیه می‌شود مقداری از ضد بلغم‌ها را به شکل پودر همراه با غذا میل کنند که این ضد بلغم‌ها عبارت‌اند از« زیره سبز، آویشن، زنیان و رازیانه» که می‌توان آن‌ها را با غذا خورد و همچنین بعد از غذا می‌توان عرق زیره، نعناع و عسل و نبات را باهم میل کرد تا بلغمی بودن روده‌ها از بین برود.

کارشناس طب سنتی گفت: همچنین برای کاهش استرس در این افراد می‌توان از اسطوخودوس، به‌لیمو، بنفشه و بادرنجبویه، گل‌گاوزبان استفاده کرد و این گیاهان را می‌تواند به‌صورت دم‌نوش استفاده کرد.

شریف ادامه داد: بادکش کردن دیگر روش درمانی بیماری التهاب روده است که اگر شکم را به‌صورت روز درمیان و به مدت پنج‌تا شش جلسه بادکش شود به‌خوبی می‌توان رطوبت و سردی روده را از بین برد و باید دقت کرد که بادکش باید گرم و تر باشد و بادکش باید در زمان قاعدگی انجام نشود زیرا زمینه افزایش قاعدگی را فراهم کرده و همچنین بادکش‌ها نباید به شکل بادکش پشت باشد.

وی حجامت با شرایط خاص را از دیگر روش‌های درمان بیماری التهاب روده عنوان کرد، یادآور شد: چون طبیعت این افراد سرد است حجامت آن‌ها باید در شرایط خاص و ویژه انجام شود و حجامت باید پس از یک دوره چهل‌روزه و گرم کردن بدن انجام شود.