سخنران حرم مطهر گفت: کمالات انساني در امام(ع) به فعليت رسيده و در نهایت درجه کمال انسانی است، به این معنی که تمامی کمالات انسانی در وی متجلی است و کمالی نیست که امام معصوم(ع) از آن کمال برخوردار نباشد.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام جوادی روز گذشته (۱۲ بهمن ماه) در شبستان بزرگ نجه خاتون(س) برگزار شد به تحلیل حقیقت«امام مبین» بر اساس منابع ثقلین در آیه ۱۲ سوره یس پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه فرموده است«إِنَّا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتَی وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَیْ ءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُّبِینٍ؛ همانا ما مردگان را زنده می کنیم و آن چه را از پیش فرستاده اند و آثارشان را می نویسیم و هر چیزی را در کتاب و پیشوایی روشن برشمرده ایم.»
کارشناش معارف ثقلین با اشاره به بیان تفاسیر مطرح در ذیل آیه ۱۲ سوره یس پرداخت و گفت: آیت الله جوادی عاملی در تفسیر واژه امام مبین چنین نوشته اند که«مقصود از واژه (إِمَامٍ مُبِينٍ) ثبت همه اشيا در آن است؛ بر این اساس هر چه در جهان هست در اِمام مُبين مضبوط است چرا كه خداوند متعال در قرآن کرینم فرموده است كُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ و حقیقت آن را همان لوح توصیف کرده اند كه اين پيشواي همه كتابهاست و منظور آیه بر این اساس چنی است که اين ها را شمرديم يعني جداگانه، مُحصا و حسابشده همهشان در آنجا هستند.»
حجت الاسلام جوادی به بیان روایی مصادیق«إِمَامٍ مُبِينٍ» پرداخت و ابراز داشت: رسول اکرم در تحلیل این حقیقت چن فرموده است«هنگامى که این آیه«وَ کُلَّ شَیْء اَحْصَیْناهُ فِی اِمام مُبِین» نازل شد خلفای راشدین برخاستند و گفتند: اى پیامبر آیا منظور از آن«تورات» است؟ فرمود: نه مجدد سوال شد «انجیل» است فرمود نه مجدد سوال شد منظور«قرآن» است فرمود نه؛ در این حال امیر مومنان على(ع) به سوى پیامبر(ص) آمد، هنگامى که چشم رسول خدا(ص) بر او افتاد، فرمود:هُوَ هذا اِنَّهُ الاِمامُ الَّذِى اَحْصَى اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى فَیْهِ عِلْمَ کُلِّ شَىء؛ امام مبین این مرد است! او است امامى که خداوند متعال علم همه چیز را در او احصا فرموده است.»
سخنران معارفی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که امام مبین حقیقت قرآن ناطق است، گفت: برای امام در قرآن کریم معیار های ویژه ای مطرح شده است؛ بر این اساس کمالات انساني در امام به فعليت رسيده و در نهایت درجه کمال انسانی است، به این معنی که تمامی کمالات انسانی در وی متجلی است و کمالی نیست که امام معصوم از آن کمال برخوردار نباشد.
وی ادامه داد: امام از هر نقصي و گناهی منزه است؛ بر اساس این اصل امام معصوم از خطا، سهو و نسیان مصون بوده و نه تنها گناهی از امام سر نمی زند بلکه سهو و نسیان نیز در ذات امام راه ندارد.