به گزارش پایگاه خبرآستان فاطمه معصومه سلام الله علیها،خانم انصاری در محفل عصرانه بانوان در رواق حضرت خدیجه(س)باتاکید بر اینکه انسان ها در هر لحظه درحال امتحان شدن از جانب خداوندهستند،اما درجاهای مختلفی از زندگی این امتحانات بیشتر و سخت تر نمایان می شوند ،گفت: شیطان هیچ وقت نا امید نمی شود و به وسوسه ی انسان ادامه می دهد و باید باصبوری خود را از دام شیطان دور نگه داریم.
وی شرح داد: شخصی برای شکار در بیابان راه خودراگم می کند و وقتی که نه آبادی ونه آبادانی ندید وتشنه بود خیمه ای را دید و وقتی وارد آنجاشد صاحب خیمه، زنی بافضیلت وکرامت ازاو استقبال کرد وگفت مقداری آب درخیمه است اما نمیتوانم بدون اجازه شوهرم ازآن به شمابدهم اما مقداری شیرکه خانواده ام برایم هدیه آورده اند را می آورم تا نوش جان کنید.
خانم انصاری با بیان اینکه زن نمی تواند ازاموال شوهرش بدون اجازه اوانفاق کند، گفت: شکارچی دید ازدورسیاهی ای به خیمه نزدیک می شود و صدای مهیبی دارد وهرچه نزدیکتر می شد صدای او بیشتر به گوش می رسید ومدام بادهنی کف کرده ناسزا می گفت اما زن خیمه رامرتب می کرد،انگار که مهمانی مهم در راه است و وقتی آن مرد به خیمه آمد زن با آرامش ، مهربانی و ادب از او استقبال کرد، وقت خداحافظی از زن پرسیدم این مرد کیست؟گفت همسرمن است ومی خواستم حداقل به یکی از سخنان رسول خداکه صبر مانندایمانست عمل کنم.
وی نقل کرد:حضرت نوح همسر بد اخلاقی داشت،ودرزمان خشکسالی،مردم در خانه ی نوح(ع)رفتند تا برای رفع خشکسالی ازاو بخواهند که دعا کند اما زن بابد اخلاقی گفت:نوح که کاره ای نیست وخود بابدبختی به دنبال لقمه ای نان به بیابان رفته است،مردم نزد نوح(ع)رفتند وگفتند که چه زن بدوتندخویی داری!حضرت جواب داد:این امتحان ونعمت الهی است که صبرخودرا نشان دهم ونباید با او بد برخوردکنم.
وی بابیان اینکه حضرت محمد(ص)غلامی بد اخلاق داشت ووقتی غلام ازدنیا رفت اصحاب نزد پیامبر آمدندوگفتند:«چه خوب شدکه از این غلام بداخلاق راحت شدید،ولی پیامبر فرمودند:نه این گونه نیست!چراکه این غلام بداخلاق برای من نعمتی ازجانب خداوند بود»گفت: صبر و برد باری درارتباط باچیزی که به قیامت می فرستیم از اعمال با ارزش ما است و با بالابردن صبروتحمل درجامعه آمار طلاق ودعواوخشونت رامیتوان تاحد زیادی کاهش داد.
خانم انصاری افزود:داماد امام خمینی(ره)نزد ایشان آمدوگفت:«آقامرا نصیحتی بکنید، امام جواب داد: وقتی طرف مقابل ناراحت وعصبی است توآرام باش و وقتی آرام شد با دلیل و منطق با اوسخن بگو، دخترامام خمینی(ره)نیز همین سؤال راپرسید و امام اینگونه گفت: هروقت همسرت عصبی بود،حتی اگرحق با تو است، مدتی سکوت کن و وقتی آرام شد درکمال آرامش باهم صحبت کنید ودلایل خود را بگویید.
وی در مثال دیگری ازصبر وخوش اخلاقی با دیگران وخانواده گفت: شخصی نماز خود را جماعت می خواند، نمازشب می خواند،درمدرسه فیضیه خدمت می کرد اماوقتی فوت کرد یکی ازدوستانش او را درخواب به صورت سگی که ازدهانش آتش بیرون می زند دید و از اوسؤال کرد آیاتوهمانی نیستی که نمازشب می خواندی؟ مرد جواب داد:بله خودم هستم ولی با اهل خانه تندخو و بداخلاق بودم.
وی تصریح کرد: صبربرطاعت وصبر برعبادت دو نوع از گونه های صبر است که یعنی بتوانیم غضب خود را کنترل و افسار آن را دردست بگیریم چرا که غضب درجای خودش می تواند بسیارخوب باشد.
خانم انصاری با اشاره به روایتی دیگراز رسول خدا گفت: روزی یک یهودی جلوی حضرت را می گیرد واظهار می کند که طلبی دارد و بایدآن را بگیرد، پیامبر نیز با آرامش می فرمایند که توطلبی ازمن نداری ولی یهودی پارچه ای راکه به سربسته باز می کند ودورگردن حضرت می پیچد،اصحاب پیامبر(ص)ازاین کار ناراحت شده و از رسول خدا اجازه می خواهند که با آن مرد مقابله کنند، اماحضرت می فرمایند که بادوست ماکاری نداشته باشید، ودراین موردصبر پیشه می کنند.
وی اظهار داشت در روایتی دیگر که شخصی ازحلقه ی در، داخل خانه ی رسول الله رانگاه می کرد حضرت او را دیدوخشمگین شد و فرمود: اگراو را بیابم چشمانش را از حدقه درمی آورم، چراکه اینجا مسأله ی ناموس و غیرت براهل خانه موجب خشم وغضب پیامبر می شود.