به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، محمد محسن انصاری، ده سال است که لباس خدمت در بارگاه ملک پاسبان حضرت معصومه را بر تن کرده است، این جوان ۳۳ ساله را هنگامی که در حال خدمت بود و از این صحن به آن صحن می رفت، با او همراهی کردیم. بسیاری از خادمان او را به واسطه اخلاق ویژه و چهره شاد و گشاده اش و بسیاری هم به واسطه مسئولیت هایی که دارد، می شناسند و در طول مسیر با او خوش و بش می کنند.

او هم اکنون مسئول دفتر مدیریت حرم مطهر است و می گوید که در طول این ده سال در حرم مطهر زندگی کرده ام و این توفیق را داشته ام که در مسئولیت های مختلفی از انتظامات و کفشداری گرفته تا موقعیت های اداری حرم مطهر حضور داشته باشم.

انصاری یکی از شیرین ترین خاطرات دوران خدمتش را مربوط به زمانی می داند که طبق برنامه حرم مطهر شبها درها بسته می شد و خادمان به تمیز کردن رواق ها و صحن ها می پرداختند؛ «آن وقتها شب که می شد خادمانی که شیفتشان بود، برایشان حرم خلوت بود، خودشان و بودند این مضجع نورانی . از ساعت ۱۱-۱۲ شب که حرم تخلیه می شد تا ساعت ۲-۳ صبح همه به کار نظافت از روی فرش ها گرفته تا زیر آنها و تمیز کردن کف زمین ها و در و دیوار ؛ همه و همه در دستور کار بود و در پایان هم یک قرار عاشقی داشتند که همگی روبروی ضریح مطهر جمع می شدند و یکی از خادمانی که مداحی بلد بود، ذکر توسلی داشت و خستگی را از تن بیرون می کردند.»

این خادم حرم مطهر یکی از سخت ترین لحظات برای یک خادم را اینگونه بیان کرد: گاهی اوقات پیش می آید که یک خدمتی را زائر نیاز دارد و شما به عنوان خادم مسئولیت دیگری برعهده دارید و برای انجام آن خدمت باید ترک پست کنید که نمی شود البته این موضوع در گذشته که بخش خدمات سالمندان و بسیاری بخش های امروزی وجود نداشت بیشتر به وجود می آمد که مثلا یک سالمندی برای رفتن کنار ضریح مشکل داشت و شما نمی توانستی به او کمک کنی یا صندلی چرخداری برایش بیاوری و در پست خود باید می ایستادی.

انصاری با اشاره به اینکه الان ۱۰ سال است که نوروز را در کنار خانواده نبوده ام، گفت: خانواده های خادمان و به طور خاص خانواده من حمایت های ویژه ای از ما دارند و اگر این حمایت ها نبود ما نمی توانستیم در حرم ادامه کار دهیم. با اینکه خانه با ۲ تا فرزند نیاز به رسیدگی دارد و بسیاری از امور بر عهده مرد خانواده است ولی بانوان و همسران خادمان این سختی را به خاطر حضرت معصومه به جان خریده اند و حتی اگر جایی اهمالی از سوی ما انجام می شود و یا کار فوق العاده ای پیش می آید مشوق اصلی ما برای حضور در حرم مطهر هستند .

وی با نگاهی خاص به موضوع خادمی گفت: تعریف آکادمیک خادمی مشخص است ولی واقعیت این است که خادمی این آستان جدا از آن تعریف است و همه ما حس می کنیم که برای اربابی نوکری می کنیم که ایشان حضور دارند و باید همتراز با شان و منزلت ایشان از مهمانان این بانو پذیرایی کنیم .

انصاری با تاکید براینکه نباید دچار تکرار شویم و هر روز باید برای ما محملی برای تقرب بیشتر باشد گفت: همه ما در روند زندگی خود بارها و بارها حضور و نظارت آن حضرت و حمایت و کمک آن حضرت را حس کرده ایم و بارها هم شده که در آن لحظات نفهمیده ایم که این عنایت بانوی کرامت بود که مشکلات بر ما آسان شده است.