به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده پیش از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: یکی از کارهایی که در نوروز انجام می شود، سفر کردن به مناطق مختلف است.
وی با بیان این که وقتی در دایره دین اسلام حرف می زنیم، مطالبی که می گوییم، باید از منابع دینی، یعنی قرآن و روایات باشد، تصریح کرد: با مطالعه این منابع مشاهده می کنیم که در تمامی عرصه ها آموزه های زیادی است.
این سخنران درباره اهمیت سیر و سفر در قرآن و روایات گفت: در منابع اسلامی درباره سفر کردن، مطالب زیادی است، هرچند عقلاً انسان نیاز به سفر دارد تا از خستگی های روزمره نجات یابد و به شادابی و تندرستی برسد.
وی افزود: درکنار استدلال عقلی درباره اهمیت سفر، قرآن کریم در آیات متعددی درباره سیر و سفر کردن در زمین توصیه می کند؛ از جمله اینها، آیه ۱۱ سوره انعام است که خداوند می گوید که بروید و دنیا را ببینید. در آیه ۳۶ سوره نحل نیز خدا بر این مسئله تأکید می کند که در زمین سیاحت کنید و عاقبت دروغگویان را مشاهده نمایید.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده با اشاره به آیه ۴۲ سوره روم گفت: در این آیه خداوند انسان را به گردش در زمین توصیه می کند که عاقبت کسانی که پیش از ما بودند را مشاهده نماییم؛ کسانی که بندگی خدا را بجا نیاوردند و در پایان گرفتار مرگ و نابودی شدند.
وی با بیان این که سفر مؤمن با غیر مؤمن تفاوت دارد گفت: بر اساس روایات، مؤمن علاوه بر لذت بردن درست از سفر، نگاهی الهی به سفر دارد، در حالی که افراد غیر مؤمن نیتشان از سفر کردن، تنها لذت بردن و امور مادی است، هرچند در این لذت ها گناه هم وجود داشته باشد.
این سخنران با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: این پیامبر الهی توصیه می کند که سفر کنید تا صحت پیدا کنید… .ایشان در جایی دیگر می فرمایند: سفر کنید، هرچند در این سفر سود مادی هم به دست نیاورید. چراکه انسان با سفر کردن به قدرت و نشانه های خدا پی می برد.
وی خاطرنشان کرد: در نامه ۳۱ نهج البلاغه، امام علی علیه السلام به امام حسن توصیه می کند که قلبش را با موعظه زنده کند و اخبار گذشتگان را برای خود یادآور شود … در زمین گردش کند و سرنوشت گذشتگان را ببیند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده درباره ضرورت هدف داشتن در سفر را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از اهدافی که در تعالیم اسلامی برای سفر در نظر گرفته شده، عبرت آموزی است. کسی که بدون هدف سفر می رود، از فواید آن بی بهره می ماند.
وی در پایان افزود: درباره اهمیت سفر در اسلام، همین کافی است که درباره کیفیت سفر، احکام مسافر و مستحبات و مکروهات مسافرت روایات فراوانی وجود دارد. زمان مسافرت، احکام مسافر، دعای سفر و…، از جمله این موارد می باشد.