به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام حسین زاده با بیان اینکه تهذیب نفس حتی از جهاد در میدان های مبارزه هم سخت تر است، گفت: روزی عده‌ای از جهاد برگشتند و نزد رسول خدا(ص) مشرف شدند که حضرت رسول(ص) به آن‌ها فرمودند که شما در جهاد اصغر موفق شده‌اید ولی جهاد اکبر باقی‌مانده است.

وی افزود: براساس این سخن رسول خدا(ص) جهاد با نفس از جهاد در میدان نبرد سخت تر است زیرا نفس انسان همیشه در معرض وسوسه مداوم شیطان قرار دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قلب انسان حرم خداوند است و همواره قلوب به طرف نورانیت گرایش دارد، گفت: گاهی شیطان با وسوسه قلب یا نفس انسان را آلوده می‌کند و قلبی که آلوده شد نورانیت خود را از دست می‌دهد بنابراین اگر بخواهیم قلب خود را نورانی کنیم در اولین مرحله باید به سراغ تهذیب نفس برویم.

حجت الاسلام حسین زاده با بیان اینکه اولین مرحله تهذیب نفس تخلیه قلب است، گفت: انسان باید در ابتدا با توبه قلب خود را از پلیدی‌ها پاک کند زیرا قلب انسان مانند یک جعبه است که اگر درون آن از میوه‌های گندیده و فاسد پر شده باشد دیگر جایی برای میوه تازه ندارد بنابراین تا قلب خود را از گناه پاک نکرده‌ایم نمی‌توانیم به سمت نورانیت حرکت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) قلب انسان را حرم خدا می دانند، افزود: یکی از راهکارهایی که به نورانیت قلب انسان کمک کند توسل به اهل بیت و ائمه(ع) هست زیرا این بزرگواران در نزد خداوند آبرو مند هستند و خداوند به واسطه آن‌ها ما را مورد بخشش قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه قم قم تصریح کرد: زمانی که حضرت آدم(ع) گناه ترک اولی مرتکب شد برای اینکه مورد بخشش قرار گیرد به حضرت رسول(ص) متوسل شده و خداوند را به پیامبر اکر(ص) و اهل بیتش قسم داد و خداوند به واسطه این نام ها و واسطه مقام که حضرت آدم (ع) به عنوان پدر انسان‌ها دارند ایشان را مورد بخشش قرار داد.

حجت الاسلام حسین زاده با اشاره به اینکه نورانیت قلب در نورانیت چهره انسان هم اثر مستقیم دارد، ادامه داد: همانطور که چراغ خود و محیط اطرافش را روشن می‌کند قلب انسان هم همین گونه است و به همین علت در آیات قرآن بیان شده که عده‌ای در روز قیامت دارای چهره‌های روشن و درخشان هستند و درخشان بودن چهره این مؤمنان به آنی علت است که قلب آن‌ها هم مظهر نورانیت و حرم خداست و این نورانیت قلب در چهره آن‌ها هم به صورت مستقیم اثر گذاشته است.

وی یادآور شد: به همین علت است که ائمه(ع) همواره جهاد با نفس را جهاد اکبر و جهاد در میدان نبرد را جهاد اصغر می‌دانند و توجه به این نکته ضروری است که بستر موفقیت در جهاد اصغر، جهاد اکبر با نفس است؛ زیرا اگر جهاد اکبر نباشد انسان به هیچ وجه حاضر نخواهد شد از دنیا و نعمات دنیوی جدا شود.