نویسنده و پژوهشگر قرآنی کشور با اشاره به اینکه دنیا محل دل بریدن قسطی و کم کم از تمامی تعلقات است، گفت: یادآوری عهد الست با دل بریدن از تعلقات ممکن می شود و تمامی انبیاء مبعوث شده اند تا این عهد ازلی را به انسان با عمل به دستورات دین یادآورشوند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، ابوالفضل بهرامپور، استاد و پژوهشگر برجسته قرآن کریم شامگاه امروز در آستان حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه انسان قبل از تولد دنیوی یک مسیری را گذرانده و پس از تولد دنیوی یک مسیری را پیش رو دارند،گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید که ابراز شناخت و کسب معرفت در ادامه مسیر زندگی دنیوی را به ما داده است.

وی افزود: بسیاری از انسان ها به مسیری که قبل از تولد دنیوی داشته اند بی توجه بوده و فقط بیان می کنند که ما در عالم بالا یک تعهد داده ایم در حالی که نسیان فراموشی از بین برنده عمل به تعهد نیست همانطور که انسان زمانی که در خواب است واقعیت را از یاد برده و گمان می کند که واقعیت همان خواب است در حالی که خواب بوده و واقعیت چیز دیگری است و در مورد تعهد انسان ها به خداوند در عالم بالا هم وضع به همین شکل است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی که انسان از این دنیا می رود برخلاف تعهداتی که در عالم بالا داده و آنر ا از یاد برده در عالم برزخ این تعهد را به یاد می آورد و علت اینکه انبیاء مبعوث شده اند این است که قبل از مرگ این تعهد را به انسان یادآوری کنند و اگر انسان به یاد نیاورد وظیفه دارند که با هدایت او را در مسیر عمل به این تعهد قرار دهند.

بهرامپور با تأکید بر اینکه زندگی دنیا مقدمه دل کندن از تعلقات است، گفت: برخلاف مرگ که به یکباره تمامی تعلق انسان را از دنیا قطع می کند انسان به این دنیا آمده که با انجام اعمال و دستورات دینی مانند نماز، روزه خمس، زکات و جهاد به صورت قسطی تعلقات خود را قطع کند.

وی ادامه داد: انسان با نیت کردن تعلقات خود را قطع می کند، اما به صورت قسطی و انسان با قطع کردن این تعلقات در مسیر آن عهد ازلی قرار گرفته و آن عهد ازلی را به یاد می آورد و به عبارت دیگر اعمال عبادی و دستورات دین با قطع کردن تعلقات از انسان، کار پرده برداری از آن عهد ازلی را انجام داده و عهد ازلی را به انسان یادآور می شود.

پژوهشگر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه راه تشکر از نعمت هدایت و معرفت استفاده درست از این نعمت ها است، تصریح کرد: امام صادق(ع) رد حدیثی راه تشکر از نعمت ها را به این شکل عنوان کرده و می فرمایند که راه درست تشکر از نعمت ها در ابتدا این است که بدانیم این نعمت ها از سوی چه شخصی بوده و اگر بدانیم که این نعمت ها از جانب خداوند به نوعی از خداوند تشکر کرده ایم.

وی با اشاره به آیه ۷۸ سوره مؤمنون افزود: خداوند در این سوره می فرماید که « هُوَ الَّذی أَنْشَأَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلیلاً ما تَشْکُرُون»یعنی او کسی است که برای شما چشم، گوش و دل قرار داد و چه بسیار اندک هستند افراد شکر گذار.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همانطور که بیان شد راه تشکر از نعمت ها استفاده درست از آنها و شناخت اعطا کننده این نعمت ها است بنابراین کسانی که از نعمت گوش درست استفاده نکرده و با آن سخن لغو و بیهوده می شنوند یا از چشم و دل درست استفاده نکرده و به حرام و لغو نگاه کرده و خانه دل را جای هر حرام و نامحرمی می کنند چون از این نعمت ها درست استفاده نکرده اند نه شکر نعمت را به جای آورده اند و نه توانسته اند اعطا کننده این نعمت ها را بشناسند به همین دلیل آیه قرآن بیان می کند که انسان های شکر گذار بسیار اندک هستند.