بسیاری از کارشناسان قیام ۱۹ دیماه مردم قم را فصل تازه و نوینی در پیروزی انقلاب اسلامی به میزبانی آستان بانوی کرامت دانسته و این قیام را قیامی میدانند که مکتب ساز شد.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)؛ رژیم منحوس پهلوی که در این روزها طعم مبارزه انقلابیون و قیام امام خمینی(ره) را چشیده بود در این ایام دلخوشی از مبارزه مردم و امام خمینی(ره) نداشت به همین دلیل تصمیم گرفت که با یک نبرد فرهنگی میان مردم و امام فاصله ایجاد کند بنابراین با انتشار مقالهای در روزنامه بانام مستعار احمد رشیدی مطلق تصمیم گرفت این نبرد فرهنگی علیه امام خمینی(ره) و انقلاب را آغاز کرده و با مرتجع خواندن امام خمینی(ره) و نسبت دادن قیام ایشان به استعمار سرخ میخواست انقلاب را از جایگاه مردمی بودن دور کرده و آن را یک انقلاب کمونیستی و وابسته به شوروی جلوه دهد تا بدینوسیله بتواند از حمایتهای مردمی از امام بکاهد؛ غافل از اینکه نوری را که خود روشن کرده است با یک فوت نمیشود خاموش کرد.
رژیم پهلوی مقاله اهانت به امام را به امید مخدوش کردن چهره ایشان منتشر کرد و مردم ایران که در این ایام سوگوار شهادت حاج مصطفی خمینی بودند با دیدن این مقاله در روزنامه اهانت به امام را بیپاسخ نگذاشتند و این مقاله همچون موجی بود که آتش خشم مردم را شعلهور کرد و مردم، مراجع طلاب و روحانیون به حمایت از امام به خیابانها ریختند و تظاهرات گستردهای را علیه رژیم پهلوی انجام دادند و مردم قم هم که در این زمینه مانند انصار مدینه پذیرای نایب ولی خدا بودند بیصدا ننشسته و با غریو بلند و مشت گرهکرده یکصدا مرگ بر رژیم پهلوی را فریاد زدند و بهعنوان اولین گروه از ملت انقلابی ایران به توهینهای رژیم پهلوی پاسخ داده و به آنها یادآور شدند که این انقلاب ماندنی است و هیچکس نمیتواند با انتشار یک مقاله خط امام را از مردم جدا کند.
شعارهای مردم قم در روز ۱۹ دی محکمتر از گلولههای توپ ابهت پوشالی حکومت پهلوی را که تا این روز شعار فضای باز سیاسی را میداد شکست و موجب شد که گلولههای اسلحه را به روی مردم بگشاید و عده زیادی از آنها را به خاطر اساسیترین حق انسانی یعنی آزادی به شهادت برساند، حقی که خود مدعی بود آن را به مردم داده است درحالیکه به خاطر همین حق حاضر شد خون هزاران بیگناه را بر زمین ریخته و بعدها در مراسم چهلم شهدای ۱۹ دیماه قم بار دیگر هم با کشتن و قتل مردم اثبات کرد که مانند اربابان ستمپیشه خود یعنی انگلیس و آمریکا بهدروغ مدعی دموکراسی بوده و از ریختن خونها به خاطر ابتداییترین نوع آزادی، که همان آزادی بیان است نیز ابایی ندارد و حکومت پهلوی که تا این روز ادعای همراهی مردم را در امر آزادی و فضای باز سیاسی داشت از این روزبه بعد بهعنوان چوپان دروغگو در میان مردم مشهور شد.
آنچه مردم قم در ۱۹ دیماه با اقدام خود که به تأسی از بانوی کریمه شهر قم یعنی حضرت معصومه(س) انجام دادند و مکتبی به نام مکتب قم و مکتب اهلبیت(ع) را در تاریخ ماندگار کردند این بود که با قیام خود در روز ۱۹ دیماه اثبات کردند شعار حکومت پهلوی در مورد فضای باز سیاسی یک شعار توخالی است و ثابت کردند که شاه از حرکتهای مذهبي و سياسي به رهبري روحانيت و در رأس آنها، حضرت امام، بيش از هر حرکت سياسي ديگر وحشت دارد و همچنین با این قیام و خونهای گرانبهای شهدای ۱۹ دیماه قم نهضت انقلاب در مسير صحيح خود قرار گرفت؛ بهنحویکه ترفندهاي بعدي رژيم نيز در ضربه زدن به امام و انقلاب بیاثر شد و متحجرين و مروجان جدايي دين از سياست با این حرکت مردم قم زمینگیر و منزوی شدند و بهعبارتدیگر باید گفت که قیام مردم قم در ۱۹ دیماه یک قیام برگرفته از بصیرت دینی و با پشتوانه مکتب اهلبیت(ع) بود و باید بهحق این قیام را یک قیام عمارگونه در تاریخ انقلاب عنوان کرد و این قیام نقطه عطفي در تاريخ نهضت انقلاب است چراکه پسازآن امواج انقلاب اسلامي شدت گرفت و با چهلمهای پیدرپی مردم نقاط مختلف ايران دامنه انقلاب فراگير شد و درنهایت به سرنگوني رژيم پهلوي انجامید.
این قیام مردمی به حدی در تاریخ انقلاب اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب امام خامنهای همهساله بهپاس این قیام مردم قم از آنها قدردانی داشته و با آنها بهصورت اختصاصی دیدار میکند و این دیدارها نیز مانند ماهیت قیام ۱۹ دیماه در تاریخ انقلاب حماسهآفرین است.
در مورد قم و قیامهای مردم این شهر در همراهی امام خمینی(ره) باید دقت کرد که مردم قم مانند مردم مدینه النبی زمانی که با امامشان بیعت کردند از جان و مال و ناموس خود برای حمایت از امام دریغ نکرده و در هیچ شرایطی از یاری امام دست برنداشتند که همین موضوع امروزه مکتب ساز شده و موجب شده که در عرصه مبادلات جهانی مکتبی به نام مکتب قم که مکتب اهلبیت(ع) و عاشورا است مطرح شود و باید دقت کرد که افتخار قیام و میزبانی مکتب قم برای حضرت معصومه(س) است که حرم ایشان مانند اولین میزبان رسول خدا(ص) در شهر مدینه، در شهر قم نیز به مأمن و پناهگاهی برای فرزند رسولالله و اسلام ناب محمدی تبدیل شد مأمنی که تا به امروز حتی پس از رحلت فرزند رسولالله یعنی روحالله کبیر از بین نرفته و امروز به دست سیدی از سلاله علی بن ابیطالب(ع) پرچمدار آزادی و آزادیبخش در جهان بوده و افتخار این مکتب تا انتهای تاریخ برای ملجأ و پناهگاه اسلام انقلابی یعنی حضرت معصومه(س) و کریمترین بانوی شهر قم بوده و همواره در تاریخ روابط بینالملل از این بانو و حرم ایشان بهعنوان مهد و گهواره انقلاب اسلامی در دل تاریخ بشری یاد میشود.
به امید روزی که قیام سبز مهدوی از بارگاه کریمه اهلبیت(ع) آغازشده و دلهای مردم را در سرتاسر این کره پهناور خاکی به مدد رسالت حضرت رسول(ص) و ولایت علوی امام علی(ع) به یکدیگر پیوند دهد.
انتهای پیام ۱۱۲
فاطمه قاسمی