مدیر عامل موسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه گفت: مهم‌ترین هدف تأسیس مؤسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه؛ حفظ، حراست و احیای موقوفات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در مناطق مختلف و خدمت رسانی حداکثری به زائران بانوی کرامت است.

حسین فراهانی، مدیرعامل موسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه در گفت و گو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها گفت: مؤسسه‌ی زائر در سال ۱۳۷۲ به همت تولیت وقت آیت‌الله مسعودی تحت عنوان حفظ و نگهداری موقوفات آستان مقدس (کشاورزی و دامپروری) و نشر فرهنگ و معارف اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۵ انتشارات و نشر نیز به فعالیت های مؤسسه اضافه شد. تا اینکه سال ۱۳۸۹ و با انتخاب آیت‌الله سعیدی به سمت تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بر آن شدند تا این موسسه را گسترش داده تا خدمات بیشتر و بهتری را به مردم شهر مقدس قم و زائرین حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها ارائه دهند؛ از این رو دیگر موسسه‌ای که تحت عنوان موسسه‌ی اقتصادی «بنیان» فعالیت خود را زیر نظر آستان مقدس انجام می‌داد با موسسه‌ی زائر ادغام‌شده و موسسه‌ی جدیدی به نام موسسه‌ی فرهنگی، اقتصادی زائر کریمه را تأسیس گردید.

وی درباره شیوه اداره این مؤسسه گفت: شیوه‌ی اداره‌ی این موسسه به‌صورت هیئت‌مدیره‌ای است که متشکل از ۷ عضو می‌باشد که با نظر تولیت انتخاب می‌شوند؛ و این هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کنند و مدیرعامل منتخب خدمت تولیت محترم معرفی می‌گردد و ایشان هم حکم مدیرعاملی و هم هیئت‌مدیره را ابلاغ می‌کنند؛ در حال حاضر رئیس هیئت مدیره، جناب آقای جواد جهانگیرزاده می باشد.

مدیر عامل موسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه به طراحی برنامه‌ی جامع مؤسسه اشاره کرد و گفت: ما بیشتر برنامه‌هایی که داریم اولاً هیئت‌مدیره از سوی آستان مقدس حضرت معصومه سالانه بودجه‌ای دارد لذا باید سرمایه‌گذاری‌هایی که باعث سودآوری و حفظ و حراست موقوفات آستان مقدس شود؛ و بنابراین چون هرساله مقام معظم رهبری سالی را نام‌گذاری می‌کنند ما ابتدای سال جلسه‌ای با هیئت‌مدیره تشکیل می‌دهیم که در راستا و جهت نظرات مقام معظم رهبری قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین هدف تأسیس شرکت فرهنگی، اقتصادی زائر؛ حفظ، حراست و احیای موقوفات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها که در شهر جعفریه، بخش قنوات، شهر چهاردانگه، روستای شریف‌آباد قمرود و بخش کهک موجود است را در راستای سیاست‌های نظام اقدام متناسب و مثمر ثمر باشد را به بهره‌برداری برساند.

فراهانی خاطرنشان کرد: نزدیک به۱۳۰نفر به‌صورت مستقیم در خود مراکز و مجموعه‌های موسسه مشغول فعالیت هستند.۱۳۰ نفر از کشاورزان به‌صورت مشارکتی و مزارعه کار مشغول به فعالیت هستند. بخشی از امور هم در بخش کشاورزی و عمران به‌صورت پیمانکاری انجام می‌شود که قریب به ۷۰۰ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت هستند که این آمار قابل‌توجه مسئولین استان قرارگرفته و در سال ۱۳۹۵ به موسسه زائر کریمه به‌عنوان کارآفرین نمونه استان و در بخش کشاورزی نیز واحد نمونه کشوری از سوی استاندار قم انتخاب شد.

وی درباره بخش های مختلف مؤسسه زائر کریمه گفت: موسسه دارای ۴ بخش اصلی و مهم است که نخستین بخش، چاپ و نشر کتاب است. در بخش چاپ و نشر کتاب که باسابقه‌ترین بخش موسسه‌ی زائر کریمه می‌باشد تاکنون ۶۰۰ عنوان کتاب به چاپ و نشر رسانده است.

مدیر عامل موسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه با اشاره به حضور فعال در نمایشگاه های داخلی و بین المللی گفت: انتشارات زائر در نمایشگاه‌های مختلفی که در ایران و عراق برگزارشده است حضور موفقی داشته که می‌توان به ۱۳ دوره در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۳ دوره در بخش کودکان و بزرگ‌سالان نمایشگاه کتاب تهران و ۳ دوره در نمایشگاه کتاب کربلا اشاره نمود.

وی افزود: در بخش کشاورزی که در سال‌های اخیر می‌توان به پرکاربردترین بخش این موسسه نام برد، فعالیت هایی چون کشت و برداشت کلزا، گندم، جو، یونجه، ذرت علوفه ای، پنبه و چغندر است؛که فعالیت  بخش کشاورزی موسسه در اراضی موقوفه در استانهای قم و مرکزی در سطح قالب بر ۳۵۰۰ هکتار می باشد و نوع ترکیب محصولات زراعی سالانه در سطح ۱۵۰۰ هکتار است. نوع ترکیب محصولات باغی در سطح ۸۰۰ هکتار شامل: پسته، انار، انگور، زیتون و بادام است که آب و هوای اراضی نیمه بیابانی و با متوسط بارندگی ۱۵۰ میلیمتر است که منابع آبی اراضی کشاورزی موسسه شامل ۱۷ حلقه چاه عمیق و حقابه از سد غدیر ساوه می باشد.

فراهانی درباره برنامه های عمرانی مؤسسه زائر کریمه اشاره کرد و گفت: مشارکت در ساخت مجتمع‌های تجاری، تفریحی خیابان فاطمی و پروژه‌ی تجاری خیابان ۱۹ دی و پروژه‌ی بلوار محمدامین صلی‌الله علیه وآله بخشی از کارهایی است که بخش عمرانی موسسه‌ی زائر کریمه مشغول به فعالیت است.

وی افزود: از دیگر فعالیت های این بخش، مشارکت در ساخت پروژه صدر در بلوار جمهوری، پروژه‌ی زائرسرای جمکران که با مشارکت عتبه‌ی حسینی هم که در آینده‌ای نزدیک شروع به کار خواهد کرد را هم در دستور کارداریم. در فعالیت های عمرانی، با ارگان‌هایی نظیر اداره برق، شهرداری همکاری داشته‌ایم که مشارکت‌های چشم‌گیر و مثمر ثمری بوده است.

مدیر عامل موسسه فرهنگی – اقتصادی زائر کریمه درباره فعالیت های شیلات گفت: در بخش شیلات هم می‌توان به پرورش ماهی قزل‌آلا و ماهی خاویاری و هم ماهی‌های گرم آبی به مقدار چندین تن در سال برای استفاده مهمان‌سرای آستان و عرضه به بازار اشاره کرد. همچنین آب‌هایی که در استخرها پرورش ماهی فرآوری شده‌اند را به زمین‌ها کشاورزی انتقال داده که هزینه‌ای بابت کودهای شیمیایی استفاده نشود که این امر هم در بحث صرفه‌جویی هم در بحث سودآوری کمک شایانی به اقتصاد مقاومتی کرده است.

وی در پایان افزود: از تولیت محترم آستان مقدس به خاطر پشتکار و پشتوانه‌ای که نسبت به موسسه‌ی زائر کریمه داشته‌اند تا موسسه‌ای که در راستای خدمت‌رسانی بهتر و بیشتر برای زائرین و مردم شریف استان مقدس قم دنبال می‌کند، تشکر می کنم و از مسئولین استانی بیش‌ازپیش درخواست همکاری و مساعدت را برای پیش برد اهداف موسسه را خواستار هستیم.

انتهای پیام//۱۱۴