يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين. اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از صبر و نماز كمك بگيريد، زيرا خداوند با صابران است.سوره بقره آیه(۱۵۳)

در آیه کریمه صبر به‌گونه‌ای به تصویر کشیده شده است که خدای متعال می‌فرماید من یاور و همراه انسان صابر هستم زیرا منظور از معیت در آیه شریفه؛ معیت قیومی و احاطه‌ای نیست بلکه معیتی که به معنای یاری‌کردن صابر است مدنظر می‌باشد؛ به‌طوری‌که همواره خداوند عالمیان صابران را یاری و همراهی می‌کند و در انتهای آیه نفرمود مع المصلین فرمود مع الصابرین.

با شنیدن واژه‌ی صبر در ذهن‌ها نام چندین نفر نقش می‌بندد ازجمله: حضرت ایوب؛ حضرت موسی، نبی مکرم اسلام تا وجود نازنین امام عصر علیهم‌السلام؛که هرکدام یا پیامبر بودند و یا وصی پیامبر امّا برجسته‌تر از تمام آن اسامی که ذکر شد نام حضرت زینب کبرا سلام‌الله علیها مدنظر قرار می‌گیرد. بانویی که هماره از ایشان به‌عنوان الگوی صبر و استقامت یاد می‌شود عالمیان را شگفت‌زده کرده است.

زینب (س) دختر امیرالمؤمنین علیه سلام نماد و الگوی صبر برای تمامی افراد جامعه‌ی بشری است که در برابر همه‌ی مصائب و مشکلات خم به ابرو نمی‌آورد و حتی به‌اندازه‌ی سرسوزنی به خدای قهار لب به شکایت نمی‌گشاید.

بانویی که از دوران کودکی با مصیبت و سختی بزرگ می‌شود و درنهایت؛ در واقعه عاشورا سنگ صبور برادر در برابر تمامی مشکلات می‌گردد.گویا نام زینب(س) و صبر در کنار یکدیگر زیبایی‌اش صدچندان می‌شود و ایشان را زیباترین نگین خاتم صبر قرار میدهد.

صبر در برابر مصائب در لسان آیات و روایات بسیار مورد تأکید قرارگرفته است تا جائیکه خداوند متعال می‌فرماید:حیا می‌کنم که در قیامت میزان سنجش اعمال برای او نصب کنم و یا نامهء عمل اورا بگشایم. آنچه از بیان صبر مشخص می‌شود این مطلب مهم است که انسان صابر همواره تحت عنایت خاصهء خداوند قرار دارد و این همه به واسطهء عنایت پرودگار عالمیان است که انسان در برابر مشکلات و سختی ها خم بر ابرو نیاورد و همچنان همانند کوه استوار بماند زیرا اگر توجه ویژه خدای رئوف نباشد انسان حتی در کوچکترین مشکلات کاسهء صبرش لبریز می‌شود و معلوم نیست که عاقبت بی شکیبایش چه خواهد شد.

معیت خداوند متعال با شخص صابر باعث می‌شود که او دیگر؛ در دل غم و غصه ای را راه ندهد زیرا وقتی همه کاره‌ی عالم در کنار انسان قرار گیرد دیگر انسان صابر مشکلی نخواهد داشت و نه تنها غصه  ندارد بلکه از درون مسرور خواهد بود زیرا وقتی که فهمید آن که مدبر الامرو قادر است دیگر نگران هیچ اتفاقی نخواهد بود.

حضرت زینب کبری(س) درتمامی ادوار زندگی شریفشان همواره نصرت خدای متعال را در کنار خود احساس می‌کردند از دوران طفولیت که سلسله مصائب با شهادت مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س) آغاز گشت؛ تا دورانی که عقیله بنی هاشم با شهادت سیدالشهدا و ماجرای کربلا اوج مصائب را درک نمودند. و پس از آن در ماجرای مصائب شام بلا پرستارحضرت زین العابدین(ع) و کاروان اهلبیت رسول الله گشت.

یقینا صبر آن صفتی است که در بحران ها و در شرایط سخت به انسان قدرت فکر کردن و مدیریت کردن میدهد. صفتی است که در سخت ترین شرایط انسان را حفظ میکند. و آرامش بخش ترین چیزی که در سختی های زندگی میتواند به کمک انسان بیاید به تعبیر قرآن کریم صبر است.

 چقدر با مسما است نامگذاری روز میلاد نماد صبر با عنوان روز پرستار.  امروزه پرستاران نماد صبوری و شکیبایی هستند و در کنار بیماران به مراقبت و نگهداری از آنها  می‌پردازد و همانند مادری مهربان و دل سوز به بهبودی و سلامتشان فکر می‌کنند. این گونه است که با کمک این صفت زیبای خود بیماران را تیمار و به آنان در سخت ترین شرایط زندگی آرامش می‌دهند.

روز پرستار را باید به تمام پرستاران صبور تبریک گفت و برایشان از خدای قادر متعال بهترین پاداشها را مسئلت نمود.

امید که پرستاران زحمت کش و مهربان ما نه فقط در صبوری و پرستاری که در تمام صفات خصوصا در عفاف و حجاب و حیا از حضرت زینب کبری الگو گرفته و با معنویت سرشار آرامشی روز افزون نصیب خود و بیمارانشان کنند.

محمد حسن‌زاده