حضرت زهراء سلام الله علیها دخت نبی اکرم ص و حضرت خدیجه اولین زن مسلمان و سخاوتمند تاریخ اسلام است. در روایتی از رسول خدا آمده است که حضرت فرمود: وقتی به معراج رفتم، جبرئیل دست مرا گرفت و وارد بهشت نمود. پس رطب بهشتی به من داد که آن را خوردم و آن غذا در صلبم به نطفه تبدیل شد… (بحار الانوار،ج۴۳، ص ۴). و در ادامه روایت اشاره به آن دارد که وجود زمینی حضرت زهرای مرضیه از آن میوه بهشتی شکل گرفت!

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ بدون تردید وجود نورانی و مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام و سیره ورفتار و گفتار آن گرامی برای تمام زنان مسلمان مایه مباهات و اسوه کامل می باشد. بانوی بزرگواری که حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در ستایش او فرمود : «أن ابنتی فاطمة سيًدةُ نِساء أهل الجنًة؛ دخترم فاطمه سرور بانوان بهشتی است( بحار الانوار، ج۳۷، ص۳۹). » طبق این گفتار ارزشمند نبوی، حضرت زهراء سلام الله علیها سر آمد تمام زنان سعادتمند عالم است که در اثر کوشش در راه حق به مقامات عالیه معنوی نائل شده اند. ( تبریزی، کریم، درسهایی از حضرت فاطمه سلام الله علیها برای زنان، ص ۱۳).

از کرامات بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها گفتن شهادتین هنگام ولادت است. امام صادق علیه السلام در این رابطه می فرماید: «فما سقطت فنطقت فاطمةُ بالشًهادَتين و قالت اَشهدُ ان لا اله الاً الله و انً ابي رسول الله سيًد الانبياء و ان بعلي سيد الاوصياء و ولدي سادة الاسباط؛ بعد از اینکه پا به دنیا گذاشت… سخن خود را با شهادتین آغاز نمود و گفت: شهادت می دهم که خدایی جز الله نیست، و پدرم فرستاده خدا سید و سالار پیامبران است و همسرم سید اوصیاء، و فرزندانم سید و سالار نوادگان رسول خدا هستند.» (حسینی ، سیدجواد، گوشه ای از کرامات فاطمه زهرا، ص ۱۵)

با توجه به گفتار فوق می توان این مطلب را دریافت که حضرت زهرا سلام الله علیها یک بانوی عرفانی با کرامات و اعلمیت و افقهیت فراوان است که به حق سر آمد تمان زنان عالم و محبوبه خداوند متعال است که ادله آن را می توان در کتابهای متعدد معروفی حتی از اهل سنت و در روایات متعدد و فراوانی از منابع عامه یافت که پیغمبر دراین باره به فاطمه زهرا علیها السلام فرمود:«إن اللَّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» (مستدرک الصحیحین ج ۳ ، ص ۱۵۳. این حدیث را ابن حجر در «الاصابه» و ابن اثیر در «اسد الغابه» نیز آورده اند.)«خداوند بخاطر خشم تو خشمگین می شود، و به خاطر رضای تو راضی».

در راستای تعریف وشناساندن مقام بالای بانوی دوعالم حضرت زهرا علیها السلام امام خمینی رحمت الله علیه می فرماید: «آن بزرگوار یک زن معمولی نبوده است؛ یکی زن روحانی، یکی زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان. او موجودی ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. زنی که تمام خاصه های انبیاء در اوست… معنویات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، همه در این بانو مجتمع است. ( صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمت الله علیه، ج۷، ص ۳۳۷)

با توجه به این مقام والا و اعلمیت و جاودانگی چهره عرفانی حضرت زهراء علیها السلام  و مقام وی در نزد خداوند متعال چه خوب است که به این بانوی بزرگوار در راه نجاتمان متوسل شویم که بهترین وسیله برای رسیدن به خدا، اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

انس بن مالک روایت مى كند: روزى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله با ما نماز صبح به جاى آورد، پس از فراغت از نماز روى مباركش را به سوى ما گرداند و فرمود: اى جماعت مسلمانان! هر كس كه آفتاب را از دست بدهد، پس باید به ماه تمسك جوید، و در فقدان ماه دست به دامان زهره شود، و اگر زهره را نیابد به دو ستاره فرقدان پناه آورد.

از پیامبر اكرم سوال شد كه: یا رسول الله! مقصود از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان (دو ستاره نورافشان ) چیست؟

فرمود: من آفتابم، على ماه، و فاطمه زهره است و دو ستاره حسنین علیهماالسلام هستند، آنان با كتاب خدا دو دستاویز بشرند و همواره به هم پیوسته اند و هرگز از یكدیگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض كوثر به من ملحق شوند.(احقاق الحق، ج ۲۴، ص ۲۵۰)

هر چه سخن از این بانوی بزرگورا بر زبان آوریم اندک است. لکن نکته قابل توجهی از سیره حضرت ام الائمه که درس آموز تمام عارفان است این نکته است که ایشان با این که مرجع توسل تمام بزرگان عالم هستند ولی در عبادات خود هیچ گاه از توسل به پدر بزرگوار خود غافل نشدند و سرلوحه توسلاتشان توسل به حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله، آن پیامبر پاک خدا که اشرف مخلوقات عالم و محبوب ترین فرد نزد خدای متعال بوده و هست.

چقدر کارگشاست اگر در گره گشایی از کارهای مان بخصوص نجات از فتن به این گوهر دو عالم متوسل بشویم. به این بانوی ملکوتی که امام خمینی رحمت الله علیه درباره شان میفرماید، بانویی که سرلوحه زنان مسلمان در سیره اجتماعی و سیاسی افاست و کرامات وی نشان بر علو مقام آن حضرت در نزد آفریدگار دانا دارد.

یا فاطِمَةُ الزَّهراءِ یابِنتَ مُحَمَّدٍ یا قُرَّ ةَ عَینِ الرَّسوُلِ یا یا سَیِدَتَناوَ مَولاتَنا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکِ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکِ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهَةً عِندَاللّهِ اِشفَعی لَنا عِندَاللّه…

علی الفیاض