به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س)در برنامه زمزم معرفت با بیان اینکه تربیت دارای یک هدف گذاری و مسیر معینی است، گفت: نقش مادر در امر تربیت یک نقش بی بدیل بوده و جایگزینی ندارد.

وی افزود: در هفت سال اول زندگی اگر یک کودک بیش از ۱۲ ساعت بیدار باشد، مادر بیش از ۳۰ هزار ساعت در کنار این کودک نقش آفرینی می کند؛ بنابراین نقش مادر در تربیت فرزند یک نقش بی بدیل است زیرا اگر مدت زمان عمر یک انسان مورد بررسی قرار گیرد نمی توان یک مربی مانند مادر را پیدا کرد که به این تعداد ساعت در کنار کودک نقش آفرینی کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: یک کودک سه برابر ساعتی را که در مدرسه یا سایر نهادها می گذارد در کنار مادر بوده و از مکتب تربیتی مادر بهره مند می شود به همین دلیل است که کارشناسان و روانشاسان معتقد هستند که نقش مادر در تربیت فرزندان یک نقش کیلدی و بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه تربیت چه به وسیله مادر صورت گیرد و چه به وسیله سایر افراد انجام شود باید دارای یک جهت گیری و سمت سوی مشخص و درست باشد، گفت:کارشناسان عرصه تربیت پیش بینی می کنند که ما در چند سال آینده در سطح جوامع  انسانی با افرادای مواجه خواهیم بود که به شدت از مشکلات و بحران های روحی و روانی رنج می برند و علت این موضوع نیز محیط و شرایط تربیتی افراد است.

وی افزود: بر همین اساس است که امروزه کارشناسان عرصه تربیت  موضوعی را به عنوان بهداشت سلامت و روان مطرح کرده و به دنبال ارائه راهکارهایی هستند که به کمک آنها سلامت روان جامعه را افزایش دهند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در آیات و روایات از بهداشت روان به سلامت عقل، فکر و اندیشه یاد می شود و بیان شده که انسانی که دارای سلامت عقل نباشد نمی تواند از زندگی خوبی برخودار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: برای نمونه اگر یک مادر در طول دوره تربیتی، فرزند خود را در معرض استرس و اظطراب مداوم قرار می دهد این فرزند به خاطر اضطراب پنهان در دراز مدت دچار یک بحران و بیماری روحی می شود زیرا اضطراب و استرس مادر تمام بیمارهای روحی و روانی کودکان است.

وی افزود: منظور از اظطراب پنهان، اضطراب هایی است که مادر ناخودآگاه به فرزند وارد می کند که برای نمونه می توان به تأکید بیش از اندازه مادر به دیر شدن مدرسه کودک، تأکید بیش از اندازه به انجام تکالیف و موارد مشابه اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همانطور که بیان شد اضطراب مادر تمام بحران ها و بیمارهای روحی بوده و منجر به بدبینی و وسواس حاد می شود به گونه ای که در بعضی از موارد برای درمان کودک نیاز به بستری او در بیمارستان است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه سعادت و دنیا و آخرت کودکان به جهت گیری تربیتی والدین بستگی دارد، یادآور شد: به همین دلیل نیاز است که ضرورتا والدین با اصول تربیت دینی و تربیت اصیل آشنا شوند؛ زیرا ممکن است در اثر تربیت غلط یک نسل جهنمی شوند و اگر جهت گیری تربیتی درست باشد، می تواند زمینه بهشتی شدن یک نسل را فراهم کند.