استاد حوزه علمیه قم گفت: طلاق نه تنها در جوامع اسلامی یک حلال مغضوب بوده بلکه در جوامع غیر اسلامی نیز مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام ابراهیم ربانی، ادر آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه یکی از آفت های بسیار بزرگ که جامعه اسلامی را تهدید می کند، طلاق است، گفت: طلاق نه تنها در جوامع اسلامی یک حلال مغضوب بوده بلکه در جوامع غیر اسلامی نیز مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

وی افزود: به همان میزان که در روایت های مؤمن به ازدواج توصیه شده به همان میزان می توان از روایات زشت بودن فرهنگ طلاق را برداشت کرده و بیشتر روایت های، با وجود حلال شمردن طلاق آن را یک عمل زشت به شمار می آورند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه طلاق دارای یک سری شرایط است، افزود: برای نمونه اگر مرد عصبانی شد و بدون قصد به همسرش گفت من تو را طلاق می دهم این طلاق نیست و همچنین اگر مرد با قصد این جمله را به زبان آورد ولی دو شاهد عادل نداشته باشد این طلاق باطل است.

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه در حالت حیض و عادت ماهانه نمی توان زن را طلاق داد، گفت: اگر زنی در دوران عده طلاق داده شود این طلاق باطل است.

وی افزود: همچنین روابط زناشویی یکی دیگر از مبطلات طلاق است و نمی توان زن را طلاق داد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بعد از طلاق در بسیاری از موارد فرصت رجوع برای مرد وجود دارد، افزود: رجوع برای مرد پس از طلاق دارای شرایطی است.

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه مرد بیشتر از دوبار نمی تواند به همسر طلاق داده خود رجوع کند، تصریح کرد: همچنین اگر در مدت زمان کوتاهی پس از طلاق یعنی قبل از پایان یافتن عده زن، رجوع صورت گیرد نیازی به عقد مجدد نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستورات اسلامی طلاق این است که زن و مردی که از یکدیگر طلاق گرفته اند تا پایان یافتن عده زن در یک خانه زندگی کنند تا به این ترتیب زمیه صلح و آشتی میان آنها برقرار شود اما امروزه متأسفانه در مدت زمان کوتاهی پس از طلاق به هنگام خروج از دفتر ازدواج و طلاق، زن و مرد یکدیگر را ترک می کنند که این موضوع امکان رجوع طرفین را از بین می برد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: طلاق تنها حلالی است که نزد خداوند مغضوب است به همین دلیل زن و شوهری که می خواهند از دریای بی کران رحمت الهی بهره مند شوند بهتر است به جای طلاق راه مصالحه را در پیش گرفته و به خاطر رضایت خداوند بنای زندگی مشترک خود را حفظ کنند.