سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: در جامعه اسلامی مؤمنان به عنوان بندگان مخلص خداوند نه تنها نباید نسبت به ایتام بی توجه باشند بلکه باید تا جایی که می توانند فرهنگ یتیم نوازی را گسترش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین وزیری عصر امروز در همایش سه ساله کربلا که در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به ریشه های قرآنی فرهنگ یتیم نوازی گفت: یتیم نوازی یک فرهنگ مسلم قرآنی و آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره دارد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله توجه به یتیم و یتیم نوازی را دستور مستقیم اسلام به مؤمنان عنوان کرد، افزود: خداوند در قرآن کریم مؤمنان را به واسطه بی توجهی به حق یتیمان مورد نکوهش قرار می دهد.

وی پناه دادن به یتیم، مهربانی نسبت به یتیمان و اکرام ایتام را سه دستور قرآنی خداوند نسبت به مؤمنان برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین وزیری ادامه داد: پاداش یتیم نوازی بهشت است و انسان هایی در زندگی خود می توانند به درجات معتالی معنوی دست پیدا کنند که نسبت به یتیمان و عموم مردم جامعه دلسوز و مهربان باشند.

وی یتیم نوازی را از روش های تربیتی خداوند عنوان کرد و گفت: خداوند در آیات قرآن کریم خطاب به حضرت رسول(ص) می فرماید: «یتیم بودی و خداوند تو را پناه داد».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این آیه به مؤمنان نشان می دهد که یتیم نوازی فریضه است و خداوند در ابتدا خود سرپرستی یتیمان را برعهده می گیرد؛ بنابراین در جامعه اسلامی مؤمنان به عنوان بندگان مخلص خداوند نه تنها نباید نسبت به ایتام بی توجه باشند بلکه باید تا جایی که می توانند فرهنگ یتیم نوازی را گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین وزیری با اشاره به فرازهایی از زندگی حضرت رقیه سلام الله عیلها در روز عاشورا و خرابه شام ادامه داد: حضرت رقیه یکی از دختران محبوب امام حسین علیه السلام هستند و روایت شده که در روز عاشورا زمانی که امام حسین علیه السلام با اصحاب خود خداحافظی کردند که به میدان جنگ بروند حضرت رقیه سلام الله علیها آخرین کسی بود که به سوی ایشان دوید و امام حسینعلیه السلام این دختر خردسال خود را دلداری داده و از او تقاضای صبوری کردند.

حجت الاسلام و المسلمین وزیری با تأکید براینکه زندگی حضرت رقیه سلام الله علیها و عبادت ایشان در کودکی برای تمامی انسان های آزاده درس های فراوانی دارد، یادآور شد: یتیم نوازی مهم ترین درس زندگی این بانوی خردسال است و اگر این فرهنگ در جامعه امروز احیاء شود بسیاری از مشکلات کودکان یتیم و خانواده های آنها در پناه این سنت حسنه اسلامی برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/۱۱۲