به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام همتی در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) با بیان این که بهترین باقیات الصالحات پدر و مادر تربیت فرزند صالح است و در روایت هایی از حضرت رسول(ص) نقل شده که فرزند صالح موجب آمرزش پدر و مادر خود می شود، گفت: اهل بیت(ع) سبک خاصی را برای تربیت فرزند صالح بیان کرده اند که طبق این سبک تربیت فرزند به سه دوره هفت ساله تقسیم می شود که در هفت سال اول فرزند طبق احادیث نبوی سید و آقا است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: باید دقت کرد که منظور از سید و سرور بودن فرزند آزادی مطلق او نیست بلکه منظور این است که کودک در بازی کردن آزاد باشد.

وی تصریح کرد: کودکان در خردسالی با وجود این که سرور و سید هستند اجازه جسارت به والدین را ندارند و در روایت ها بیان شده که جسارت فرزند در خردسالی به پدر و مادر موجب عاق او در بزرگسالی از سوی آنها می شود؛ بنابراین آزادی کودک تنها در بازی کردن است و کودک در هفت سال اول زندگی اجازه ندارد هر عملی را که می خواهد بی پروا و بدون توجه به والدین انجام دهد.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: بچه ها عزیز هستند ولی تربیت آنها عزیزتر است و پدر و مادر نسبت به تربیت دینی فرزند مسؤول هستند و اگر این مسؤولیت خود را به درستی انجام ندهند در قیامت در برابر اعمال خود و در برابر اعمال فرزندان شان که در اثر بی توجهی به امر تربیت انجام داده است باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به این که قرآن کریم می فرماید که خود و اهل بیت تان را از آتش جهنم حفظ کنید، گفت: انسان خود و فرزندانش را تنها به وسیله تربیت دینی می تواند از عذاب آتش حفظ کند.

کارشناس رادیو معارف با بیان این که اجرایی کردن سبک های تربیتی نیازمند آگاهی از دانش رشد است، افزود: نگاه اسلام به رشد مرحله ای است به همین دلیل نگاه اسلام به تربیت فرزند در هفت سال اول با هفت سال دوم و سوم متفاوت است.

وی ادامه داد: بنابر آنچه که بیان شد در هفت سال اول فرزند از آزادی و اختیار برخوردار است و نیاز نیست که در این مدت به اجبار به خصوص در سه سال اول زندگی فرزند را مجبور به آموزش و تعلیم رسمی کنیم؛ زیرا در احادیث بیان شده که در سه سالگی تنها ذکر « لااله الاالله» به کودک آموزش داده شود و در ۶ سالگی می توان آموزش نماز را به کودک آغاز کرد.

حجت الاسلام همتی یادآور شد: تعلیم رسمی کودک باید از هفت سال دوم زندگی آغاز شود و آغاز تعلیم رسمی به کودک در هفت سال اول زندگی حتی اگر آموزش حفظ قرآن کریم باشد خلاف احادیث و سیره اهل بیت(ع) است.