به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام ماندگاری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) با طرح مباحث بصیرتی در آستانه چهل‌سالگی انقلاب و تکالیف مردم در انقلاب اسلامی در شبستان امام خمینی(ره) گفت: یکی از تکالیف مهم مردم از ابتدای انقلاب تا چهل‌سالگی و سپس ادامه راه، حفظ بصیرت است و همین داشتن بصیرت توانسته است انقلاب را نگه دارد.

وی افزود: البته بصیرت انواع و اقسامی دارد و می‌توان در قالب یک تقسیم‌بندی موضوعی به پنج بصیرت اصلی اشاره کرد که اولین آن‌ها، خداشناسی و مبدأ شناسی مردم است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بصیرت خداشناسی یعنی اینکه همه ما بدانیم فقط خداوند قدرت لایزال است، خزائن عالم تحت اراده خداوند است و اختیاردار عالم خداست. به‌واسطه خداوند می‌توان با طاغوت و آمریکا، فقر و مشکلات اقتصادی مبارزه کرد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بصیرت دوم، معاد شناسی و آخرت‌گرایی است و آخرت‌گرایی مانع اختلاس، دزدی، حیف‌ومیل بیت‌المال، ظلم، احتکار، رشوه، حق خوری، انباشت ثروت  و…می‌شود. کسانیکه قیامت را در دنیا مشاهده کنند دیگر دچار معاصی و خطاهای غیرقابل‌جبران نخواهند شد؛ شهدا در دنیا قیامت را دیدند و جایگاه خود در آخرت را مشاهده نمودند و با خداوند معامله نمودند.

وی یادآور شد: بصیرت سوم راه‌شناسی انسان‌ها و گام برداشتن در صراط مستقیم و استقامت در مسیر مستقیم است. انسان باید بداند دین خدا و دین اسلام صراط مستقیم است و تقوای الهی بن‌بست ندارد.

حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه گفت: بصیرت چهارم راهنما شناسی است و اینکه انسان بداند راهنمای اصلی خداوند، پیامبران الهی و حضرات معصومین هستند و در عصر غیبت نیز فقهای جامع‌الشرایط راهنما هستند که باید به آن‌ها مراجعه شود، همچنین باید از علمای فاسد که اولویت‌ها را جابه‌جا می‌کنند و بر پیکره دین ضربه وارد می‌کنند دوری جست.

وی در پایان تأکید کرد: بصیرت پنجم که اهمیت بسیاری دارد، راهزن شناسی، شیطان شناسی و دشمن‌شناسی در مسیر انقلاب است چراکه شیطان و دشمن در قامت یک راهنمای ناصح و دلسوز ظاهر می‌شود و اهداف را منحرف می‌کند.