به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام مهدوی ارفع شامگاه سه شنبه با ضروری دانستن الگو گیری بانوان در سبک زندگی اسلامی در شبستان امام خمینی(ره) گفت: الگو گیری به‌هیچ‌وجه مساوی با کپی‌برداری نیست و هرگز به این معنا نیست که بانوان جامعه باید همانند حضرت زهرا سلام‌الله علیها زندگی کنند، بلکه الگو گیری یعنی اینکه بانوان در خطوط کلی زندگی و در قاعده کلی چارچوب‌های دینی به این بانوی بزرگوار اقتدا نمایند.

وی افزود: بعضی از بانوان متدین و مؤمن در برخی موارد جهت الگو گیری و تطابق زندگی خودشان با سبک زندگی فاطمی دچار تعارض می‌شوند، چراکه ازیک‌طرف روایتی از حضرت زهرا سلام‌الله علیها می‌شنوند که ایشان فرموده‌اند خیر زن در این است که هیچ مردی او را نبیند و او نیز هیچ مرد نامحرمی را مشاهده نکند؛ سپس به‌واسطه مضمون این روایت دچارتعارض می‌شوند که اگر بانویی هدفش خدمت صادقانه به مکتب اسلام و دین در قالب فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی باشد تکلیف چیست؟

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در تبیین الگو گیری و خروج از تعارضات باید به این نکته اساسی توجه داشت که الگو یعنی ترسیم خطوط کلی در زندگی با در نظر گرفتن اقتضائات و شرایط خاص به‌صورت مصداقی در زندگی شخصی که باید این خطوط با شرایط متفاوت افراد تطابق داده شود تا هم الگو گیری به‌درستی انجام شود و هم انسان دچار تعارض نشود.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: همان‌طور که حضرت زهرا سلام‌الله علیها می فرمانید خیر زن در این است که هیچ مردی او را نبیند و او نیز هیچ مرد نامحرمی را مشاهده نماید، اما زمانی که بعد از رحلت نبی گرامی اسلامی شرایط جامعه دچار تغییر و تحول شد و ولی خدا مورد ظلم واقع شدند، همین بانوی بزرگوار مجاهدانه به میدان آمدند و با تمام توان خود فریاد زدند و سکوت را جایز ندانستند و با حضور خود در اجتماع و مسجد از حق ولی خدا دفاع نمودند.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع یادآور شد: زمانی این بانوی دوعالم درصحنه اجتماع حاضر شدند که سکوت جایز نبود و شرایط اقتضا می‌کرد که باید از ولی خدا دفاع کنند. ایشان این دفاع را تکلیف دینی خود می‌دانستند و حتی در این زمان نیز این بانوی بزرگوار با رعایت حریم‌های دینی در انظار عمومی حاضر شدند و به دفاع از ولایت پرداختند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر نیز در جامعه امروزی بانوان می‌توانند با رعایت چارچوب‌های دینی در اجتماع حاضر شوند و به تکلیف شرعی خود عمل نمایند که نمونه‌های بارز آن حضور بانوان در عرصه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و… است بدون اینکه به نقش مادری و همسری آنان خدشه‌ای وارد شود.