به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه توجه به مبحث آموزش قبل از انقلاب اسلامی از سوی رژیم طاغوت چندان موردتوجه نبود و دولتمردان پهلوی همواره برای باسواد کردن مردم و ترویج عمومی آموزش و سواد در میان مردم ارزش چندانی قائل نبودند، گفت: عمومی شدن نهضت سوادآموزی و آموزش محوری به مردم از برکات انقلاب اسلامی است.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس افزود: تا قبل از انقلاب طرح مبحث آموزش محوری و آموزش دهی به مردم همان‌طور که بیان شد نه‌تنها در بقاع متبرکه بلکه در سطح عمومی جامعه نیز موردتوجه نبود؛ اما به برکت انقلاب اسلامی نهضت آموزش به‌صورت گسترده در سطح عمومی جامعه و در سال‌های اخیر در مجاورت بقاع متبرکه به‌عنوان قطب‌های فرهنگی جامعه مدنظر قرارگرفته است.

وی افزود: آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها پس از راه‌اندازی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام آموزش در عرصه‌های دینی به‌ویژه حدیثی و قرآنی را مدنظر قرارداد و به‌صورت حضوری اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی برای خواهران و برادران کرد.

حجت‌الاسلام مشرف تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف آستان، استفاده هرچه بیشتر مردم از معارف فاطمی و دینی است؛ بر همین اساس از سال ۹۴ واحد غیرحضوری توأمان با واحد حضوری در مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به آغاز کار واحد غیرحضوری در مرکز قرآن و حدیث افزود: در فروردین‌ماه ۹۴ سال در ابتدا سه دوره روخوانی، روان‌خوانی و ترجمه مفاهیم در فهرست دوره‌های غیرحضوری مرکز قرار گرفتند.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس ادامه داد: به‌مرور به رشته‌های قرآنی، معارفی و احکامی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام اضافه شد و در حال حاضر دوره‌های آموزش غیرحضوری در ۱۷ رشته برای مخاطبان برگزار می‌شود.

صدور دو هزار گواهینامه برای فراگیران دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث

وی با اشاره به اینکه در ابتدا ۱۰۰ نفر در دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵ هزار نفر در دوره‌های غیرحضوری مرکز ثبت‌نام دارند و تاکنون از سوی واحد غیرحضوری ۲ هزار گواهینامه حضور در دوره برای فراگیران صادرشده است.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس اظهار داشت: چهل سومین دوره آزمون‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث هم‌زمان با ۲۵ دی‌ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام مشرف ادامه داد: آزمون «دوره مهارت‌های تربیت فرزند» به‌صورت ویژه در ۲۸ دی‌ماه سال جاری برگزار شد.

۶۰ درصد از فراگیران دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث بانوان هستند

وی با بیان اینکه هرماه به‌صورت میانگین ۱۰۰ تا ۱۳۰ نفر در دوره‌های غیرحضوری مرکز شرکت می‌کنند، گفت: بیش از ۶۰ درصد فراگیران دوره‌های غیرحضوری را بانوان تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس به‌صورت اجمالی به معرفی دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف با اشاره به معرفی دوره غیرحضوری «درست‌خوانی قرآن کریم» افزود: در این دوره فراگیران در قالب ۲۰ درس مهارت‌های درست‌خوانی و روان‌خوانی قرآن کریم و اذکار نماز را فرامی‌گیرند.

وی ادامه داد: منبع آزمون این رشته قرآنی کتاب قرآن ۱ (درست‌خوانی) انتشارات زائر به همراه لوح فشرده آموزشی این کتاب است و آزمون قرائت ۵ جز آخر قرآن کریم از فراگیران به عمل می‌آید.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس خاطرنشان کرد: در رشته تجوید قرآن کریم، آموزش تجوید قرآن (قرائت قرآن با لحن زیبای عربی) و نماز از فراگیران به عمل می‌آید؛ منبع این رشته کتاب «تحسین التلاوه» جامعه القرآن کریم به همراه لوح فشرده آموزشی این کتاب خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف قبولی در آزمون شفاهی ۱۰ جز آخر قرآن کریم را از شرایط قبولی در این رشته قرآنی دانست، گفت: تسلط بر صحت قرائت و روان‌خوانی از پیش‌نیازهای ثبت‌نام در این رشته قرآنی است.

حجت‌الاسلام والمسلین مشرف حفظ ۳۰ جز قرآن کریم را از دیگر رشته‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث عنوان کرد، افزود: در این دوره فراگیر ضمن آشنایی با روش حفظ، حفظ جز ۳۰ در ۴۵ روز با محوریت کتابچه مفاهیم جز سی انتشارات بیت القرآن در آزمون شرکت می‌کند.

وی قبولی در آزمون شفاهی جز ۳۰ را از شرایط دریافت گواهینامه در این رشته عنوان کرد.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس «حفظ سور منتخب قرآن کریم» را یکی دیگر از رشته‌های قرآنی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام برشمرد، خاطرنشان کرد: در این رشته قرآنی فراگیران با روش حفظ ۷ سوره‌های یس، الرحمن، واقعه، جمعه، منافقون، ملک و انسان هرکدام در مدت یک ماه از طریق کتابچه سوره‌های منتخب قرآن کریم آشنا می‌شوند و تسلط بر صحت قرائت و روان‌خوانی از شرایط ثبت‌نام در این رشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف با بیان اینکه در کنار حفظ سور منتخب، حفظ ترتیبی سور قرآن کریم نیز برای گروه‌های سنی مختلف تدوین‌شده است، افزود: در این رشته قرآنی فراگیران مطابق توان و استعداد خود اقدام به حفظ سور قرآنی کرده و منبع این رشته، قرآن کریم به خط عثمان طه است و در هر مرحله از فراگیران آزمون حفظ به عمل می‌آید.

وی با اشاره به شرایط حضور در رشته حفظ موضوعی قرآن کریم تصریح کرد: در حفظ موضوعی فراگیران ۳۶۵ آیه از قرآن کریم را با موضوع اعتقادات، اخلاق، احکام (هرروز دو موضوع) به همراه توضیح مختصر فرامی‌گیرند.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس ادامه داد: منبع آزمون این رشته کتاب هرروز با قرآن و عترت، تألیف سید مهدی هاشمی، انتشارات نور الثقلین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف با تأکید بر اینکه مرکز قرآن و حدیث در کنار آموزش قرآن کریم از آموزش غیرحضوری و حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه به مردم نیز غفلت نکرده است، خاطرنشان کرد: در رشته حفظ حکمت‌های نهج‌البلاغه فراگیران چهل حکمت از نهج‌البلاغه را همراه با ترجمه در مدت چهل روز حفظ می‌کنند.

مدیر مرکز قرن و حدیث منبع آزمون این رشته را کتابچه کلمات قصار و حکمت‌ها تألیف بیت القرآن امام علی علیه‌السلام عنوان کرد.

وی تصریح کرد: رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از رشته‌هایی است که در واحد غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث در سه بخش تدوین است که در بخش اول عموم علاقه‌مندان با ترجمه و مفاهیم آیات قرآن کریم آشنا می‌شوند، منبع این بخش کتاب سه‌جلدی آموزش ترجمه و مفاهیم تألیف علامی، صفار هرندی و محدث، انتشارات تحسین است.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس، ترجمه و مفاهیم زیارات، دعاها و تعقیبات نماز را بخش دوم رشته ترجمه و مفاهیم دانست، اظهار داشت: کتاب دوجلدی قرآن صاعد تألیف علامی، صفار هرندی، محدث انتشارات تحسین منبع این آزمون خواهد بود.

فراگیری ترجمه و مفاهیم قرآن به‌صورت واژه به واژه در دوره قرآنی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف بخش سوم رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم را ترجمه و مفاهیم کل قرآن کریم به‌صورت واژه به واژه عنوان کرد و گفت: در این بخش فراگیر با ترجمه واژه به واژه قرآن کریم آشنا می‌شود، هرماه آزمون کتبی تستی و تشریحی از کتاب (کتاب قرآن کریم و زبان قرآن) از فراگیران به عمل می‌آید.

وی ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه را از دیگر رشته‌های غیر حضور مرکز قرآن و حدیث دانست و افزود: آشنایی با ترجمه و مفاهیم حکمت‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه از برکات ثبت‌نام در این طرح برای فراگیران است؛ منبع آزمون این رشته کتاب چهارجلدی درس‌نامه نهج‌البلاغه (انتشارت حکمت‌ها و اندیشه) خواهد بود.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس تصریح کرد: نشر معارف و سیره اهل‌بیت علیه‌السلام همواره یکی از اهداف مهم آستان مقدس فاطمی است که در همین راستا رشته ترجمه و مفاهیم صحیفه سجادیه در برنامه‌های آموزش غیر حضور مرکز تدوین‌شده که در این رشته فراگیر با منتخبی از دعاهای کتاب شریف صحیفه سجادیه و مفاهیم آن به‌صورت موضوعی آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف با اشاره به دیگر رشته‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث ادامه داد: سیر مطالعاتی تفسیر قرآن کریم از دوره‌های غیرحضوری مرکز است که در آن ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم در مدت دو سال بر اساس کتاب تفسیر ۶ جلدی ذکر مبارک (تهیه و تنظیم موسسه فرهنگی قرآن و عترت نور الثقلین) به فراگیران آموزش داده می‌شود و از فراگیران آزمون (هرماه از یک جز و در صورت تمایل فراگیر از سه جز) گرفته می‌شود.

مدیر مرکز قرآن و حدیث ادامه داد: سیر مطالعاتی آثار رهبر معظم انقلاب (سیر مطالعاتی مجموعه سخنان رهبری در موضوع فرهنگ) و سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری شامل کتاب‌های (داستان راستان (۲ جلد) حماسه حسینی (جلد ۱)، سیری در سیره ائمه اطهار) حکمت‌ها و اندرزها، آزادی معنوی، پانزده گفتار، بیست گفتار، آشنایی با قرآن (۲ جلد)، زندگی جاوید، تعلیم و تربیت در اسلام، انسان کامل، آینده انقلاب اسلامی، نظام حقوق زن در اسلام، مسئله حجاب، امامت و رهبری، جهاد، خدمات متقابل اسلام و ایران، انسان‌شناسی در قرآن از رشته‌های معارفی غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث است که در آن فراگیران با سیر اندیشه شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب به‌خوبی آشنا می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف افزود: یکی دیگر از خدمات غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث در کنار آموزش‌های قرآنی و معارفی به مردم، آموزش احکام به‌صورت عمومی و اختصاصی برای بانوان است.

وی تصریح کرد: در احکام عمومی فراگیران با احکام به‌صورت عمومی ازجمله احکام نماز آشنا می‌شوند و در احکام بانوان؛ بانوان و دختران با احکام اختصاصی خود از طریق کتابچه احکام در خانه بیت القرآن امام علی علیه‌السلام آشنا شده و در آزمون‌های مرکز شرکت می‌کنند.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس ضمن اشاره به برگزاری دوره‌های مهدویت به‌صورت غیرحضوری برای زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت تصریح کرد: در دوره‌های مهدویت فراگیران مرکز با پرسش و پاسخ‌های رایج در عرصه مهدویت بر اساس کتاب نگین آفرینش جلد (۱ و ۲) تألیف مرکز تخصصی مهدویت آشنا شده و در آزمون‌های مهدویت شرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خاطرنشان کرد: «روش تربیت فرزند» از جدیدترین دوره‌هایی است که در سال جاری به دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث اضافه‌شده و کتاب پنج‌جلدی «من دیگر ما» نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن عباسی ولدی از منابع آزمون این دوره است.

وی افزود: آزمون این رشته معارفی هم‌زمان با ۲۸ دی‌ماه به‌صورت اختصاصی برای علاقه‌مندان برگزار شد.

رئیس مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس با اشاره به استقبال خوب فراگیران از دوره‌های غیرحضوری یادآور شد: مدرک و گواهینامه اعطاء شده از سوی مرکز قرآن و حدیث در تمامی مراکز آموزشی و سازمان‌های اداری قابل‌قبول و معتبر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف اظهار داشت: در ماه‌های اخیر برخی از قضات قوه قضاییه برای بعضی از جرائم، تنبه فرهنگی و آموزشی تعیین کرده و تاکنون از این طریق چهار نفر برای حضور در دوره‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث معرفی‌شده‌اند.

لازم به ذکر است، آزمون‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۴ عصر برای ثبت‌نام در این دوره‌ها می‌توانند با شماره ۳۷۱۷۵۵۳۰ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس حاصل نمایند و یا به‌صورت حضوری به واحد آموزش‌های غیرحضوری مرکز قرآن و حدیث واقع در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها مراجعه کنند.