به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام رفیعی امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) در ادامه سلسله جلسات تفسیری شب‌های چهارشنبه با اشاره به آیات ۱۷۰ و ۱۷۱ سوره بقره اظهار داشت: بنا بر آیات قرآن کریم اقتدا به روش نیاکان و اجدادی که راه کفر و شرک را برگزیده بودند اصلاً روش درستی نیست  و انسان را در ضلالت نگه خواهد داشت.
وی افزود: تقلید انسان در طول زندگی می‌تواند آگاهانه یا جاهلانه باشد، به همین خاطر تقلید آگاهانه ممدوح و تقلید جاهلانه امری ناپسند و مذموم است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: کسی که در علم و یا حرفه‌ای وارد نیست باید به سراغ کسی برود که استاد است لذا مریض مقلد پزشک است و ساختمان‌ساز مقلد مهندس و…که این‌گونه امور طبیعی است. انسان‌ها در فقه و اصول و علم دین هم اگر از علم آن بی بهره باشند، باید به سراغ عالمان دینی بروند.
رفیعی تأکید کرد: جهل نسبت به‌ تمامی انسان‌ها فراگیر است و همه انسان‌ها همه علوم را نمی‌دانند؛ علم بشریت محدود است و به همین خاطر جهلی که پایه‌اش به معنای ندانستن باشد هیچ‌گاه در قرآن و آموزه‌های دینی مذمت نشده است.
وی یادآور شد: جهل دو معنا دارد که اولین آن به معنای ندانستن است که مذمت نشده و دومین جهل در مقابل عقل است یعنی جهل به معنای نفهمیدن که مذمت شده است.
استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: جهلی که انسان را وادار نماید خدا را رها و بت‌پرستی نماید این جهل بسیار مذموم است و باعث می‌شود انسان در فساد و تباهی غوطه‌ور شود.
وی افزود:جاهلان همیشه میت هستند حتی اگر به‌ظاهر زنده باشند و عالمان همیشه زنده هستند حتی اگر از دنیا رفته باشند.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بنا بر روایتی از نبی گرامی اسلام جاهلانی که به‌واسطه جهلشان در مقابل عقل ایستادگی می‌کنند شش علامت‌دارند که اولین علامت عصبانیت بی‌مورد و بیجا نسبت به امور زندگی است، البته عصبانیت در خصوص منکرات و ظلم و… نشانه جهل نیست.
وی تأکید کرد: صحبت نمودن بیهوده و بی‌فایده، بذل و بخشش و صرف هزینه در غیر موضع، افشا نمودن اسرار مردم، اعتماد به‌تمامی انسان‌ها و دشمنان و…، عدم شناخت دوست از دشمن و عدم بصیرت، از دیگر نشانه‌های انسان‌های جاهل است.