به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به فرارسیدن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام برخی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان را بیان کرد و اولین ویژگی حضرت را محبوبیت نزد رسول خدا دانست.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) امام حسن علیه‌السلام را می‌بوسید و می‌بویید و بسیار دوست می‌داشت، افزود: روزی امام حسن علیه‌السلام روی سینه پیامبر(ص) بود که یکی از اصحاب آمد تا ایشان را بردارد؛ پیامبر فرمود کاری با پسرم نداشته باش زیرا او میوه دل من است و هر فرد او را بیازارد من را آزرده؛ امرش امر من، سخنش سخن من و پیروی از او پیروی از من است.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه ویژگی دوم امام حسن علیه‌السلام را عبودیت و بندگی خدا دانست و اظهار کرد: ائمه اطهار(ع) مظهر بندگی خدا بودند و این عبودیت است که انسان را عزیز می‌کند؛ بندگی خدا حریّت می‌آورد و انسان را از بندگی دیگران نجات می‌دهد و عبد خدا بودن افتخار پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه امام حسن علیه‌السلام در پاسخ به فردی که از ایشان نصیحتی خواسته بود فرمودند عزت به عشیره و فامیل نیست بلکه در اطاعت از خدا و ترک گناه است، افزود: عبادت در اسلام مفهوم گسترده‌ای دارد و شامل کار، ازدواج، محبت به خانواده و موارد دیگر می‌شود.

رفیعی ویژگی سوم امام حسن علیه‌السلام را سخاوت و کرامت آن حضرت عنوان کرد و گفت: امام حسن علیه‌السلام ثروتمند بود و اختیار موقوفات پیامبر(ص) از جمله باغ‌ها و همچنین قنات‌هایی که امیرالمؤمنین(ع) در طول ۲۵ سال خانه‌نشینی ایجاد کرده بودند با امام حسن علیه‌السلام بود و از طرف دیگر ثروتمندانی هم خدمت امام می‌رسیدند و اموالی را در اختیار ایشان قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه امام مجتبی علیه‌السلام اگر پولی نداشتند قرض می‌گرفتند و انفاق می‌کردند، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که حضرت اعتکاف را برای پاسخ دادن به درخواست مؤمنی رها کردند و به بیرون از مسجد الحرام رفتند تا از طلبکار او مهلت گیرند و در پاسخ به اعتراض ابن عباس فرمودند از جدّم شنیدم فردی که حاجت مؤمنی را حل کند مانند فردی است که خدا را ۹ هزار سال عبادت کرده باشد.

استاد حوزه و دانشگاه چهارمین ویژگی امام حسن علیه‌السلام را شجاعت ایشان دانست و اضافه کرد: ایشان در دو جنگ صفین و جمل شجاعت زیادی به نمایش گذاشتند و حتی بعد از شهادت پدرشان مقابل توهین و لعنی که معاویه به امیرالمؤمنین(ع) کرد، شجاعانه ایستادند و حسب و نسب معاویه را بدون هیچ واهمه‌ای به او گوش‌زد کرده و پاسخ معاویه را دادند.

 وی ادامه داد: ویژگی پنجم امام حسن علیه‌السلام مظلومیت ایشان است زیرا در سال ۴۱ هجری مجبور به صلح با معاویه و حفظ اسلام شدند و حتی برخی از یاران حضرت مقابل ایشان ایستادند و ایشان را خوار کننده مؤمنین خطاب کردند.

رفیعی یادآور شد: گذشته از اینکه امام حسن علیه‌السلام در خانه هم مظلوم بودند و همسر حضرت قاتل ایشان بود، تهمت‌هایی را از جانب عباسیان طی تاریخ به ایشان نسبت دادند که از آن جمله تهمتی است که منصور دوانیقی به ایشان نسبت داد که ایشان همسرانی بی‌شمار داشتند که آن‌ها را طلاق داده‌اند و منصور با همین بهانه دروغ، سادات حسنی را قلع و قمع می‌کرد.

وی افزود: در این روزهایی که مشکلات مالی مردم زیاد است میلاد امام حسن علیه‌السلام بهانه خوبی برای کمک به نیازمندان و دستگیری از مستمندان است.