به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس شد، با اشاره به اینکه در سوره طاها ابعاد مقاومت در سیره حضرت موسی علیه السلام عنوان شده است، اظهار کرد: در این آیات مقاومت در برابر خیانت فرهنگی و نمادهای شیطانی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه آیات ۸۳ تا ۸۵ سوره طاها به ماجرای رفتن حضرت موسی علیه السلام برای مناجات با خداوند به میقات اشاره دارد، عنوان کرد: قرار بود عده‌ای از بنی اسرائیل با حضرت موسی علیه السلام به میقات بیایند ولی شوق عبادت حضرت موسی علیه السلام را زودتر از قومش راهی کوه طور کرد و خداوند فرمود چگونه شد که تنها آمدی، موسی گفت برای خوشنودی تو زودتر آمدم، خداوند در ادامه فرمود قوم تو بعد از این دچار مشکلاتی شدند و ماندن حضرت موسی در کوه طور ۱۰ روز تمدید شد و این موضوع موجب شد که سامری در میان بنی اسرائیل شایعه فوت حضرت موسی علیه السلام نشر دهد.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: سامری مجسمه ساز بود و با طلا و جواهر بنی اسرائیل، مجسمه گاوی ساخت و درون آن لوله‌ای قرارداد که با وزیدن باد صدای گاو از آن در می‌آمد و آن را خدا معرفی کرد که تعداد زیادی بنی اسرائیل گم‌راه شدند.
وی با اشاره به اینکه حضرت موسی علیه السلام پس از بازگشت پنج اقدام در این راستا انجام دادند، مطرح کرد: اولین اقدام آگاهی بخشی عمومی توسط هارون یعنی جانشنین حضرت موسی علیه السلام بود؛ ایشان فرمود پروردگار شما خدای مهربان است و همان خدایی که فرعون را در دریا غرق کرد و شما را از آن گذر داد.
حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه اقدام دوم بازخواست عمومی بود، خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۸۶ سوره طاها نقل کرده است که حضرت موسی علیه السلام در مواجه با کسانی که بعد از دیدن آیات الهی دل به دنیا دادند و برده و بنده گوساله شدند، فرمود آیا وعده‌های الهی را فراموش کرده‌اید؟ باید صبر و تحمل داشته باشید تا پیروزی نهایی حاصل شود؛ فراموش کردن وعده‌های الهی موجب خشم خداوند می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اقدام سوم بازخواست از مسئولین است و حضرت موسی علیه السلام هارون که برادر خودش بود را بازخواست کرد که چرا زمانی که تو باید مراقب مردم بودی این اتفاق افتاد، تصریح کرد: در آیات ۹۲ و ۹۳ این سوره آورده شده است که حضرت موسی علیه السلام خطاب به هارون فرمودند که ای هارون تو مامور و مسئول بودی چرا در قبال گم‌راهی عده‌ای بی‌تفاوت بودی و چه عکس العملی نشان دادی؟
رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: مسئولین باید نسبت به کسانی که در عرصه فرهنگ مسئولیتی دارند حساس باشند؛ امروز فضای مجازی به قتلگاه جوانان و نوجوانان تبدیل شده است و باید این مطالبه عمومی نسبت به مسئولین عرصه فرهنگ انجام شود و پاسخگو باشند.
وی با بیان اینکه اقدام بعدی حضرت موسی از بین بردن آثار هنری مخرب و گمراه کننده و همچنین فعال فرهنگی فاسد بود، ابراز کرد: آیه ۹۷ سوره طاها اشاره دارد که حضرت موسی علیه السلام به سامری فرمود به وضعیتی گرفتار خواهی شد که با هیچ کس امکان برقراری ارتباط نخواهی داشت و در تفاسیر آمده است که یک بیماری واگیردار گرفت و به قرنطینه خانگی گرفتار شد و در ادامه حضرت موسی علیه السلام فرمود این گوساله‌ای که پرستیدی را به آتش می‌کشیم و سپس خاکسترش را در دریا منتشر می‌کنیم که هیچ بقایایی از آن باقی نماند.
حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه هنرمند فرهنگی غیرمتعهد باید مورد برخورد قرار گیرد و محدود شود، بیان کرد: این آیات نقشه راه مسئولین جامعه اسلامی است و در قبال هنرمند فاسد، هنر مضر و مسئول بی‌توجه باید بکار گرفته شود.
وی در پایان اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند امروز در دنیا باطل‌ترین حرف‌ها را در ذهن مجموعه عظیمی از مردم حق جلوه می‌دهند و آن را به کمک هنر انجام می‌دهند همین سینما و تلویزیون هنر است و انواع و اقسام آن را بکار می‌گیرند تا یک موضوع باطل را حق جلوه دهند بنابراین هنر اهمیت بسیاری دارد؛ همین که می‌بینیم کسانی با استفاده از هنر، پول و … ایمان مردم را مورد تهاجم قرار دهند و ما بنشینیم و تماشا کنیم و بگوییم آزادی است اینگونه آزادی در هیچ کجای دنیا نیست و آن کشورهایی که ادعای آزادی دارند در مواردی که خط قرمزشان است سخت برخورد می‌کنند.