به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله علیرضا اعرافی طی پیامی به مناسبت ششمین نشست سید الساجدین از سلسله نشست‌های کنگره بین‌المللی امام سجاد علیه‌السلام که در سالن امام خامنه ای حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار شد، اظهار کرد: امام سجاد به عنوان پرچمدار عاشورا شناخته شده‌اند و در کنار زینب کبری(س) و کاروان اسیران کربلا پیام عاشورا را از قتلگاه و در فشار و اختناق به تمام مردم عصر خود و اعصار بعد منتقل کردند.

وی با بیان اینکه پیام‌آوری را نباید به دوره کوتاه اسارت و حرکت کاروان اسیران محدود کرد، گفت: این پیام آوری را به تمام دوره امامت ایشان باید تسری داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پیام آوری سید العابدین(ع) جامع بود و همه اضلاع و ابعاد عاشورا را در بر می گرفت، افزود: عاشورا جلوه‌گاه تمامیت دین و معارف الهی بود و انتقال این پیام باید جامع می بود و همه اضلاع و ابعاد عاشورا را باید در بر می گرفت بنابراین امام سجاد علیه السلام همانطور که واقعه عاشورا را صیانت کردند تمام ابعاد آن را در مواضع و گفته های خود بازتاب دادند و به ارث گذاشتند.

وی افزود: عاشورا در معرض این بود که یا منتقل نشود و در زیر خروارها حوادث تاریخی دفن بشود و هم در معرض این بود که لوث شود و به حس انتقام کور تبدیل شود که امام با خیلی از قیام‌ها و نهضت‌ها همراهی تمام عیار نکردند زیرا عاشورا سطح و تراز دیگری داشت و با این کار خود عاشورا را در حافظه تاریخ حفظ کردند تا به بازتابهای ناقص و مقطعی محدود نشود.

اعرافی ادامه داد: بعد دیگر زندگی امام سجاد علیه السلام مقوله دعا و اضلاع و ابعاد آن در زندگی ایشان است که متجلی و نمایان است.

وی با بیان اینکه دعا سابقه طولانی دارد و در شالوده ادیان الهی و توحیدی قرار دارد، گفت: بافت ادیان با دعا آمیخته است ولی وقتی به عصر اسلام و فرهنگی قرانی می رسیم دعا درخشش پیدا می‌کند و در سیره اهل بیت فروغ دو چندان دارد و در مکتب امام سجاد علیه السلام به اوج خود می رسد که مهمترین جلوه آن صحیفه سجادیه است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دعا در مکتب امام سجاد علیه السلام ظرفی برای تجلی همه معارف اسلام شده است، افزود: دعاهای امام سجاد علیه السلام علاوه بر اینکه در برگیرنده رابطه انسان با خدا است و معارف الهی در آن تجلی کرده است اعلام موضع در برابر حوادثی است که در حال رقم خوردن بود و این دعاها از جذابیت، شیوایی، فصاحت، بلاغت، روانی و همه فهمی برخوردار است.

وی تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام غیر از دو محور پیام آوری و دعا و مناجات ابعاد دیگری هم دارند که در رساله حقوق ایشان متجلی است و در روایاتی که از ایشان نقل شده مرزبانی از مکتب اهل بیت از دیگر ابعاد ایشان است که امروز هم جامعه به آن نیاز دارد.

اعرافی با بیان اینکه در عصر کنونی و شیوع بیماری کرونا ضرورت پرداختن به بعد معنوی و اخلاقی در زندگی بشر بیش از پیش نمایان شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم از ابعاد مختلف زندگی امام سجاد علیه السلام نهایت بهره را ببریم و بتوانیم پیام امام سجاد را به تمام عالم تسری بدهیم.