به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، از خصوصیت‌های برجسته حضرت معصومه سلام الله علیها «مقام عصمت» ایشان است به این معنا که هرچند از نظر کلامی عصمت علمی وعملی مختص انبیاء و ائمه‌ علیهم السلام است ولی از نظر عقلی هیچ مانعی ندارد اولیاء الهی که در سلوک به عالم قدس به بالاترین مرتبه‌ها رسیده‌اند نیز دارای “مقام عصمت” باشند.

عصمت انبیا(ص) و ائمه(ع) به معنی مصونیت از خطا و اشتباه در دو ساحت علم و عمل است زیرا منشاء خطا و اشتباه علمی در علوم اکتسابی در این است که واسطه در کسبش حواس پنج‌گانه است که خطاء پذیراست، اما کسانی که علم اکتسابی آنان به دلیل وصل به عالم قدس حضوری است و بین عالم و معلوم واسطه‌ای درمیان نیست دارای “عصمت علمی” خواهند بود؛ همچنین خطاء در رفتار و لغزش عملی ریشه در تمایلات نفسانی دارد، کسانی که این تمایلات را در خود میرانده‌اند برخوردار از “مقام عصمت عملی” خواهند بود.

حضرت معصومه سلام الله علیها از جمله اولیاء الهی و نمونه عالی از طهارت و پاکی است؛ ازهمین رو امام علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت آن حضرت را به منزله زیارت خود که امام معصوم است دانسته و فرمودند «مَنْ زارَ المعصومهَ بقم کمن زارنی؛ هر کس حضرت معصومه علیها السلام را در قم زیارت کند، همانند آن است که مرا زیارت کرده است».

با توجه به اینکه حضرت رضا علیه السلام خواهر خود که فاطمه نام داشتند را با عنوان معصومه خطاب می‌کنند و از آن جایی که امام علیه السلام هرگز در توصیف شخصی مبالغه نمی‌کنند، می‌توان مقام عصمت را برای حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ثابت دانست.

علاوه بر این داشتن مقام شفاعت  نیز دلیل دیگر بر این است که آن حضرت معصوم است؛ زیرا کسی که در اثر جرم و عصیان و گناه، خود نیازمند به شفیع است، نمی تواند دیگران را شفاعت کند.

سید محمدتقی قادری