به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در بیان نکات تفسیری جزء ۲۹ قرآن کریم پیرامون شاخصه های دولت اسلامی با توجه به آیات ۱۰ تا ۱۵ سوره قلم به برخی از شرایط کارگزار در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: خدای متعال در این آیات مسلمانان را از پیروی برخی اشخاص باز داشته و معلوم می شود که این افراد نباید در مناصب نظام اسلامی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه خداوند تبعیت از افرادی که زیاد سوگند می‌خورند را نهی کرده است، گفت: افرادی که زیاد به خداوند سوگند می خورند معلوم می شود که به خداوند اعتقادی ندارند و کسی که به خداوند اعتقاد ندارد نباید در نظام اسلامی منصبی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند تبعیت از کسی که مردم را تحقیر می کند را نیز نهی کرده است، افزود: این روحیه برخواسته از تکبر و خود برتر بینی است و کسانی که خود را از مردم برتر می بینند صلاحیت تصدی پست های نظام اسلامی را ندارند.

وی گفت: افرادی که مانع خیر هستند و همه خوبی‌ها را برای خود و خانواده خود می‌خواهند و کسانی که قلب کینه‌توز دارند و همواره به دنبال انتقام از مخالفان خود هستند و همواره به فکر جمع‌آوری ثروت و کسب قدرت برای خود هستند و به آیات الهی اعتنایی ندارند و آن را اسطوره‌های گذشتگان می‌دانند صلاحیت کارگزار نظام اسلامی بودن را ندارند.

حاج ابوالقاسم دومین شاخصه کارگزاران نظام اسلامی را با توجه به آیات ۶ و ۷ سوره مزمل برخورداری از روحیه معنوی قوی دانست و افزود: خداوند در این آیات به پیامبر(ص) می‌فرماید که چون در طول روز وظایف سنگین و تلاش فراوانی داری نیاز است که با عبادت شبانه خود را از نظر معنوی تقویت کنی و بنیه لازم را به دست آوری.

وی سومین شاخصه را مربوط به ویژگی‌های خانواده کارگزار تراز در نظام اسلامی دانست و گفت: خداوند در آیات ۶ تا ۸ سوره مبارکه انسان در رابطه با خانواده یکی از کارگزاران تراز در نظام اسلامی سخن می‌گوید و به ما می‌آموزد که خاندان یک کارگزار تراز باید اهل خودسازی باشند تا بتوانند در عرصه‌های مختلف ایثار و از خودگذشتگی کنند و الگوی دیگران باشند.

پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیات فرمودند که حضرت زهرا سلام الله علیها نان جو پخته بودند و هنگام افطار مسکین آمد و یک سوم از غذای خود را به او دادند، بعد از او یتیمی آمد و یک سوم دیگر را هم به یتیم دادند و سپس اسیری آمد و باقی مانده غذا را هم به او دادند و خودشان با آب افطار کردند و سپس فرمودند که هر مؤمنی که این رفتار را داشته باشد این آیات درباره او هم تطبیق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اهل بیت علیهم السلام در حالی این ایثار را کردند که جدشان رسول الله(ص) حاکم مدینه است، افزود: با وجود این که حکومت امکاناتی برای رفع نیاز محرومان دارد ولی اهل بیت علیهم السلام به جای این که نیازمندان را ارجاع به دارالحکومه دهند خودشان در رفع آلام و نیازهای مردم پیش قدم بودند.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: از این آیات می شود استفاده کرد که خاندان کارگزار تراز اسلام باید اهل ایثار باشند و کسی که خانواده‌اش اهل اسراف، تبذیر و اشرافی‌گری باشد صلاحیت تصدی مناصب نظام اسلامی را ندارد.