به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، اول شهریورماه مصادف با زادروز شیخ الرئیس بوعلی سینا به پاس تألیفات و خدمات وی به علوم پزشکی و تجلیل از پزشکان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است.

از این‌رو به این مناسبت گفت‌وگویی را با محسن بهرامی متخصص طب سنتی ایرانی که از خادمان حرم مطهر بانوی کرامت در درمانگاه حضرت معصومه سلام الله علیها است داشته ایم که در ادامه می‌خوانیم؛

با عرض سلام و تبریک روز پزشک به حضرتعالی و همه پزشکان خودتان را معرفی کنید؟

با سلام و خسته نباشید به شما و مخاطبان بنده محسن بهرامی دارای مدرک دکتری تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم که از حدود دو سال قبل و قبل از شیوع بیماری کرونا توفیق خادمی حضرت معصومه سلام الله علیها در درمانگاه این آستان مقدس را داشتم که عمدتا به صورت افتخاری در این درمانگاه حضور یافته و به درمان بیماران و مراجعه کنندگان با استفاده از روش های درمانی طب سنتی ایرانی می‌پردازم.

می‌توانید مقداری در رابطه با طب سنتی ایرانی توضیح دهید و اینکه آیا در این طب از روایات اهل بیت(ع) هم استفاده می شود؟

طب سنتی یک علم تجربی قیاسی است که از کتب برجای مانده از دانشمندان گذشته ایرانی مانند رازی و ابن سینا گرفته شده است و از انجایی که این دانشمندان بزرگ در رشته های فقه، فلسفه و کلام نیز تخصص داشته اند به صورت جسته و گریخته به برخی روایات اهل بیت(ع) نیز اشاراتی دارد ولی به طور کلی طب سنتی بر تجربه و قیاس متکی بوده و امروزه نیز که رشته تخصصی طب سنتی ایرانی وارد دانشگاه های علوم پزشکی شده است علاوه بر اینکه متون قدیم خوانده و تدریس می شود ولی به نوعی با طب جدید منطبق شده و روشهای منطبق با طب جدید اعمال می شود.

در حقیقت افرادی که در رشته طب سنتی ایرانی تخصص دارند اول باید ۷ سال مبانی طب جدید را آموخته باشند و سپس با استفاده از همان مبانی در دوره تخصص خود روش های درمانی طب سنتی را با روش های درمانی طب جدید انطباق دهند و از درمان های طب سنتی برای درمان استفاده کنند.

آیا در طب سنتی ایرانی مباحث معنویت درمانی هم جایگاهی دارد؟

معنویت درمانی بحث مفصلی است که در دنیا اختلاف نظر وجود دارد که آیا رشته جدیدی در طب است یا اینکه نه؛ ولی هر طبیبی در هر رشته ای که تخصص دارد در حین آموزشی که می بیند در این مسیر هم روش های تربیتی معنوی به او داده می شود ولی متأسفانه در هیچ کدام از دانشگاه‌های دنیا و ایران چنین رشته ای وجود ندارد و عملا چیزی که در این زمینه در درمان اثرگذار است علایق فردی و ویژگی های روحی افراد در نظر گرفته می شود.

مقالات و کتاب های زیادی در این زمنیه نوشته شده است و به نوعی به خاطر ادیان و مذاهب متفاوتی که در دنیا وجود دارد نحله های فکری متفاوتی هم در این زمینه به وجود آمده است و به همین دلیل در طب سنتی نیز بحث مستقلی در این زمینه شکل نگرفته است.

با توجه به اینکه بیشتر افرادی که به درمانگاه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها مراجعه می‌کنند زائر هستند و انگیزه‌های معنوی از حضور در این آستان مقدس دارند به نظر شما این معنویت تا چه اندازه می تواند در درمان افراد مؤثر باشد؟

انگیزه معنوی حضور در آستان مقدس بانوی کرامت و حضور و خدمت در جوار اهل بیت(ع) نه تنها در زائران که در درجه اول در خادمان این آستان در بخش‌های مختلف وجود دارد از جمله در درمانگاه حضرت معصومه سلام الله علیها که جامعه پزشکی مشغول خدمت رسانی به زائران هستند.

در واقع بیشتر افرادی که به عنوان پزشک و کادر درمان در این مجموعه حضور دارند به خاطر کسب درآمد نیامده اند و چنین ذهنیتی در این مجموعه وجود ندارد بلکه در درجه اول به دنبال خدمت به اهل بیت(ع) و زائران و ارادتمندان به آنها هستند و بنابراین انگیزه مادی آنچنانی در میان کارکنان وجود ندارد و انگیزه های معنوی اولویت دارد و به همین خاطر در ایام مناسبتی ویژه شاهد هستیم که پزشکان و کادر درمان به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی به مردم ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر زائران هم با انگیزه های معنوی به این آستان می آیند و با حضور در مجموعه درمانگاه حضرت معصومه سلام الله علیها چشم امیدشان به اهل بیت(ع) است از این رو ما نیز در جایگاه پزشک ضمن تجویز دارو به بیماران در بیشتر موارد یادآوری می‌کنیم که بیماری به اذن الهی اتفاق می‌افتد و دست بشر در درمان برخی بیماری‌ها دخیل نیست و قطعا از مسیر الهی قابل حل است و نزدیک ترین مسیر برای حل بسیاری از مشکلات توسل به اهل بیت(ع) و زیارت است.

در حقیقت باور ما این است که اگر درمانی هم به وسیله دارو اتفاق می افتد به اذن الهی است و در نهایت همه چیز به اراده خداوند باز می‌گردد و توسل و وسیله قرار دادن اهل بیت(ع) در درگاه الهی برای حل هر مشکلی از جمله بیماری راهگشا خواهد بود.

امروزه در دانش پزشکی هم در برخی حیطه‌ها که خیلی جلو نرفته‌ایم و پیشرفت آنچنانی نداشته‌ایم تنها راه حل ما ارجاع بیماران به توسل به اهل بیت(ع) و خواست و اراده خداوند است.

طب سنتی ایرانی در زمینه بیماری کرونا چه اقداماتی انجام داده و آیا توفیقاتی داشته است؟

ما با استفاده از متون و روش‌های طب سنتی ایرانی سه پروژه تحقیقاتی را انجام داده ایم و به تولید داروهایی که عوارض این بیماری را کاهش می دهد رسیده‌ایم.

این سه دارو که در قالب شربت است و کارهای تحقیقاتی آن به اتمام رسیده و یک مورد هم به تولید رسیده و در بازار موجود است می‌تواند تا حد زیادی سرفه، تنگی نفس، خستگی، بی اشتهایی و اضطراب بیمار مبتلا به کرونا را به صورت محسوس کاهش دهد؛ اما این که بخواهیم ادعا کنیم که طب ستی می تواند بیماری کرونا را درمان کند هنوز چنین چیزی نیست زیرا بیماری‌های زمینه ای افراد طیف گسترده ای دارد و این بیماری در هر فرد به گونه ای خاص بروز می کند ولی به طور کلی شربت های گیاهی که با استفاده از طب سنتی تولید شده است می تواند در درمان فرد کمک کننده باشد.

آیا خاطره ای از خدمت در آستان مقدس بانوی کرامت داشته اید که برا شما جذاب باشد؟

در این مدت که بنده در خدمت زائران حضرت مصومه سلام الله علیها بودم به موارد زیادی برخورد داشتم که افراد به خاطر وحشت از بیماری کرونا متوسل به این آستان مقدس می شدند و اینجا را به عنوان پناهگاه و محل امن می دانستند و این نوع نگاه برای من جذابیت داشته است و انگیزه من برای خدمت به این آستان مقدس را بیشتر می‌کند.

مطمئنا آرامشی که در این بارگاه نورانی برای زائران وجود دارد از عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها است و این عنایات با کمی توجه قابل مشاهده است اگرچه که ممکن است خود فرد متوجه نباشد ولی حتما عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها شامل حال زائران و به ویژه بیماران می‌شود.

از نظر شخصی هم خود من وقتی وارد این آستان نورانی می‌شوم احساس خوبی دارم و معتقدم دانشی که باید به ذهن پزشک بیاید تا برای درمان بیماری به بیماران کمک کند در این مکان زودتر به ذهن متبادر می‌شود و این را از عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها و اهل بیت(ع) برای خود می‌دانم.

تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید اگر سخنی با مخاطبان ما دارید بفرمایید.

در شرایط امروز که روزانه بسیاری افراد قربانی ویروس کرونا می‌شوند اولویت اول امروز ما رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و این موضوع باید مورد توجه همگان قرار گیرد.