پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها | در داستان آفرینش و خلقت عالم، خداوند عرضه می‌دارد که تمامی خلقت و نه تنها خلقت آسمان و زمین بلکه خلقت خاتم پیغمبران و امیرمومنان علیه‌السلام نیز به خاطر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. بانویی که در کودکی پدر را مادر است و اگر نبود این‌ام ابیها پس از رحلت حضرت خدیجه و ابوطالب علیهما‌السلام، تحمل رنج و سختی فراق و رنج رسالت برای پیامبر خدا(ص) چند برابر می‌شد. پیامبر رنج و اندوه فراوان ناشی از ظلم و ستم مشرکان را با یاری ام ابیها فاطمه الزهرا سلام الله علیها و دیگر پرورش یافتگان دامان حضرت خدیجه سلام الله علیها یعنی وصی و جانشین خود امام علی علیه السلام پشت سر گذاشتند.

* فاطمه(س) با سرشتی معصومه است

تاریخ نبوت و امامت به نام فاطمه ها گره خورده است، فاطمه زهرا و فاطمه بنت اسد سلام الله علیهما و آخرین فاطمه از خاندان امامت و نبوت که بیرق ولایت خواهی امام معصوم را برافراشت فاطمه سلام الله علیها، با سرشتی معصومه است.

داستان نبوت و امامت با نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها گره خورد؛ بانویی که کوثر است و خیر کثیر و قدر مقام و منزلتش برای عالم ناشناخته شده و شب قدری است برای خود و اگر نبود این فاطمه امام ولایت، امیرالمومنین(ع) روزی که در کوچه‌های مدینه دست بسته و کشان کشان می‌رفت، شاید به خاطر کینه و حب و بغض حسودان که اندکی پس از رحلت پیامبر خدا صلوات الله علیه و آله جانشین ایشان را دست بستند و دخترشان را که پیامبر(ص) بارها او را پاره تن خویش خوانده بود، پهلو شکستند و فرزند دردانه در شکم سقط کردند، وصی و جاشنین رسول خدا(ص) احتمال زیادی داشت که به خاطر بغض حسودان به شهادت برسد. سرانجام این بانو شهید شد تا امت از امامش محروم نشود.

* فاطمه ها خیر کثیرند

از آنجایی که فاطمه ها خیر کثیرند، نمی میرند و پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در خاندان ایشان فاطمه های زیادی امام عصر خویش را یاری کردند که فاطمه معصومه سلام الله علیها یکی از فاطمه ها است.

پس از ولادت امام رضا علیه‌السلام و بزرگ شدن ایشان، خانواده حضرت امام کاظم علیه‌السلام منتظر ولادت دختری فاطمه نام ولی معصومه سرشت بودند که مژده ولادت این دختر و کار عظیم این بانو را امام صادق علیه السلام به امام کاظم علیه‌السلام داده بودند.

پس از ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانه امام کاظم علیه‌السلام از تولد این دختر که به مانند مادرش فاطمه الزهرا سلام الله علیها، ام ابیهای پدر بود، غرق نور و سرور شد.

این بانو به دلیل دشمنی خلفای عباسی از دیدار پدر محروم بود و در دامان امام رضا علیه‌السلام پرورش یافت و با وجود اینکه در کودکی دختری کم سن و سال بود، در همان دوران، زمانی که امام کاظم علیه‌السلام از منزل خارج شده بودند، پاسخ شیعیان را دادند و زمانی که امام جواب‌های پرسش ها را از شیعیان شنیدند فرمودند «پدر به فدایش».

آری فاطمه معصومه سلام الله علیها، فاطمه زهرای دیگری بود که در تاریخ متولد شده بود تا پرچم یاری امام عصر خویش را برافراشته کند.

مدتی از هجرت اجباری امام رضا علیه‌السلام به ایران و ماجرای ولایتعهدی می گذشت که مامون امام رضا علیه‌السلام را به شدت تحت نظر گرفته بود و قصد در فریب شیعیان داشت. بنابر نقل ها، امام رضا علیه‌السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها نامه‌ای نوشتند و از این بانو خواستند که برای دیدار برادر عازم ایران شوند، این نامه اگر چه نامه‌ای بود که پیام دیدار داشت اما حضرت معصومه سلام الله علیها می‌دانست این پیغام یعنی آغاز ماموریت؛ برای همین برادران و خواهران و تمامی خاندان اهل بیت و هاشمیان را دعوت کرد و از آن‌ها کاروانی برپا کرد تا عازم مرو شوند، برای دیدار امام رضا علیه‌السلام.

* رسوا کردن خاندان عباسی در مسیر حرکت

این کاروان مانند کاروان امام رضا علیه‌السلام زمانی که از شهر ها می گذشت، حضرت معصومه سلام الله علیها در هر شهر توقف کرده و برای زنان شهر سخنرانی زینب گونه‌ای را انجام می دادند، سخنرانی‌هایی که مانند سخنرانی‌ها حضرت زینب و امام سجاد علیهما‌السلام در مسیر سفر یزیدیان را رسوا ساختند. حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نیز با سخنرانی‌های فاطمه گونه و زینب نشان خود خاندان عباسی و مامون را رسوا کرده و ماجرای ولایتعهدی و فریب و نقشه مامون را برای مردم تبیین کردند و براساس همین سخنرانی‌ها بود که در کتاب بلاغات نساء، بانو حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از چهار زن سخنور و برتر جهان به شمار می روند.

زمانی که خبر سفر، اقدامات و کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها به مامون رسید، مامون با خود گفت که اگر این بانو با این شهامت، علم و شجاعتی به بردار برسد، مانند حضرت زهرا و زینب سلام الله عیلهما، بساط خاندان عباسی برچیده خواهد شد. مامون می‌دانست که این کاروان هاشمی اگر به امام رضا علیه‌السلام برسد هرگز نخواهد توانست امام رضا علیه‌السلام را شهید کرده و به یقین نه تنها نقشه های او در ماجرای ولایتعهدی نقش بر آب می‌شود، بلکه مجبور خواهد شد به خاطر امام از حکومت کنار برود چون خود را شیعه معرفی کرده بود و وقتی که امام در حلقه یاران مخلص خود از او می‌خواست که کنار برود، چاره‌ای نداشت جز اینکه به امامت امام شهادت داده و غصبی بودن حکومت عباسیان را برملا سازد؛  به همین دلیل دستور داد تا به هر شکلی که شده اجازه ندهند که این کاروان به خراسان برسد.

* حضرت معصومه(س) و ایجاد پایگاهی برای بقیه الله(عج)

برای همین در مسیر سمنان به کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها حمله کردند و عاشورای دیگری خلق شد. حضرت معصومه سلام الله علیها با شجاعت برادران خویش اگر چه به اسارت نرفتند، ولی در اثر ظلم و زهرکین مامون عباسی بیمار شدند و از آن جایی که می‌دانستند اگر چه وصال بردار ممکن نشد؛ ولی باید به آخرین ذخیره الهی کمک کنند و پایگاهی برای آخرین ذخیره خاندان امامت، مهدی فاطمه علیهماالسلام ایجاد کنند تا ایشان در دوران غیبت بی‌کس و بی یاور نباشند.

آن حضرت با وجود بیماری رنج سفر را برخود هموار کردند و عازم قم شده و نزد اشعریون قم که از محبان اهل بیت بودند، آمدند. زمانی که اشعریون قم از حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم باخبر شدند، شهر را آذین بستند و با شور و نشاط فراوان به استقبال بزرگ بانوی اهل بیت(ع) آمدند. حضرت معصومه سلام الله علیها به این ترتیب شهر قم را به قدم‌های خود منور کردند تا پایگاهی برای آخرین ذخیره الهی یعنی امام زمان ایجاد کنند.

شاید ایشان ۱۷ روز بیشتر در قم زنده نبودند، اما در همین هفده روز مانند فاطمه زهرا سلام الله علیها که هرچند عمر کوتاهی داشتند، ولی آنچه که باید می‌کرد را انجام داد. این بانو در همین ۱۷ روز آنچه را که لازم بود به مردم قم و اشعریون آموخت و در طول تاریخ مقبره ایشان در قم مدرسه و محل گردهمایی عالمان بود و به برکت همین حضور، زمینه شکل‌گیری انقلاب اسلامی فراهم شد. به این ترتیب حرم بانو فاطمه معصومه سلام الله علیها در تاریخ معاصر مهد بزرگترین و تنها انقلاب آزادی‌خواه و عدالت خواه تاریخ بشریت شد، انقلابی که داعیه اجرای اندیشه ناب ائمه معصوم و رسول خدا صلوات الله علیه را دارد و تنها انقلابی است که به قدرت‌های شرق و غرب وابسته نیست، بلکه انقلابی است مستقل و وابسته به نهضت امام حسین علیه‌السلام که ان‌شاءالله روزی پرچم آن به دستان مبارک امام زمان علیه‌السلام خواهد رسید.

اگر چه با هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران وصال برادر ممکن نشد، ولی چه پر خیر برکت قدمی بود قدم بانوی فاطمی برای مردم ایران؛ قدمی که ایران را بین الحرمین فرزندان امام کاظم علیه‌السلام ساخت و نه تنها منشأ برکات برای مردم ایران، بلکه منشأ برکات برای تمامی اهل عالم به مدد انقلاب اسلامی شد. انقلابی که از عصر پیامبر(ص) آغاز شده بود و به واسطه فاطمه معصومه سلام الله علیها پرچم این انقلاب اسلامی به شهر قم و ایران آمد و امروز تمام ملت‌های آزاده جهان زیر بیرق مقاومت در پناه این انقلاب اسلامی هستند.

* مدینه‌العلم نبوی که دروازه آن ارادت به اهل‌بیت(ع) است

همان‌گونه که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با یاری امام خویش در تاریخ بستر هدایت را برای امت ها فراهم ساختند، به مدد اقامت ۱۷ روزه فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم، حرم ایشان مانند مدینه‌العلم نبوی شد که دروازه ورود به آن ارادت به خاندان اهل بیت(ع) است. اگر چه سخت بود دل کندن از فاطمه سلام الله علیها برای مردم قم و دیدن شهادت این بانو، اما امام صادق، امام رضا و امام جواد علیهم‌السلام شیعیان را دلگرم کردند که ثواب زیارت فاطمه معصومه سلام الله علیها بهشت است و زیارت این مقبره در مدینه قم مانند زیارت مقبره فاطمه زهرا سلام الله علیها، قبری در مدینه گم گشته است. زیرا این فاطمه سلام الله علیها در ادامه دختران فاطمه زهرا سلام الله علیها خیر کثیری است که برکات زیادی از این حرم برای مردم ایران و برای بشریت به جهان صادر شده است.

آری فاطمه ها در خلقت عالمین آینه دار هستند، فاطمه هایی که مادر ، دختر، خواهر و عمه امام معصوم هستند و تمدن بشری در دامان فرزندان همین فاطمه ها به تمدن نمونه الهی و حکومت صالحان برای بشریت تبدیل خواهد شد.

فاطمه قاسمی