به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم همتی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر گفت: گرایش به الگو و تاثیرپذیری ازآن، در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی، از جمله گرایش های فطری انسان است.

وی با بیان این که فطرت کمال جویی انسان، او را برای رسیدن به هدف وکمال به طرف برترین الگوها سوق می دهد، گفت: قرآن کریم که برای هدایت انسان و پاسخگویی به نیازهای فطری او نازل شده است، کامل ترین الگوها را پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت آن حضرت بر می شمرد و به صراحت آن ها را برترین الگو ها معرفی می کند؛ تاجایی که درآیه ۲۱سوره احزاب آمده است” لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه “قطعا برای شما رسول خدا سرمشقی نیکوست.

این استاد حوزه با اشاره به آیه ۳۳ سوره احزاب « اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» خاطرنشان کرد: خاندان عصمت و طهارت به عنوان عالی‌ترین و برترین انسان ها بر روی کره زمین هستند. انسان هایی که هرچند در زمین زندگی می کنند اما در واقع آسمانی هستند.

همتی افزود: خانواده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نمونه برتر یک خانواده آسمانی است، خانواده ای که بی تردید مربی و معلم بشریت است. در این خانواده محور حضرت فاطمه سلام الله علیها است تا جایی که خداوند متعال درحدیث قدسی کساء همه اعضای خانواده را با محوریت حضرت فاطمه سلام الله علیها معرفی می کند: ” هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها” فرزندی که رسول خدا به ایشان لقب ام ابیها دادند. معلمی که همسرش امیرالمؤمنین مدح خوان او می شود و مادری که فرزندان او سیدان شباب اهل الجنه هستند.

وی ابراز داشت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درخانه ای کوچک و با کمترین امکانات بیشترین بهره برداری در خانواده را به نمایش گذاشتند. خانه ای که محل تربیت و رشد رهبران آینده و کارخانه ای برای آسیاب کردن گندم و درست کردن نان بود؛ همان نانی که حضرت علی(ع) نیمه های شب بر در خانه فقرا و ایتام می بردند.

کارشناس معارفی حرم با طرح این پرسش که آیا زنان این عصر در سبک زندگی اسلامی و فرزندپروری قادر به الگوپذیری از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هستند؟ خاطرنشان کرد: منظور از اسوه پذیری این نیست که درهمه رفتارها، همان قالب های رفتاری الگو را مد نظر قرار داده و به همان شکل عمل کنیم.

وی افزود: هریک از رفتارهای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای حقیقتی است که آن را با تحلیل و استنباط می‌توان در همه زمان ها و در همه مکان ها حتی در همه ابعاد فردی و فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به کاربرد. البته رفتارهایی درسیره حضرت فاطمه سلام الله علیها وجود دارند که عینا قابل اقتباس و پیروی است، مانند عبادت، دعا، احترام به همسر، رفتار مناسب و مهرورزی به خانواده. پس این الگوها منحصر به زمان ومکان خاص نیستند و در همه اعصار می توان از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگو گرفت.

همتی الگوپذیری ازحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم عنوان کرد و افزود: الگو پذیری مستقیم یعنی گفتار و رفتار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را عینا برنامه و راه و رسم زندگانی خویش قرار دهیم و الگوپذیری غیر مستقیم آن است که روح و حقیقت گفتار آن بزرگوار را در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دریابیم.

وی گفت: مطلوب و مقصود اسوه پذیری این است که روح و محتوای آن سیره رفتاری را درک نماییم و آن را در شکل و کالبدهای نوین طبق شرایط زمانی و مکانی خویش تحقق دهیم.

کارشناس معارفی حرم اظهارداشت: در روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام در یک خانه کوچک و گلین زندگی می کردند، از پوست گوسفند به عنوان روانداز استفاده می کردند که قالب و شکل این گونه رفتارها به هیچ وجه در عصر حاضر قابل تأسی نمی باشد؛ اما آنچه ارزشمند و قابل قبول است، حقیقت، محتوا و روح این رفتارهاست.

وی تصریح کرد: اسوه پذیران واقعی کسانی هستند که روح این رفتارها را درک و اقتباس نمایند و در کالبد زندگی خویش به اجرا گذارند؛ مانند روح بی اعتنایی به دنیا، روح ساده زیستی و پرهیز واقعی از تجمل گرایی.

همتی آشنایی با سیره و پرورش شخصیت توحیدی در فرزندان با الگوپذیری از زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را از وظایف والدین برشمرد و اظهار داشت: بر والدین است تا فرزندانشان را با روحیه خدا پرستی آشنا ساخته وشوق عبادت و تقرب به بندگی را در آنان پرورش دهند. آن زمان که کودک از آغازین لحظه های ورودش به این عالم با ایمان به خدا تربیت شود، اراده ای قوی و روحیه ای توانمند دارد؛ با شهامت و شجاعت و رشادت در زندگی با مشکلات روبرو می شود.

وی گفت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به عنوان برترین الگوی زنان عالم چنان شوق بندگی و عبادت را در جان فرزندانش تقویت می کرد که برای فرزندانش عبادت و تقرب به خدا از بهترین لذت های زندگی محسوب می گردید.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) برای ایجاد روحیه یکتا پرستی و توحید از کودکی در حد توان فرزندانش، آنان را با عبادت آشنا می کرد، به گونه ای که در شب بیست و سوم ماه رمضان برای احیاء و تقرب به پروردگار، آنان را به نخوابیدن وادار می کرد. درروز بچه ها را می خوابانید تا کاملا استراحت کنند و طعام کمتری به آنها می داد تا زمینه بهتری برای شب زنده داری داشته باشند.

وی ادامه داد: به قدری حضرت فاطمه زهرا(س) بر این کار جدیت می ورزید که نمی گذاشت احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمود: محروم است کسی که از برکات شب قدر محروم بماند. حضرت فاطمه زهرا(س) در کودکی در قلب پاک فرزندان، جمال خدا را به آنان و زبان فرزندان را به حلاوت و شیرینی عبادت آشنا می سازد و خالق هستی و محبوب راستین را به آنان نشان می دهد تا در جوانی جذب جلوه های دروغین نشوند.